AMD celowo wstrzymało się z opracowaniem 600-watowego odpowiednika RDNA 3 dla RTX 4090, czując, że gracze głównego nurtu mogą zamiast tego wydać oszczędności na inne części PC
Odkąd AMD po raz pierwszy ogłosiło architekturę RDNA 3 pod koniec ubiegłego roku, pojawiły się oczekiwania, że flagowy procesor graficzny RDNA 3 będzie w stanie zmierzyć się z najwydajniejszą kartą Ada firmy Nvidia. AMD później wyjaśniło że Radeon RX 7900 XTX to w rzeczywistości GeForce RTX 4080 i nie celuje wRTX 4090poziom wydajności.
Teraz AMD wyjaśnia, dlaczego nie dążyło do stworzenia konkurenta RTX 4090 opartego na RDNA 3. Powodem było to, że AMD nie było pewne, czy rynek odpowiednio przyjmie kartę o mocy 600 W. W rozmowie z japońską publikacją ITMedia, AMD EVP Rick Bergman i SVP David Wang rozwodzili się nad obecnymi strategiami i tym, co przyniesie przyszłość.
Zapytany o to, dlaczego AMD nie dąży do bycia liderem po stronie GPU, tak jak czyni to Intel w odniesieniu do CPU, Bergman powiedział (tłumaczenie Google z drobnymi zmianami),
Technicznie możliwe jest stworzenie procesora graficznego o specyfikacji, która konkuruje z ich (NVIDIA). Jednak opracowany w ten sposób procesor graficzny został wprowadzony na rynek jako "karta graficzna o TDP (thermal design power) 600 W i cenie referencyjnej 1 600 dolarów (około 219 000 zł)" i został zaakceptowany przez ogół fanów gier komputerowych. Po przemyśleniu sprawy zdecydowaliśmy się nie przyjmować takiej strategii.
Wydany tym razem procesor graficzny "Radeon RX 7900XTX" oparty na RDNA 3 jest ukierunkowany na cenę 999 dolarów (około ¥136 000), która jest uważana za "górną cenę" zakładaną przez użytkowników high-end wśród ogólnych fanów gier PC. Znajdujący się pod nim "Radeon RX 7900XT" ma podobno kosztować 699 dolarów (około ¥95 000).
Strategia cenowa jest taka sama, jak w przypadku poprzedniego RDNA 2 (seria Radeon RX 6000), z top-endem "Radeon RX 6900XT" i "Radeon RX 6800XT" celującym odpowiednio w 999 i 699 dolarów. Cena docelowa zmienia się jednak dla każdej generacji GPU.
Przyjęliśmy taką strategię, aby wpasować się w główny nurt infrastruktury (środowisko sprzętowe) wykorzystywany przez dzisiejszych entuzjastów gier komputerowych. Jednocześnie z wymaganiem wysokiej wydajności, powinna być możliwa praca z istniejącym "zdroworozsądkowym" zasilaczem, być w stanie schłodzić wnętrze obudowy "być zainstalowana bez konieczności posiadania ekstremalnie dużej obudowy."-Grupa produktów Radeon RX z wyższej półki została zaprojektowana z myślą o nich."
Chociaż RTX 4090 był początkowo oczekiwano że będzie mógł się pochwalić mocą 600 W TGP, w ostatecznej wersji RTX 4090 Founders Edition karta została oceniona na 450 W TGP. Jak pokazała nasza recenzja, karta ma jednak miejsce na wygięcie do 600 W.
Fakt, że prawdziwy konkurent RTX 4090 nie istnieje po stronie AMD nie powinien być interpretowany jako brak możliwości zbudowania go, według Wanga. Powiedział on,
Jeśli mogę powiedzieć kilka słów, my w AMD rozwijamy i wypuszczamy ultra wydajne procesory graficzne. Na przykład dwa lata temu ogłosiliśmy serię Instinct MI200 jako pierwsze na świecie wielodyskowe GPU. Najwyższy model tej serii, "Instinct MI250X", osiągnął w tym czasie najwyższą na świecie teoretyczną wydajność FP32 (arytmetyka zmiennoprzecinkowa pojedynczej precyzji) na poziomie około 48 TFLOPS. Ponieważ jest to seria Instinct, nie jest to GPU do gier.
