Notebookcheck Logo

CheckMag | 6 wpływowych rozszerzeń, które zmieniły oblicze gier

Na przestrzeni lat utalentowani deweloperzy udowodnili, że rozszerzenia to coś więcej niż pakiety map i dodatki kosmetyczne. (Źródło obrazu: Unsplash)
Na przestrzeni lat utalentowani deweloperzy udowodnili, że rozszerzenia to coś więcej niż pakiety map i dodatki kosmetyczne. (Źródło obrazu: Unsplash)
Dobre rozszerzenie może zmienić słabo przyjętą grę wideo w ulubieńca lub podnieść dobrą grę do statusu legendy. Dobre rozszerzenia budują i kształtują podstawową grę, z której się wywodzą - a najlepsze mogą wprowadzać innowacje, które wpływają na całą branżę.
Gaming List

1. Starcraft: Brood War (1998)

W dzisiejszych czasach gry strategiczne nie są uważane za wylęgarnie innowacji, ale Brood War dostarczyło ich w nadmiarze. Kontynuacja historii z podstawowej gry, przerywana efektownymi (z pewnością jak na tamte czasy) przerywnikami filmowymi, zdobyła szerokie uznanie i pomogła zwiększyć popularność. Scena rywalizacji, którą zbudował Brood War, przetrwała ponad dekadę, ustępując dopiero po pojawieniu się pełnej kontynuacji - i jej własnych rozszerzeń -.

2. Half-Life: Opposing Force (1999)

Half-Life wniósł niespotykany dotąd poziom narracji do pierwszoosobowej strzelanki, a Opposing Force zrobił to samo dla rozszerzeń FPS. Jasne, przyniósł nowe bronie, wrogów i wybuchowe elementy, ale większość blasku Opposing Forcewynikała z tego, że była to równoległa narracja rozgrywająca się w tym samym czasie co podstawowa gra, rozszerzająca ją w dosłownym sensie w sposób, który byłby podobnie chwalony w Halo 3: ODST i Grand Theft Auto IV's Episodes from Liberty City.

Opposing Force, choć dziś nieco przestarzała graficznie, była równie rewolucyjna jak jej podstawowa gra. A wszystko to mieściło się w 32 MB pamięci wideo! (Źródło obrazu: Valve)
Opposing Force, choć dziś nieco przestarzała graficznie, była równie rewolucyjna jak jej podstawowa gra. A wszystko to mieściło się w 32 MB pamięci wideo! (Źródło obrazu: Valve)

3. Warcraft III: The Frozen Throne (2003)

SamThe Frozen Throne nie był może przełomowy pod względem głównej zawartości czy fabuły, ale zasiane przez niego ziarna miały ogromny wpływ na dalsze losy gry. Wątki fabularne z kampanii tego rozszerzenia stanowiły podwaliny pod definiujący gatunek World of Warcraft (plus wiele jego własnych rozszerzeń), podczas gdy ulepszone narzędzia do tworzenia World Engine pozwoliły na tworzenie niestandardowych gier, takich jak tworząca gatunek Defense of the Ancients.

4. Red Dead Redemption: Undead Nightmare (2010)

Red Dead Redemption był już w hali sław gier swojej generacji - być może wśród najlepszych wszechczasów - zanim Rockstar wypuścił rozszerzenie Undead Nightmare, które zmieniło mapę, ton i fabułę podstawowej gry. Oprócz tego, że Rockstar sam w sobie był świetnym doświadczeniem, praktyka odnawiania świata gry jako podstawy dla nowej zawartości została podchwycona przez innych deweloperów, często z podobnym zwrotem gatunkowym, jak w Far Cry 3: Blood Dragon lub Saints Row IV.

Marketing Undead Nightmare z pewnością nie był nieśmiały, jeśli chodzi o to, że jest to odświeżenie podstawowej wersji gry - i jakiego rodzaju było to odświeżenie. (Źródło zdjęcia: Rockstar)
Marketing Undead Nightmare z pewnością nie był nieśmiały, jeśli chodzi o to, że jest to odświeżenie podstawowej wersji gry - i jakiego rodzaju było to odświeżenie. (Źródło zdjęcia: Rockstar)

5. Fallout New Vegas: Lonesome Road (2011)

Prawdę mówiąc, dowolna liczba rozszerzeń do New Vegas mogłaby znaleźć się na listach najlepszych DLC, ale zarówno pod względem jakości, jak i tematyki, Lonesome Road znajduje się na czele tabeli. Pomijając klimatyczną i apokaliptyczną fabułę - nawet jak na standardy gry Fallout - wplatał on wątki fabularne z pozostałej zawartości gry w odważną subwersję tropów RPG. Podkreślenie, że świat nie kręci się tylko wokół działań gracza i tego, jak inni mają własne plany i historyczne życie poza nimi, sprawiło, że fabuła LonesomeRoad wykroczyła daleko poza jej współczesność.

6. The Witcher 3: Krew i Wino (2016)

W przeciwieństwie do pozostałych pozycji w tym zestawieniu, w filmie Krew i Wino być może nie ma żadnej przełomowej rzeczy - ale wszystko, co zrobił, zrobił niesamowicie dobrze. Rozległa, kolorowa kraina Toussaint była pięknym kontrastem dla Temerii z podstawowej gry, nowe mutacje były bombastyczne, ale niesamowicie zabawne, a pisanie zapewniło serdeczne zamknięcie długiej historii Geralta. Mimo że praktyka "kroplowego" dostarczania zawartości zyskała na popularności w kolejnych latach, udowodniła ona - podobnie jak CD Projekt Red po raz kolejny w tegorocznym Phantom Liberty- że duże rozszerzenia sprzedawane jako "duża bryła zawartości" mogą zapewnić znacznie większy wpływ niż setki sezonowych kąsków.

Kup bezprzewodowy kontroler Xbox Cyberpunk 2077 na Amazon.com

Krew i Wino szybko zyskała uznanie jako gra obowiązkowa - w imponujący sposób kradnąc ten tytuł z Hearts of Stone, które ukazało się zaledwie sześć miesięcy wcześniej. (Źródło zdjęcia: CD Projekt Red)
Krew i Wino szybko zyskała uznanie jako gra obowiązkowa - w imponujący sposób kradnąc ten tytuł z Hearts of Stone, które ukazało się zaledwie sześć miesięcy wcześniej. (Źródło zdjęcia: CD Projekt Red)

Źródło(a)

Własne; Teaser photo by Omid Armin na Unsplash

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 11 > 6 wpływowych rozszerzeń, które zmieniły oblicze gier
Matthew Lee, 2023-11-10 (Update: 2023-11-10)