Notebookcheck Logo

Akumulator z włókna węglowego może zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych o 70 procent

Wytrzymałość porównywalna z aluminium otwiera zupełnie nowe możliwości. (Źródło zdjęcia: Chalmers University of Technology/Henrik Sandsjö)
Wytrzymałość porównywalna z aluminium otwiera zupełnie nowe możliwości. (Źródło zdjęcia: Chalmers University of Technology/Henrik Sandsjö)
Cienkie jak opłatek smartfony, ultralekkie drony i wysoce wydajne samochody elektryczne mogą być budowane przy użyciu nowej baterii, która ma bardzo ważną przewagę nad innymi bateriami.
E-Mobility Science

Gęstość energii akumulatora, który został zaprezentowany na Chalmers University of Technology w Göteborgu w Szwecji, nie jest imponująca. Naukowcy osiągnęli wartość nieco poniżej 33,4 watogodzin na kilogram. Odpowiada to zaledwie jednej trzeciej konwencjonalnej baterii litowo-jonowej.

Jednak długowieczność z pewnością może nadążyć za konkurencją. Po 1000 ładowań wydajność energetyczna konstrukcji była nadal zbliżona do wartości początkowej

Ponadto w testach obciążeniowych sprawdzono również coś zupełnie innego. W końcu bateria wykonana jest z kompozytu włókna węglowego. Anoda wykonana jest z czystych włókien węglowych. Katoda wykonana jest z włókien węglowych pokrytych fosforanem litowo-żelazowym.

Stabilność robi różnicę

Daje to całej baterii ogromną wytrzymałość od początku do końca, którą naukowcy porównują ze stabilnością aluminium o podobnym kształcie. Bateria z włókna węglowego nie tylko służy do przechowywania energii, ale może być również używana jako część ogólnej struktury.

Wyjaśnia to również potencjalny skok w zasięgu wyposażonych w nią samochodów elektrycznych. Jeśli wystarczająca ilość części nośnych może być zaprojektowana jako bateria z włókna węglowego, waga samego pojazdu przynajmniej nie zostanie zwiększona.

Co więcej, dzięki tej zasadzie samochody elektryczne mogłyby być ogólnie lżejsze. To samo dotyczy smartfonów i laptopów. Zamiast aluminiowej lub plastikowej ramy, elementem nośnym byłaby bateria.

Co prawda: Gęstość energii musi jeszcze wzrosnąć. Nawet całkowita waga typowego samochodu z silnikiem spalinowym wynosząca 1400 kilogramów (3000 funtów) skutkowałaby obecnie jedynie pojemnością 47 kilowatogodzin, którą wiele pojazdów elektrycznych już przekracza.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 09 > Akumulator z włókna węglowego może zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych o 70 procent
Mario Petzold, 2024-09-12 (Update: 2024-09-12)