Jeśli jednak spojrzymy na serię Instinct, powinniśmy wiedzieć, że AMD może rozwijać (ultra-high-endowe GPU), jeśli tylko chce. Po prostu nie sądzimy, aby takie GPU nadawały się do użytku konsumenckiego."
Fani oczekują jednak, że każda premiera będzie oferować główne starcia pomiędzy dwoma gigantami GPU. Widzieliśmy to już wcześniej w przypadku GeForce GTX 580 i Radeon HD 7970 około 2011 roku i ponownie z GTX 980 Ti i Radeon R9 Fury X w 2015 roku. Na co Bergman zaopiniował,
Wtedy z pewnością było gorąco. Jednak zakres wydajności, koszty rozwoju i koszty produkcji high-endowych GPU są zupełnie inne w przeszłości i teraz.
Nie planowaliśmy "GPU za 1600 dolarów", jak konkurencja (NVIDIA), dla fanów gier PC w ostatnich latach. Zamiast tego, skupiamy się na planowaniu procesora graficznego, który mieści się w klasie 1000 dolarów i zapewnia dobrą równowagę pomiędzy wydajnością a kosztami.
Jest między nimi różnica około 600 dolarów (śmiech), ale myślę, że wykorzystanie tych 600 dolarów na zakup innych części - takich jak procesory - doprowadzi do lepszych wrażeń w grach."
RDNA 3 to także pierwszy układ, który przyjmuje architekturę wielochipową, podobną do tej, którą widzieliśmy w desktopowych procesorach Ryzen. Tutaj duża 5 nm matryca Graphics Core (GCD), która zawiera jednostki obliczeniowe i sprzymierzone kodeki wideo, otoczona jest 6 nm matrycą memory cache (MCD), która mieści bloki pamięci podręcznej L3 i pamięci GDDR6. Sam GCD jest jednak pojedynczą jednostką, a nie modułem wielochipowym (MCM).
Według Wanga, GPU MCM niesie ze sobą trudności techniczne i dodatkowe koszty.
Architektura chipletów może być wykorzystana do realizacji wydajnych procesorów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów produkcji. Jak wiadomo, obecne high-endowe rdzenie GPU zawierają ponad 10 000 rdzeni arytmetycznych (jednostek arytmetycznych zmiennoprzecinkowych). Jest to ponad 1000 razy więcej niż liczba rdzeni CPU. Jeśli w takim stanie spróbujemy połączyć (podłączyć) matryce GPU, liczba punktów połączeń będzie ogromna i nie da się zagwarantować niezawodnej transmisji sygnału elektrycznego. Tak więc w tej chwili połączenie matrycy GPU tym samym klejem co matrycy CPU jest trudne nie tylko w roboczogodzinach, ale i w kosztach.
Nie ma nic, czego nie dałoby się zrobić, ale... Zamiast to robić, w tej chwili bardziej efektywne i mniej kosztowne jest tworzenie GPU (rdzenia) na dużą skalę. Dlatego w obecnej generacji (architektura RDNA 3) postanowiliśmy odłożyć realizację "multi-GPU die".
Bergman dodaje dalej,
W branży półprzewodników musimy stale oceniać kompromis pomiędzy "wydajnością" a "kosztem produkcji". Będziemy nadal stawiać sobie wyzwania w tej dziedzinie (multi-GPU die) i mam nadzieję, że będziecie oczekiwać tego w przyszłości."
Szefowie AMD powtórzyli również zaangażowanie firmy w poprawę wydajności ray tracingu i dostarczenie narzędzi dla deweloperów, takich jak FidelityFX Super Resolution i FidelityFX Denoiser.
Celem AMD w nadchodzącej architekturze RDNA 4 jest "poprawa wydajności wykonania" i "realizacja wysoce elastycznego systemu przetwarzania" dla ray tracingu. Szefowie firmy szybko jednak wyjaśnili, że każda taka innowacja musi zmieścić się w cenie detalicznej 999 USD dla high-endowych GPU.
Kup PowerColor Hellhound Radeon RX 7900 XT z ofertą The Last of Us Part 1 na Amazon
Źródło(-a)
ITMedia (jap.)