Airbus i Toshiba łączą siły w celu opracowania technologii nadprzewodnikowej dla samolotów napędzanych wodorem
Airbus UpNext - spółka zależna Airbusa - nawiązała współpracę z firmą Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation w celu opracowania nadprzewodzącej dla przyszłych samolotów napędzanych wodorem. Głównym celem tej współpracy jest zwiększenie wydajności elektrycznych układów napędowych, wykorzystujących wodór zarówno jako źródło paliwa, jak i czynnik chłodzący, co ma przybliżyć branżę lotniczą do dekarbonizacji i zerowej emisji netto do roku 2050.
Technologia nadprzewodnikowa, która umożliwia przepływ energii elektrycznej niemal bez oporu, będzie miała wiele zalet, zwłaszcza jeśli chodzi o samoloty napędzane wodorem. Ciekły wodór, schłodzony do temperatury -253°C, może zasilać samoloty ORAZ umożliwiać niemal idealne przenoszenie mocy w systemach elektrycznych w tym samym czasie - co dodatkowo prowadzi do znacznie lepszej ogólnej wydajności.
Grzegorz Ombach, starszy wiceprezes Airbusa, stwierdził, że współpraca z Toshibą stanowi okazję do przekroczenia granic obecnych silników elektrycznych, odblokowując nowe możliwości projektowania samolotów. Głównym celem tego partnerstwa będzie wspólne opracowanie dwumegawatowego silnika nadprzewodzącego, który może być ogromnym przełomem dla lotnictwa napędzanego wodorem.
Wspólnie firmy mogą dostarczyć praktyczne, innowacyjne rozwiązania, które potencjalnie mogą zdekarbonizować lotnictwo. Partnerstwo między nimi zostało zacieśnione na Japan Aerospace w 2024 roku.