Amerykańskie subsydia dla EV zagrażają większości nowych pojemności baterii w Europie. Największym przegranym są Niemcy z powodu Tesli
Miliardowe subsydia federalne dla pojazdów elektrycznych, które znalazły się w ustawie prezydenta Bidena o ograniczeniu inflacji (IRA), stawiają pod dużym znakiem zapytania nowe możliwości produkcji baterii w Europie. Niedawno okazało się, że Tesla może nie zrealizować planowanej rozbudowy swojej fabryki baterii Giga Berlin, ponieważ "wbrewpierwotnym planom amerykański koncern przeniósł kolejne etapy produkcji do USA, ponieważ tamtejsze warunki gospodarcze są bardziej korzystne dzięki zachętom podatkowym."
W rzeczywistości, szokujące dwie trzecie przyszłych fabryk baterii w Europie są teraz zagrożone, według wiodącego tam think-tanku Transport&Environment. Z jego analizy wynika, że 68% z 50 fabryk baterii litowo-jonowych, których budowę zaplanowano w Europie do 2030 roku, jest "zagrożonychopóźnieniem, zmniejszeniem skali lub niezrealizowaniem, jeśli nie zostaną podjęte dalsze działania."
To oszałamiające 1,2 TWh przyszłej pojemności baterii, które mogą nigdy nie trafić do sieci, stawiając europejskich producentów samochodów w znacznej niekorzystnej sytuacji przed ich chińskimi lub amerykańskimi odpowiednikami. Nie trzeba dodawać, że Niemcy stoją do stracenia najwięcej z made-in-US federalnych dotacji, ponieważ ma prawie 500 GWh pojemności baterii w przygotowaniu, z których tylko 96 GWh są teraz materializacji z pewnością.
To wyjaśnia, dlaczego po ujawnieniu szczegółów dotyczących ulgi podatkowej IRA, Europa w pewnym momencie rozważała pozwanie USA za nieuczciwe praktyki handlowe w ramach porozumień WTO. Jednak zamiast pozwu powołała grupę badawczą, a 14 marca Komisja Europejska przedstawi własną ustawę o przemyśle zerowym netto, w której szczegółowo przedstawi swoją odpowiedź na amerykańskie ulgi podatkowe.
Z kolei Departament Skarbu również wybrał marzec na wydanie ostatecznych wytycznych dotyczących miejsc montażu baterii lokalizacji i wymagań dotyczących pozyskiwania surowców w celu otrzymania dotacji federalnych, aby lepiej odpowiedzieć na frustrację IRA międzynarodowych partnerów Ameryki.