Oprócz oferowania dane dotyczące wydajności i szczegółowo opisując Architekturę RDNA 4 w nowych kartach Radeon RX 9070 XT i RX 9070, AMD oferuje również wgląd w stos technologii skalowania następnej generacji, na czele z FidelityFX Super Resolution (FSR) 4.
Do tej pory wersje FSR do wersji 3.1 były zasadniczo tylko matematycznym skalowaniem w górę, a uczenie maszynowe było wykorzystywane tylko do generowania ramek ruchu płynnego (FMF).
Wraz z FSR 4, AMD przechodzi na kompletny potok oparty na ML. Zaczyna się to od trenowania modeli gier na układach GPU Instinct, aż po wykorzystanie dedykowanych jednostek FP8 na nowych kartach RDNA 4 do końcowego renderowania wraz z generowaniem klatek i Radeon Anti-Lag.
FSR 4 jest na razie dostępny wyłącznie w RDNA 4
Nvidia przeszła na model transformatorowy w DLSS 4 z prawdopodobnie lepszą grafiką niż konwencjonalna sieć neuronowa (CNN) używana we wcześniejszych wersjach. AMD robi coś podobnego z FSR 4.
AMD informuje nas, że FSR 4 wykorzystuje możliwości FP8 akceleratorów AI drugiej generacji RDNA 4, co oznacza, że starsze karty Radeon nie będą czerpać korzyści, przynajmniej na razie. Chociaż może istnieć możliwość backportowania FSR 4 lub jego podzbiorów na starsze karty, najlepiej na razie to przeoczyć.
Z drugiej strony, DLSS 4 może być wykorzystywany przez układy GPU RTX aż do generacji Turing, chociaż generowanie wielu klatek jest ograniczone tylko do kart Blackwell z serii RTX 50.
Według firmy, FSR 4 wykorzystuje zastrzeżony model, który wykorzystuje najlepsze cechy CNN i transformatora.
Wraz z AFMF, który został zaktualizowany do wersji 2.1, Anti-Lag 2, Radeon Boost i Radeon Super Resolution - wspólnie określanymi jako Hypr-RX - FSR 4 obiecuje zaoferować nawet 3,7-krotny wzrost liczby klatek na sekundę w rozdzielczości 4K z włączonym ray tracingiem. Zasadniczo Hypr-RX włącza wszystkie wyżej wymienione funkcje gry za pomocą jednego kliknięcia w sterowniku Adrenalin.
AMD obiecuje wsparcie FSR 4 dla 30 gier w momencie premiery, a ponad 75 gier ma otrzymać wsparcie dla tej technologii w 2025 roku.
Adrenalina również otrzymuje wsparcie SI
Karty RDNA 4 będą dostarczane z oprogramowaniem Radeon Software Adrenalin Edition 25.3.1, które oferuje kilka sprytnych funkcji opartych na sztucznej inteligencji, zachowując przy tym w dużej mierze znajomy interfejs.
Najnowsza wersja Adrenalin oferuje funkcję Radeon Image Sharpening 2, która oferuje wyostrzanie obrazu w całym systemie bez konieczności korzystania z API innych firm. Dostępna jest obsługa akceleracji kodeków wideo do 8K 75 fps i sprzętowego pomiaru klapek, wykorzystując zmiany w silniku multimedialnym w RDNA 4.
AMD dołącza również kilka narzędzi do Adrenalin 25.3.1, w tym AMD Chat, Image Inspector i AI Apps Manager.
AMD Chat to firmowe podejście do Chat RTX oferowanego obecnie przez procesory graficzne Nvidia. Jest to w zasadzie LLM, który działa lokalnie i można z nim rozmawiać, aby poznać wszystkie rodzaje zapytań specyficznych dla GPU. Można również użyć AMD Chat do lokalnego generowania obrazów. Proszę jednak przygotować na to 25 GB miejsca na dysku.
Menedżer aplikacji AI oddziela aplikacje akcelerowane przez AI od reszty biblioteki gier. AMD Image Inspector umożliwia przechwytywanie błędów renderowania i zgłaszanie ich bezpośrednio do AMD. Jest to część programu AMD User Experience, więc jest w pełni opcjonalna. Korzystanie z niej podczas grania może wiązać się z niewielkim narzutem, ale dowiemy się, gdy sami przetestujemy tę funkcję.
AMD Chat i Image Inspector to dodatki, które można dostosować za pomocą nowego Menedżera instalacji AMD, który pomaga również w aktualizowaniu sterowników chipsetu AMD.
Stos oprogramowania AMD ROCm ma również otrzymać pewne ulepszenia dostosowane do RDNA 4, ale zostaną one ogłoszone w późniejszym terminie.
Źródło(a)
Komunikat prasowy AMD