Test laptopa MSI GT83VR 6RE Titan SLI
Tekst i zdjęcia: Florian Glaser
Wstęp i tłumaczenie: Tomasz Cyba
29/10/2016
MSI GT83VR 6RE Titan SLI to laptop ekstremalny. Choćby jego wygląd odbiega od kanonu przyjętego dla komputerów przenośnych. Przede wszystkim posiada jednak dwie bardzo wydajne karty grafiki NVIDIA Pascal. Niewiele osób będzie w stanie pozwolić sobie na taki sprzęt, ale i tak warto było przyjrzeć się mu bliżej.
Obudowa
Obudowa jest duża, by dwie potężne karty grafiki zastosowane w tym modelu miały dobre chłodzenie. GT83VR jest nawet większy od starszego modelu GT80S. Poprzednik miał około 5 cm wysokości i ważył 5 kg. GT83VR ma 7 cm wysokości i waży 5,5 kg. Clevo P870DM3-G waży tyle samo, ale jest o około 2 cm chudsze.
Pod względem jakości obudowa robi dobre wrażenie. Wieko i wierzch jednostki zasadniczej są aluminiowe. Spód jednostki zasadniczej jest plastikowy.
Dużą zaletą jest sztywność jednostki zasadniczej. Nie ugina się ona nawet pod mocnym naciskiem. Pokrywa ekranu natomiast nie zachwyca pod tym względem. Można ją dość mocno wykrzywić i poddaje się ona naciskowi.
Autorowi nie przypadło do gustu umieszczenie klawiatury w przedniej części jednostki zasadniczej. Nie ma gdzie oprzeć dłoni do pisania na klawiaturze i kiedy trzyma się je oparte przed komputerem, są one mocno wykrzywione.
Jakość wykonania zasługuje na pochwałę. W testowanym egzemplarzu większość elementów była dokładnie połączona ze sobą. Tylko gdzieniegdzie można było stwierdzić drobne niedokładności, których na ogół jednak się nie zauważa.
Model GT80S miał wydzieloną pokrywę serwisową. W GT83VR w celu dostania się do podzespołów wewnętrznych trzeba zdjąć spód jednostki zasadniczej. Nie jest to jednak czynność banalnie prosta. Po odkręceniu 16 śrubek i zdemontowaniu listwy za zawiasami ekranu spodnia płyta trzyma się tak mocno, że można się obawiać uszkodzenia laptopa przy jej zdejmowaniu.
Z tego powodu autor tego nie robił i ograniczył się do zdjęcia metalowego panelu za klawiaturą, który łatwo odsunąć na bok po odkręceniu dwóch śrubek. W następstwie tego odsłaniają się napęd optyczny, gniazda M.2, zatoka dysku 2,5" i dwa gniazda pamięci RAM. Układ chłodzenia ma (dane producenta) trzy wentylatory i 15 rurek cieplnych.
GT83VR posiada aż pięć portów USB 3.0 i cztery gniazda audio (w tym S/PDIF). Wyjścia sygnału wideo umieszczono z tyłu. Zewnętrzne wyświetlacze można podłączać przez HDMI, mini DisplayPort i przez Thunderbolt 3. Większość złączy znajduje się na lewym boku i z tyłu, co jest korzystne dla osób praworęcznych.
Osprzęt
Wyjątkową cechą GT83VR jest mechaniczna klawiatura, którą miał także starszy model GT80. Właściwości użytkowe tej klawiatury są znakomite. Zadowolenie budzi podzielenie na segmenty rzędu klawiszy funkcyjnych. Oddzielone od reszty klawisze strzałek również zwiększają wygodę użytkowania. Gdzie jest blok numeryczny? Został zintegrowany z gładzikiem umieszczonym na prawo od klawiatury. Tryby pracy tej strefy zmienia się przez (podwójne) dotknięcie obszaru klawisza Num Lock. Podświetlenie koloru czerwonego ułatwia pracę po ciemku. Jedynym mankamentem klawiatury omawianego komputera jest głośna praca klawiszy.
