Test procesorów Intel Sandy Bridge w grach, cz. I
Coraz więcej gier jest w stanie wykorzystać wielordzeniowe procesory. Czy opłaca się jednak łączyć w laptopie kartę graficzną średniej klasy oraz bardzo wydajny procesor Intela? W niniejszym teście zbadano siedem procesorów Sandy Bridge, mierząc ich wpływ na liczbę kl/s wyświetlanych w różnych grach.
Do testu porównawczego procesorów posłużył laptop Clevo W150HNM (sprzedawany jako Schenker XMG A501) wyposażony w kartę graficzną GeForce GT 540M, 4 GB RAM i dysk SSD o pojemności 250 GB. Notebook ten pracował pod kontrolą systemu Windows 7 Home Premium (wersja 64-bitowa) i miał zainstalowany dość świeży sterownik ForceWare 265.77. Przetestowano siedem procesorów z generacji Sandy Bridge (ich lista jest zamieszczona poniżej), które w tym konkretnym laptopie można było łatwo montować i wymieniać.
Celem testu było przekonanie się, czy w laptopie średniej klasy, dla niedzielnego gracza zastosowanie wydajniejszego procesora przynosi jakąś wymierną korzyść. Wybrano wobec tego cztery gry różnego gatunku, które są uznawane za wymagające względem procesora, tudzież zostały zoptymalizowane pod trzy czy cztery rdzenie procesora. Testy przeprowadzono w natywnej rozdzielczości 1600x900 pikseli, a wybrane ustawienia grafiki miały dać płynność akcji i tym samym nie być oderwanymi od rzeczywistości.
Wykorzystany sprzęt
Konfiguracja platformy testowej:
- Windows 7 Home Premium (64-bitowy)
- matowy wyświetlacz 15,6" HD+ z podświetleniem LED
- chipset Intel HM65
- Nvidia GeForce GT 540M (1024 MB VRAM DDR3)
- 4 GB RAM DDR3 (1333 MHz)
- dysk Crucial RealSSD C300 (256 GB)
Wykorzytane procesory:
- Core i3-2310M, 2 rdzenie, 4 wątki, 2,1 GHz, 3 MB L3 Cache, 35 W
- Core i5-2410M, 2 rdzenie, 4 wątki, 2,3-2,9 GHz, 3 MB L3 Cache, 35 W
- Core i5-2520M, 2 rdzenie, 4 wątki, 2,5-3,2 GHz, 3 MB L3 Cache, 35 W
- Core i5-2540M, 2 rdzenie, 4 wątki, 2,6-3,3 GHz, 3 MB L3 Cache, 35 W
- Core i7-2620M, 2 rdzenie, 4 wątki, 2,7-3,4 GHz, 4 MB L3 Cache, 35 W
- Core i7-2630QM, 4 rdzenie, 8 wątków, 2,0-2,9 GHz, 6 MB L3 Cache, 45 W
- Core i7-2720QM, 4 rdzenie, 8 wątków, 2,2-3,3 GHz, 6 MB L3 Cache, 45 W
Pokrewne artykuły:
Battlefield: Bad Company 2
Dysponując w laptopie kartą GeForce GT 540M, trzeba – z racji wysokich wymagań sprzętowych – zrezygnować w tej grze z wysokiego poziomu odwzorowania szczegółów; wybrano zatem średnie detale i 2xAF. Jako benchmark posłużył przebiegający automatycznie transport łodzią na plażę na początku rozgrywki jednoosobowej.
Wyniki były dla nas trochę zaskakujące. Poza minimalnie odstającym od reszty Core i7-2620M (33,5 kl/s), wszystkie procesory uzyskały 34 lub 34,1 kl/s. To pierwsza wskazówka, że karta grafiki średniej klasy funkcjonuje u kresu swoich możliwości, tak że na nic zda się mocniejszy procesor.
Colin McRae: DiRT 2
Zdecydowaliśmy się na średnie detale i 4xAA we wbudowanym benchmarku.
W porównaniu do BC2 różnice w liczbie wyświetlanych klatek na sekundę między poszczególnymi procesorami były trochę większe, ale i tak zmieściły się w granicach 1 kl/s. Jak widać na diagramie, niektóre słabsze procesory radzą sobie lepiej od teoretycznie mocniejszych CPU. Wytłumaczeniem tego stanu rzeczy jest to, że przebieg rozgrywki w benchmarku nie jest wiernie powtarzany, a zmienia się dynamicznie.
Call of Duty: Black Ops
Testowany laptop z różnymi procesorami Sandy Bridge musiał poradzić sobie z pierwszą misją na wysokich detalach, z 2xAA i 2xAF.
Black Ops to jedyna spośród przetestowanych gra, w której uwidoczniły się znaczące różnice w wydajności. Liczba wyświetlanych klatek na sekundę wzrastała w miarę linearnie od 39 dla Core i5-2410M do 40,9 kl/s w przypadku Core i7-2720QM (różnica wyniosła więc niecałe 2 kl/s). Jedynie Core i3-2310M, tj. procesor pozbawiony funkcji Turbo, odstawał od reszty, gdyż przy jego zastosowaniu uzyskano 37 kl/s.
Anno 1404
Jako benchmark posłużyła misja kampanii w wersji demo na wysokich detalach, z 2xAF.
Prędkość wyświetlania i tym razem okazała się podobna w każdym przypadku – cała siódemka procesorów zmieściła się w przedziale 34,2-35,3 kl/s. To, że jednostki czterordzeniowe nie zdystansowały procesorów dwurdzeniowych, trzeba złożyć na karb zbyt małej wydajności karty graficznej.
Podsumowanie
Z wyników przeprowadzonych testów można wyciągnąć dwa wnioski. Po pierwsze, procesory generacji Sandy Bridge są na tyle wydajne, że nawet najsłabszy Core i3-2310M bardzo dobrze sprawdza się w grach. Po drugie, średniej klasy karty graficzne szybko dochodzą do granicy swoich możliwości nawet w umiarkowanie wymagających grach, toteż procesor nie poprawia już prędkości wyświetlania. W trzech z czterech sprawdzonych gier różnice między poszczególnymi procesorami były symboliczne (w granicach 1 kl/s); jedynie Call of Duty: Black Ops dystans między najsłabszym i najtańszym procesorem a najmocniejszym i najdroższym wyniósł 4 kl/s.
Osoby decydujące się na notebook średniej klasy i nieoczekujące od komputera przenośnego wybitnej wydajności nie muszą zatem sięgać głębiej do kieszeni, byle wybrać do kupowanego laptopa szybszy procesor. W przypadku karty graficznej na poziomie GeForce'a GT 540M można polecić Core i5-2410M, który posiada funkcję Turbo umożliwiającą automatyczne przetaktowanie procesora celem zwiększenia wydajności. Procesory czterordzeniowe i szybsze jednostki dwurdzeniowe opłacają się – z punkty widzenia gracza komputerowego – dopiero w laptopach dysponujących znacznie wydajniejszą kartą grafiki, na poziomie GeForce'a GTX 460M czy Mobility Radeona HD 5870.