Notebookcheck Logo

Akumulator sodowo-jonowy opracowany przez byłego inżyniera Tesli może osiągnąć zasięg 300 mil na równi z ogniwami LFP dla tańszych pojazdów elektrycznych

Wypiekanie materiałów elektrod baterii sodowych (zdjęcie: Bedrock Materials)
Wypiekanie materiałów elektrod baterii sodowych (zdjęcie: Bedrock Materials)
Samochody elektryczne z bateriami sodowo-jonowymi mogą osiągnąć przysłowiowe 300 mil zasięgu przy koszcie niższym niż obecnie najtańsze baterie fosforanowo-żelazowe, które znajdują się w Modelu Y i Modelu 3.
E-Mobility

Były inżynier ds. projektowania modułów akumulatorowych w firmie Tesla jest zdania, że bateria sodowo-jonowa jego startupu Bedrock Materials jest gotowa do wykorzystania w 300-milowym samochodzie elektrycznym w cenie niższej niż obecnie najtańsza technologia ogniw LFP.

Według Spencera Gore'a, "wydaje się niemal pewne, że jony sodu będą lepsze niż fosforan litowo-jonowy, najtańszy litowo-jonowy", a to otworzy drzwi do przysłowiowego samochodu elektrycznego poniżej 25 000 USD, takiego jak Tesla Model 2 który nigdy się nie zmaterializował.

W rozmowie telefonicznej na temat zysków w 2020 r. Elon Musk wyjaśnił, dlaczego Tesla stara się oferować co najmniej 300 mil zasięgu w swoich samochodach elektrycznych. "Jeśli chodzi opojazdy osobowe, myślę, że nową normą dla zasięgu będzie, tylko w kategoriach amerykańskiej EPA, około 300 mil" - powiedział, dodając, że rozbudowa sieci Supercharger sprawi, że znacznie dłuższe zasięgi będą nie tylko zaporowe pod względem kosztów, ale także niepotrzebne.

Spencer Gore mówi teraz, że na początku Tesla i inni producenci pojazdów elektrycznych skupiali się na wydajnych pojazdach elektrycznych dla początkujących użytkowników i entuzjastów samochodów sportowych, gdzie koszt nie był problemem. Były to głównie samochody z segmentu premium, które wykorzystywały nikiel, lit, kobalt i inne drogie metale w składzie chemicznym baterii, z niewielkim regresem ze strony klientów pod względem ceny.

Dodał, że teraz, gdy rynek pojazdów elektrycznych mniej lub bardziej dojrzał, ciężar spoczywa na tańszej chemii baterii fosforanu żelaza (LFP), którą Tesla wykorzystuje w wersjach RWD Model Y i Model 3.

Jego startup Bedrock Materials chce jednak skomercjalizować jeszcze tańszą technologię baterii, która w ogóle nie wykorzystuje litu. Firma opracowała katodę, która zastępuje go sodem, a także wykorzystuje inne obfite materiały, takie jak żelazo, aluminium lub mangan.

Najnowsze postępy w dziedzinie materiałów do produkcji akumulatorów sodowo-jonowych pozwoliły również wyeliminować wadę gęstości energii, która uniemożliwiała ich instalację w samochodach innych niż kompaktowe samochodach miejskichrównież. Spencer wspomina, że baterie z katodą sodową Bedrock mogą być teraz tylko nieznacznie większe niż 300-milowe pakiety LFP, aby osiągnąć tę samą pojemność, dodając dodatkową wagę równoważną dodatkowemu pasażerowi.

Chociaż byłoby to zbyt wiele dla wyczynowego pojazdu elektrycznego, jest to całkowicie akceptowalne dla masowego samochodu elektrycznego, który kosztowałby poniżej 25 000 USD dzięki przystępnej chemii akumulatorów sodowych.

Bedrock Materials produkuje już potrzebne komponenty katodowe i właśnie otrzymała 8 milionów dolarów w postaci środków zalążkowych na zwiększenie krajowej produkcji, co ostatecznie pomogłoby samochodom z ogniwami sodowo-jonowymi kwalifikującymi się do federalnej ulgi podatkowej.

Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 05 > Akumulator sodowo-jonowy opracowany przez byłego inżyniera Tesli może osiągnąć zasięg 300 mil na równi z ogniwami LFP dla tańszych pojazdów elektrycznych
Daniel Zlatev, 2024-05-18 (Update: 2024-05-18)