Umieszczona z prawej strony płytka dotykowa o szerokości zaledwie 6 cm wydaje się bardzo wąska. W codziennej racy w środowisku systemu Windows zaskakująco dobrze się pracowało tym przyrządem. Pozytywne odczucia wynikają z tego, że płytka jest gładka i ma dobre właściwości ślizgowe a reakcje tego przyrządu wskazującego są precyzyjne. Jest zapewniona obsługa funkcji dotyku wielopunktowego. Przewijanie działało z reguły dobrze, natomiast powiększanie - przeważnie dość opornie. Oddzielne przyciski gładzika są dość głośne. Do ich naciskania potrzebna jest relatywnie duża siła.
Obraz
Szkoda, że GT83VR występuje tylko z matrycą 18,4" Full HD (1920 x 1080 pikseli). Ten laptop ma bardzo wydajne karty grafiki, więc mógłby być oferowany z matrycami o wyższej rozdzielczości. Przydałaby się także jako opcja matryca 120 Hz. Omawiany notebook nie obsługuje funkcji G-Sync. Testowany egzemplarz miał matrycę Samsung 184HL (SDC4C48), która przez MSI jest przedstawiana jako matryca klasy IPS.
|
rozświetlenie: 84 %
na akumulatorze: 310 cd/m²
kontrast: 775:1 (czerń: 0.4 cd/m²)
ΔE Color 1.83 | 0.5-29.43 Ø4.92
ΔE Greyscale 1.38 | 0.5-98 Ø5.2
90% sRGB (Argyll 1.6.3 3D)
59% AdobeRGB 1998 (Argyll 1.6.3 3D)
66.1% AdobeRGB 1998 (Argyll 2.2.0 3D)
90.3% sRGB (Argyll 2.2.0 3D)
65.8% Display P3 (Argyll 2.2.0 3D)
Gamma: 2.44
Jasność (maksymalnie 310 cd/m², średnio dla całego ekranu 277 cd/m²), głębia czerni (0,4 cd/m²) i kontrast (775:1) są całkiem niezłe. Paleta barw nie jest rewelacyjna, ale wypada dość dobrze. Obejmuje ona 90% obszaru przestrzeni kolorów sRGB i 59% przestrzeni Adobe RGB. Wierność kolorów w stanie fabrycznym jest bardzo dobra i nie trzeba kalibrować matrycy. Jak zwykle wykorzystano do testów przygotowany przez MSI profil sRGB. Czas reakcji całkowitej (biel-czerń-biel) to 21 ms a czas przejścia od szarości do szarości wynosił 37 ms. To rezultaty zbliżone do wyników osiąganych przez matryce typu IPS.
Kąty widzenia okazały się niezłe.
Kiedy zmniejszy się jasność obrazu, w GT83VR występuje migotanie obrazu o częstotliwości około 250 Hz.
Przy wyświetlaniu ciemnych treści było widać minimalne uloty światła, ale absolutnie one nie przeszkadzały.
Display Response Times
↔ Response Time Black to White | ||
---|---|---|
21 ms ... rise ↗ and fall ↘ combined | ↗ 5 ms rise | |
↘ 16 ms fall | ||
The screen shows good response rates in our tests, but may be too slow for competitive gamers. In comparison, all tested devices range from 0.1 (minimum) to 240 (maximum) ms. » 42 % of all devices are better. This means that the measured response time is similar to the average of all tested devices (21 ms). | ||
↔ Response Time 50% Grey to 80% Grey | ||
37 ms ... rise ↗ and fall ↘ combined | ↗ 13 ms rise | |
↘ 24 ms fall | ||
The screen shows slow response rates in our tests and will be unsatisfactory for gamers. In comparison, all tested devices range from 0.165 (minimum) to 636 (maximum) ms. » 49 % of all devices are better. This means that the measured response time is worse than the average of all tested devices (32.9 ms). |
Screen Flickering / PWM (Pulse-Width Modulation)
Screen flickering / PWM detected | 250 Hz | ≤ 90 % brightness setting | |
The display backlight flickers at 250 Hz (worst case, e.g., utilizing PWM) Flickering detected at a brightness setting of 90 % and below. There should be no flickering or PWM above this brightness setting. The frequency of 250 Hz is relatively low, so sensitive users will likely notice flickering and experience eyestrain at the stated brightness setting and below. In comparison: 53 % of all tested devices do not use PWM to dim the display. If PWM was detected, an average of 8743 (minimum: 5 - maximum: 343500) Hz was measured. |
Osiągi
W przeciwieństwie do większości laptopów do gier z 2016 roku, które są wyposażone w procesor Core i7-6700HQ, w MSI GT83VR są stosowane wydajniejsze jednostki Core i7-6820HK (GT83VR 6RE) i Core i7-6920HQ (GT83VR 6RF).
