Akumulator z włókna węglowego może zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych o 70 procent
Gęstość energii akumulatora, który został zaprezentowany na Chalmers University of Technology w Göteborgu w Szwecji, nie jest imponująca. Naukowcy osiągnęli wartość nieco poniżej 33,4 watogodzin na kilogram. Odpowiada to zaledwie jednej trzeciej konwencjonalnej baterii litowo-jonowej.
Jednak długowieczność z pewnością może nadążyć za konkurencją. Po 1000 ładowań wydajność energetyczna konstrukcji była nadal zbliżona do wartości początkowej
Ponadto w testach obciążeniowych sprawdzono również coś zupełnie innego. W końcu bateria wykonana jest z kompozytu włókna węglowego. Anoda wykonana jest z czystych włókien węglowych. Katoda wykonana jest z włókien węglowych pokrytych fosforanem litowo-żelazowym.
Stabilność robi różnicę
Daje to całej baterii ogromną wytrzymałość od początku do końca, którą naukowcy porównują ze stabilnością aluminium o podobnym kształcie. Bateria z włókna węglowego nie tylko służy do przechowywania energii, ale może być również używana jako część ogólnej struktury.
Wyjaśnia to również potencjalny skok w zasięgu wyposażonych w nią samochodów elektrycznych. Jeśli wystarczająca ilość części nośnych może być zaprojektowana jako bateria z włókna węglowego, waga samego pojazdu przynajmniej nie zostanie zwiększona.
Co więcej, dzięki tej zasadzie samochody elektryczne mogłyby być ogólnie lżejsze. To samo dotyczy smartfonów i laptopów. Zamiast aluminiowej lub plastikowej ramy, elementem nośnym byłaby bateria.
Co prawda: Gęstość energii musi jeszcze wzrosnąć. Nawet całkowita waga typowego samochodu z silnikiem spalinowym wynosząca 1400 kilogramów (3000 funtów) skutkowałaby obecnie jedynie pojemnością 47 kilowatogodzin, którą wiele pojazdów elektrycznych już przekracza.