Akumulator LFP Tesla Model Y o ponad 600-kilometrowym zasięgu zaprezentowany przez dostawcę VW
Kiedy jeden z 10 największych na świecie producentów baterii Gotion ogłosił plany budowy gigantycznej fabryki w Michigan, która będzie produkować ogniwa LFP typu używanego w podstawowym Tesla Model Y lub Model 3, ich specyfikacje nie były do końca jasne. Gotion powiedział wtedy tylko, że zakład docelowo będzie oferował 200 GWh pojemności w okresie 5 lat i że współpracuje z "dużą notowaną na giełdzie firmą motoryzacyjną w USA" w zakresie "bazy produkcyjnej baterii".
Teraz jednak Gotion ogłosił, że jego badania i rozwój ogniw LFP z dodatkiem manganu - tak zwanej technologii LMFP - zaowocowały ogniwami o gęstości energii 240 Wh/kg, które wejdą do masowej produkcji w przyszłym roku. Ogniwa L600 LMFP zostałyby umieszczone w pakiecie baterii Astroinno o ogólnej gęstości 190 Wh/kg. Jest to mniej więcej tyle, ile oferują obecnie przeciętne trójskładnikowe akumulatory EV z drogim niklem i kobaltem, a Gotion twierdzi, że nowe ogniwa LMFP mogą zasilać pojazdy elektryczne o zasięgu 1000 km (626 mil).
Chociaż prawdopodobnie zostało to przetestowane na zbyt hojnym standardzie CLTC, którego szacunkowy ETA może być nawet o jedną trzecią krótszy, to nadal jest to bardzo imponujące dla pakietu z tańszą i wszechobecną technologią fosforanową. Mogłoby to na przykład pozwolić na ponad 400-kilometrowy zasięg z podstawowej baterii Tesli Model 3 i być może taki sam zasięg dla nadchodzącego 53 kWh Modelu 2, biorąc pod uwagę, że może być o około 30% lżejszy.
Nie jest jeszcze jasne, czy fabryka w Michigan o wartości 2,36 mld USD będzie produkować nowe ogniwa LMFP Gotion, czy też będą one przeznaczone dla pojazdów Tesli, biorąc pod uwagę, że VW ma duży udział w Gotion. Ramy czasowe na 2024 r. zbiegłyby się z rzekomą premierą Modelu 2 latem przyszłego rokua Tesla będzie potrzebować do tego mnóstwa niedrogich akumulatorów LFP.
Ważne jest jednak to, że wydaje się, że jest to pierwszy przypadek ogłoszenia baterii fosforanowej o gęstości energii zbliżonej do drogich ogniw niklowych. Największy na świecie dostawca akumulatorów do pojazdów elektrycznych CATL ma również ogniwa fosforanowe z manganem, które nazywa baterią M3P, o której krążą plotki dla Modelu Yjednak oferują one niższą gęstość - 210 Wh/kg - niż ogłoszona przez Gotion.