Testowany laptop posiadał procesor Core i7-6820HK. Przy wybranym ustawieniu Turbo (w którym procesor był podkręcony do 4 GHz) w teście wielowątkowym Cinebench R15 udało się uzyskać 842 pkt. Jest to wynik nieco lepszy od rezultatu Core i7-6700 z laptopa Clevo P870DM3-G (813 pkt.) a gorszy od osiągnięcia Core i7-6700K z notebooka Clevo P775DM3 (874 pkt.). Model MSI GT80S 6QF z procesorem Core i7-6820HK o taktowaniu 4,1 GHz okazał się nieco lepszy od swojego następcy (zdobył 888 pkt.). Asus G752VS, w którym taktowanie Core i7-6820HK wynosiło 3,8 GHz, przegrał w tym teście z bohaterem niniejszej recenzji.
Na ustawieniu Sport taktowanie Core i7-6820HK w zależności od obciążenia wynosiło w MSI GT83VR 3,2-3,6 GHz. Na ustawieniu Turbo zawsze były to 4 GHz (nawet w teście ekstremalnym, Prime95 plus FurMark).
Przejdźmy do najważniejszej kategorii, czyli do wydajności GPU. Testowany laptop miał dwie karty GeForce GTX 1070. W teście 3DMark Time Spy GPU Score omawianego laptopa wyniósł 10307 pkt. To wynik o 94% lepszy od rezultatu Asusa G752VS z jedną kartą GTX 1070. Wynik Clevo P870DM3-G z dwiema kartami GTX 1080 okazał się o 19% lepszy od rezultatu bohatera niniejszej recenzji. Nie jest to więc kolosalna różnica. W teście Fire Strike model GT83VR 6RF zdobył 35545 pkt., o ponad połowę więcej, niż MSI GT80S 6QF z dwiema kartami GTX 980.
Jeżeli chodzi o GPU Boost, w teście Unigine Heaven 4.0 na ustawieniu Sport karty osiągały taktowanie w wysokości 1600 MHz a na ustawieniu Turbo - 1650 MHz. W teście renderowania GPU-Z ich taktowanie sięgnęło odpowiednio 1900 i 2000 MHz.
3DMark Vantage P Result | 56476 pkt. | |
3DMark 11 Performance | 24267 pkt. | |
3DMark Ice Storm Standard Score | 178954 pkt. | |
3DMark Cloud Gate Standard Score | 31696 pkt. | |
3DMark Fire Strike Score | 21132 pkt. | |
3DMark Time Spy Score | 8781 pkt. | |
Pomoc |
3DMark | |
1920x1080 Fire Strike Graphics | |
SCHENKER XMG U727 | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Eurocom Sky X7E2 | |
Asus G752VS-XB78K | |
2560x1440 Time Spy Graphics | |
SCHENKER XMG U727 | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G752VS-XB78K |
3DMark 11 - 1280x720 Performance GPU | |
SCHENKER XMG U727 | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Eurocom Sky X7E2 | |
Asus G752VS-XB78K |
Unigine Heaven 4.0 - Extreme Preset DX11 | |
SCHENKER XMG U727 | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G752VS-XB78K |
PCMark 7 Score | 7551 pkt. | |
PCMark 8 Home Score Accelerated v2 | 5332 pkt. | |
PCMark 8 Work Score Accelerated v2 | 5624 pkt. | |
Pomoc |
Cinebench R15 | |
CPU Single 64Bit | |
MSI GT80S 6QF | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
SCHENKER XMG U727 | |
Asus G752VS-XB78K | |
Eurocom Sky X7E2 | |
CPU Multi 64Bit | |
MSI GT80S 6QF | |
Eurocom Sky X7E2 | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
SCHENKER XMG U727 | |
Asus G752VS-XB78K |
Cinebench R11.5 | |
CPU Single 64Bit | |
MSI GT80S 6QF | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
SCHENKER XMG U727 | |
Asus G752VS-XB78K | |
Eurocom Sky X7E2 | |
CPU Multi 64Bit | |
MSI GT80S 6QF | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
SCHENKER XMG U727 | |
Asus G752VS-XB78K | |
Eurocom Sky X7E2 |
PCMark 8 | |
Home Score Accelerated v2 | |
Asus G752VS-XB78K | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Eurocom Sky X7E2 | |
SCHENKER XMG U727 | |
Work Score Accelerated v2 | |
Asus G752VS-XB78K | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Eurocom Sky X7E2 | |
SCHENKER XMG U727 |
PCMark 7 - Score | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G752VS-XB78K | |
SCHENKER XMG U727 |
Omawiany laptop był wyposażony w dwa dyski SSD formatu M.2 o pojemności 256 GB, połączone w RAID 0. Dyski te wykorzystują interfejs PCIe. W teście AS SSD odczyt sekwencyjny przekroczył 2800 MB/s a zapis osiągnął ponad 2100 MB/s. Testy CrystalDiskMark wykazały odczyt sekwencyjny na poziomie niespełna 3300 MB/s i zapis znacznie przekraczający 2500 MB/s. Wyniki testów odczytu i zapisu 4K nie są tak imponujące, ale przedstawiają się całkiem nieźle.
