Notebookcheck Logo

Aluminiowa bateria półprzewodnikowa zachowuje 99% pojemności po 10 000 cykli ładowania

Zwarcia, przebicia, ciepło - półprzewodnikowa bateria aluminiowo-jonowa jest niezwykle wytrzymała (źródło zdjęcia: ACS)
Zwarcia, przebicia, ciepło - półprzewodnikowa bateria aluminiowo-jonowa jest niezwykle wytrzymała (źródło zdjęcia: ACS)
Oprócz niezwykłej żywotności, badanie twierdzi, że wydajność ładowania, bezpieczeństwo operacyjne i możliwość recyklingu są również głównymi zaletami tej nowej baterii półprzewodnikowej. Na pierwszy rzut oka magazyn energii rozczarowuje tylko pod jednym względem.
Renewable Science

Wyniki nowego badania https://doi.org/10.1021/acscentsci.4c01615 brzmią niemal zbyt dobrze, by mogły być prawdziwe. Ogniwo akumulatorowe, które można wyprodukować z niedrogich materiałów przy umiarkowanym wysiłku, zasadniczo przewyższa inne technologie akumulatorowe. Po 10 000 cykli ładowania pojemność nadal wynosiła 99% pierwotnej wartości. Jednocześnie wydajność utrzymywała się na poziomie powyżej 99%, mimo że akumulatory litowo-jonowe są pod tym względem nieco lepsze. Nie mogą one jednak konkurować ze stabilnością i trwałością wykazaną przez tę nową baterię półprzewodnikową.

Wyjątkowo bezpieczna bateria półprzewodnikowa

Stabilność ogniwa baterii jest ogromną zaletą w wielu praktycznych zastosowaniach (źródło zdjęcia: ACS)
Stabilność ogniwa baterii jest ogromną zaletą w wielu praktycznych zastosowaniach (źródło zdjęcia: ACS)

Odnosi się to również do innej równie ważnej cechy: naukowcy przebili, zwarli i podgrzali opracowane ogniwo baterii do 1000 ° C. Ogniwo nie przeciekało, nie zapaliło się, a nawet w temperaturze 200°C miało takie samo napięcie jak w temperaturze pokojowej.

Osiągnięto to dzięki baterii aluminiowo-jonowej, której ciekły elektrolit składa się z chlorku glinu, który ma tendencję do szybkiej korozji w większości eksperymentów. Anoda ulega uszkodzeniu, a ogniwa baterii szybko się starzeją. Dodanie fluorku glinu i pokrycie elektrody specjalnym rodzajem soli przekształciło ogniwo w baterię półprzewodnikową, co rozwiązało ten problem. W połączeniu oba składniki zapewniają wysokie bezpieczeństwo operacyjne i wyjątkową trwałość.

Naukowcy, którzy są powiązani z Uniwersytetem Pekińskim i Pekińskim Instytutem Technologii, dodatkowo podkreślają wysoką zdolność do recyklingu. Fluorek glinu może być wypłukany i prawie całkowicie ponownie wykorzystany do produkcji nowych ogniw baterii. Samo aluminium również w dużym stopniu nadaje się do recyklingu.

Użytkowanie na urządzeniach mobilnych może być trudne

Największym zastrzeżeniem tej baterii na bazie aluminium jest jej gęstość energii, która jest znacznie niższa niż w przypadku konkurencyjnych technologii i wynosi około 150 watogodzin na kilogram. Odpowiada to zaledwie jednej trzeciej do jednej piątej najlepszych obecnie akumulatorów półprzewodnikowych i litowo-jonowych, ale nadal dobrze wypada w porównaniu z typową baterią domową.

Dlatego wydaje się prawdopodobne, że te niezwykle trwałe i potencjalnie niedrogie aluminiowo-jonowe baterie półprzewodnikowe będą wykorzystywane głównie w urządzeniach stacjonarnych. Chociaż z pewnością będzie na to popyt, okaże się, czy komercyjna produkcja tych baterii zakończy się sukcesem. Ich właściwości techniczne zdecydowanie wydają się kuszące.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 01 > Aluminiowa bateria półprzewodnikowa zachowuje 99% pojemności po 10 000 cykli ładowania
Mario Petzold, 2025-01-28 (Update: 2025-01-28)