AMD chce poprawić kompresję tekstur za pomocą algorytmu opartego na sztucznej inteligencji
Podczas gdy główny nurt próbuje zrozumieć etykę dużych modeli językowych naukowcy, a nawet producenci układów scalonych, wykorzystują sztuczną inteligencję i osiągają widoczne postępy w wielu dziedzinach. W szczególności sieci neuronowe są bardzo przydatne w tym sensie. Nvidia już wykorzystuje technologię sieci neuronowych w swoich układach GPU z DLSS plus rekonstrukcja promieni co prowadzi do wyraźnych korzyści dla użytkowników końcowych. W ubiegłym roku Team Green zademonstrował, w jaki sposób sieci neuronowe mogą być również wykorzystywane do poprawy kompresji tekstur https://research.nvidia.com/labs/rtr/neural_texture_compression/ale w międzyczasie nie ogłoszono żadnych dalszych zmian, które mogłyby przynieść korzyści graczom. AMD ujawniło, że pracuje również nad podobną technologią, która zostanie szczegółowo zaprezentowana w przyszłym tygodniu podczas 35. sympozjum Eurographics na temat renderowania w Londynie.
Nie jest jeszcze jasne, w jaki sposób technologia AMD różni się od technologii Nvidii. Obie mają na celu ulepszenie istniejącej metody kompresji bloków https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d10/d3d10-graphics-programming-guide-resources-block-compression ale wersja Nvidii wydaje się przyjmować zupełnie inne podejście, podczas gdy AMD wykorzystuje Block Compression jako podstawę. Co więcej, metoda Nvidii koncentruje się na czterokrotnym zwiększeniu rozdzielczości tekstur przy zachowaniu tego samego rozmiaru danych z Block Compression, podczas gdy celem AMD wydaje się być zmniejszenie rozmiaru danych i czasu ładowania.
Tweet AMD dodatkowo wspomina, że taka technika wymagałaby "niezmienionego wykonywania w czasie wykonywania", co pozwoliłoby na "łatwą integrację z grami" Wydaje się to sugerować, że metoda kompresji AMD jest łatwiejsza do przyjęcia dla twórców gier, ale nadal musimy zobaczyć, jak to wszystko się stanie. Bezpośrednia integracja sterowników mogłaby znacznie uprościć sprawę, ale ograniczyłoby to nową kompresję do kart AMD, najprawdopodobniej tylko dla nowszej generacji GPU. Alternatywnie, AMD mogłoby otworzyć kod źródłowy, umożliwiając integrację z własnymi procesorami graficznymi, a także z kartami Nvidii i Intela.
We'll present "Neural Texture Block Compression" @ #EGSR2024 in London.
— AMD GPUOpen (@GPUOpen) June 25, 2024
Nobody likes downloading huge game packages. Our method compresses the texture using a neural network, reducing data size.
Unchanged runtime execution allows easy game integration. https://t.co/gvj1D8bfBf pic.twitter.com/XglpPkdI8D