Testowany komputer był wyposażony w jeszcze jeden dysk, HGST Travelstar 7K1000, HDD o pojemności 1 TB i prędkości 7200 obr/min.
W mierzącym ogólną wydajność teście PCMark 7 GT83VR otrzymał 7551 pkt. To jeden z najlepszych rezultatów w historii naszych testów. Starszy model GT80S uzyskał 7386 pkt.
MSI GT83VR-6RE32SR451 2x Samsung SM951 MZVPV256HDGL (RAID 0) | SCHENKER XMG U727 Samsung SSD 950 Pro 512GB m.2 NVMe | MSI GT80S 6QF 2x Samsung SM951 MZVPV256HDGL (RAID 0) | Eurocom Sky X7E2 Samsung SM951 MZVPV512HDGL m.2 PCI-e | Asus G752VS-XB78K Toshiba NVMe THNSN5512GPU7 | |
---|---|---|---|---|---|
AS SSD | 3% | -15% | |||
Seq Read | 2870 | 2892 1% | 1922 -33% | ||
Seq Write | 2140 | 2408 13% | 1484 -31% | ||
4K Read | 45.97 | 44.96 -2% | 46.69 2% | ||
4K Write | 120.2 | 109.9 -9% | 119.3 -1% | ||
Score Total | 3027 | 3336 10% | 2639 -13% |
Testy gier
Kiedy SLI działa prawidłowo, GT83VR osiąga taką wydajność, jakiej należy oczekiwać. Można być wtedy pewnym, że uzyska się płynną rozgrywkę w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli i na najwyższych ustawieniach. W rozdzielczości natywnej ekranu płynność zapewnia też jedna karta grafiki GTX 1070. By nie marnował się potencjał drugiej karty, trzeba by grać na zewnętrznym monitorze 4K.
The Division | |
3840x2160 High Preset AF:8x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AF:16x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Mirror's Edge Catalyst | |
3840x2160 High Preset AF:16x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AF:16x | |
Asus G800VI Prototype | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Overwatch | |
3840x2160 High (Render Scale 100 %) AA:SM AF:4x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Epic (Render Scale 100 %) AA:SM AF:16x | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Doom | |
3840x2160 High Preset AA:FX | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AA:SM | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Need for Speed 2016 | |
3840x2160 High / On AA:FX | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra / On AA:T | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Far Cry Primal | |
3840x2160 High Preset AA:SM | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AA:SM | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus GX800VH Prototype | |
SCHENKER XMG P507 |
XCOM 2 | |
3840x2160 High Preset AA:FX AF:8x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Maximum Preset (8xMSAA instead of FXAA) AA:8xMS AF:16x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Rise of the Tomb Raider | |
3840x2160 High Preset AA:FX AF:4x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Very High Preset AA:FX AF:16x | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
SCHENKER XMG P507 |
Just Cause 3 | |
3840x2160 High / On AA:FX AF:8x | |
Asus G800VI Prototype | |
Asus GX800VH Prototype | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Very High / On AA:SM AF:16x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 |
Rainbow Six Siege | |
3840x2160 High Preset AA:T AF:4x | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AA:T AF:16x | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 |
Assassin's Creed Syndicate | |
3840x2160 High Preset AA:FX | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT80S 6QF | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra High Preset AA:4x MSAA + FX | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 |
Star Wars Battlefront | |
3840x2160 High Preset AA:FX | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT80S 6QF | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AA:FX | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 |
Fallout 4 | |
