AMD FSR 4 otrzymuje wysokie pochwały we wczesnych analizach: Znacznie lepsza jakość i odwzorowanie szczegółów dzięki uczeniu maszynowemu
Zapowiedź AMD CES RDNA 4 była szczególnie dziwna, a Team Red opublikował informacje o nowej generacji kart graficznych w kroplach i kroplówkach po oficjalnym ogłoszeniu. Teraz, niezależne testy przeprowadzone przez Hardware Unboxed na YouTube (proszę obejrzeć pełne wideo poniżej) mniej więcej potwierdziły wiele z deklarowanych przez AMD ulepszeń wydajności i jakości.
Zespół Hardware Unboxed był w stanie krótko przyjrzeć się wydajności i jakości AMD FSR 4 w porównaniu do FSR 3.1 na wystawie CES 2025, przy czym na obu maszynach demonstracyjnych uruchomiono grę Ratchet and Clank Rift Apart na nowych procesorach graficznych AMD Radeon RX 9070. Hardware Unboxed zaobserwował znaczną poprawę jakości skalowania, w tym ostrzejsze krawędzie, lepszy antyaliasing i ogólnie mniej artefaktów wizualnych.
Oprócz ulepszeń wizualnych, były one zauważalne w trybie wydajności 4K, który nie był mocną stroną FSR w poprzednich testach. Największa poprawa, która jest natychmiast zauważalna, dotyczy małych, szybko poruszających się szczegółów, takich jak cząsteczki, gdzie FSR 3.1 ma trudności z analizowaniem krawędzi, co prowadzi do pikselizacji i rozmytych szczegółów. To samo dotyczy futra Ratcheta, gdzie FSR 4 renderuje teksturę włosów ze znacznie większą ilością szczegółów niż FSR 3.1, mimo że nadal ma miejsce pewne wygładzanie.
Oddalone elementy z drobnymi szczegółami, takie jak barierki ochronne na trybunach, gdzie znajduje się tłum w przykładowym materiale filmowym, są również renderowane znacznie wyraźniej przy użyciu FSR 4 niż FSR 3.1. Odbicia, przezroczyste powierzchnie i efekty holograficzne to kolejne obszary, w których widać wyraźną poprawę, z mniejszymi zniekształceniami szczegółów podczas korzystania z FSR 4.
Jedną z największych zmian w FSR 4 jest to, że technologia skalowania jest teraz oparta na uczeniu maszynowym, podobnie jak DLSS Nvidii, który do tej pory był ogólnie uważany za lepszy od rozwiązania AMD. Jeśli FSR 4 AMD jest w stanie uzyskać lepszą jakość, jak wskazują testy Hardware Unboxed, może to być przełom w nadchodzących handheldach do gier wyposażonych w iGPU RDNA 3.5 - o ile AMD pozwoli FSR 4 działać na tych iGPU, ponieważ obecnie jest ograniczony do RDNA 4.
Oczywiście analiza ta została przeprowadzona wyłącznie w jednej grze i w jednej scenie jednej gry, więc może nie być w pełni reprezentatywna dla ogólnej wydajności. Mimo to, imponujące jest to, że AMD robi tak duże postępy, jeśli chodzi o skalowanie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Oczekuje się, że Radeon RX 9070 XT i inne procesory graficzne AMD z serii 9070 będą dostępne w 1. kwartale 2025 roku.
W międzyczasie proszę sprawdzić AMD Ryzen 9 9800X3D(obecnie 479 USD na Amazon) do następnej kompilacji komputera.