3840x2160 High Preset AA:T AF:16x | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AA:T AF:16x | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Call of Duty: Black Ops 3 | |
3840x2160 High / On AA:FX | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Extra / On AA:T2x SM | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G800VI Prototype | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Anno 2205 | |
3840x2160 High Preset AA:4x | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra High Preset AA:8x | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 |
Mad Max | |
3840x2160 High Preset AF:6x | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Very High Preset AF:12x | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Batman: Arkham Knight | |
3840x2160 High / On (Interactive Smoke & Paper Debris Off) AA:SM AF:8x | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 High / On AA:SM AF:16x | |
Asus G800VI Prototype | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 |
The Witcher 3 | |
3840x2160 High Graphics & Postprocessing (Nvidia HairWorks Off) | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Graphics & Postprocessing (HBAO+) | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT80S 6QF | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Dirt Rally | |
3840x2160 High Preset | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 | |
1920x1080 Ultra Preset AA:4x MS | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT80S 6QF | |
SCHENKER XMG P507 | |
MSI GT62VR-6RE16H21 |
Dragon Age: Inquisition - 1920x1080 Ultra Graphics Quality AA:2x MS | |
Asus GX800VH Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
Alien: Isolation - 1920x1080 Ultra, On, Shadow Map 2048, HDAO AA:2x SM AF:16x | |
Asus GX800VH Prototype | |
Asus G800VI Prototype | |
MSI GT83VR-6RE32SR451 | |
MSI GT80S 6QF | |
MSI GT62VR-6RE16H21 | |
SCHENKER XMG P507 |
low | med. | high | ultra | 4K | |
---|---|---|---|---|---|
Alien: Isolation (2014) | 199 | 190 | |||
Dragon Age: Inquisition (2014) | 159 | 138 | |||
Dirt Rally (2015) | 170 | 168 | 163 | ||
The Witcher 3 (2015) | 169 | 103 | 74.6 | ||
Batman: Arkham Knight (2015) | 134 | 89 | 48 | ||
Mad Max (2015) | 265 | 262 | |||
Anno 2205 (2015) | 111 | 49.8 | 54.8 | ||
Call of Duty: Black Ops 3 (2015) | 140 | 121 | 87.9 | ||
Fallout 4 (2015) | 141 | 137 | 82.3 | ||
Star Wars Battlefront (2015) | 198 | 196 | 106 | ||
Assassin's Creed Syndicate (2015) | 87.7 | 75.3 | 74.1 | ||
Rainbow Six Siege (2015) | 176 | 160 | 60.7 | ||
Just Cause 3 (2015) | 129 | 115 | |||
Rise of the Tomb Raider (2016) | 80.9 | 79.8 | 67.7 | ||
XCOM 2 (2016) | 103 | 82.3 | 53.1 | ||
Far Cry Primal (2016) | 78 | 72 | 69 | ||
The Division (2016) | 128 | 113 | 67.4 | ||
Need for Speed 2016 (2016) | 99.3 | 85.7 | 84 | ||
Doom (2016) | 158 | 152 | 74.1 | ||
Overwatch (2016) | 294 | 293 | 177 | ||
Mirror's Edge Catalyst (2016) | 102 | 97.4 | 53.9 | ||
No Man's Sky (2016) | 146 | 77.4 | 74.7 | ||
Deus Ex Mankind Divided (2016) | 73.9 | 56.1 | |||
FIFA 17 (2016) | 293 | 286 | 174 | ||
Mafia 3 (2016) | 54 | 21.3 |
Wpływ na otoczenie
Hałas
Jedną z poważniejszych wad modelu MSI GT80S była głośna praca. Pod obciążeniem hałas potrafił osiągnąć nawet 60 dB, więc był to jeden z najgłośniejszych przetestowanych przez nas laptopów. GT83VR nie jest dużo cichszy. Maksymalne natężenie hałasu osiągnęło w jego przypadku 57 dB a przy mniejszym obciążeniu zmierzono 48 dB. Pozytywne jest to, że przy zwiększonym obciążeniu wentylatory dość wolno zwiększają swoją prędkość obrotową a po zakończeniu fazy obciążenia wentylatory szybko zwalniają. Jeśli chcemy, by laptop był nieco cichszy pod obciążeniem, należy skorzystać z ustawienia Sport zamiast Turbo. Wówczas zmierzono 43 dB przy mniejszym obciążeniu i 55 dB przy obciążeniu ekstremalnym.
Podczas pracy bez obciążenia natężenie szumu wynosiło 33-35 dB. Jak na laptop do gier to znośny poziom. Tym bardziej, że wentylatorom nie zdarza się niepotrzebne zwiększanie obrotów.
Hałas
luz |
| 33 / 34 / 35 dB |
DVD |
| 36 / dB |
obciążenie |
| 48 / 57 dB |
| ||
30 dB cichy 40 dB(A) słyszalny 50 dB(A) irytujący |
||
min: , med: , max: Audix TM1, Arta (odległość 15 cm) environment noise: 30 dB(A) |
Temperatury
W godzinnym teście aplikacji Prime95 i FurMark temperatury kart grafiki osiągnęły maksymalnie 54°C i 66°C. Temperatury procesora osiągnęły z kolei 98°C, czyli były wysokie. Na ustawieniu Turbo w tym teście taktowanie CPU wynosiło 4 GHz.
Temperatury obudowy były cały czas umiarkowane. W teście ekstremalnego obciążenia zmierzono maksymalnie niecałe 43°C na spodzie jednostki zasadniczej. W teście bez obciążenia cały korpus był chłodny.
(+) The maximum temperature on the upper side is 35.8 °C / 96 F, compared to the average of 40.5 °C / 105 F, ranging from 21.2 to 68.8 °C for the class Gaming.
(±) The bottom heats up to a maximum of 42.8 °C / 109 F, compared to the average of 43.2 °C / 110 F
(+) In idle usage, the average temperature for the upper side is 23.2 °C / 74 F, compared to the device average of 33.9 °C / 93 F.
(+) The palmrests and touchpad are cooler than skin temperature with a maximum of 21.7 °C / 71.1 F and are therefore cool to the touch.
(+) The average temperature of the palmrest area of similar devices was 28.9 °C / 84 F (+7.2 °C / 12.9 F).
Głośniki
System 4.1 Dynaudio powinien zadowolić użytkowników tego laptopa. Reprodukowane przez wbudowane głośniki dźwięki są dość czyste i urozmaicone, ale też nie można oczekiwać nie wiadomo jakiej jakości. Głośność maksymalna jest niezła (82 dB).
Wydajność akumulatora
Akumulator o pojemności 75 Wh nie pozwala na wiele. Wystarczył na dwie godziny automatycznego przeglądania stron internetowych. Test symulujący czytanie dokumentu tekstowego przy minimalnej jasności obrazu trwał 2,5 h.
wyłączony / stan wstrzymania | 0.5 / 2.7 W |
luz | 32 / 47 / 52 W |
obciążenie |
152 / 366 W |
Legenda:
min: ,
med: ,
max: Voltcraft VC940 |
MSI GT83VR-6RE32SR451 75 Wh | SCHENKER XMG U727 89 Wh | MSI GT80S 6QF 75 Wh | Eurocom Sky X7E2 89 Wh | Asus G752VS-XB78K 90 Wh | |
---|---|---|---|---|---|
Czasy pracy | 15% | 2% | 10% | 79% | |
Reader / Idle | 152 | 157 3% | 148 -3% | 137 -10% | 311 105% |
WiFi v1.3 | 120 | 118 -2% | 104 -13% | 210 75% | |
Load | 54 | 78 44% | 58 7% | 83 54% | 84 56% |
H.264 | 186 |
Za
Przeciw
Podsumowanie
Między innymi z powodu swojej astronomicznej ceny MSI GT83VR to laptop dla bardzo wąskiej grupy klientów. Ma on swoje blaski i cienie. Dzięki dwóm kartom grafiki GTX 1070 zapewnia wprawdzie znakomitą wydajność, ale pewne jego cechy mogą irytować. Chodzi głównie o to, że w niektórych grach występują problemy ze sterownikami, o bardzo duże zużycie energii, o utrudniony dostęp podzespołów i o głośny szum wentylatorów. Poza wydajnością do zalet trzeba zaliczyć bezkonkurencyjną w laptopach do gier klawiaturę, dobrą jakość dźwięku z głośników i temperatury obudowy.