Amerykańsko-japoński pakt w sprawie materiałów do produkcji baterii do samochodów elektrycznych wskazuje na ostateczne wytyczne Departamentu Skarbu dotyczące ulg podatkowych
USA i Japonia ogłosiły kluczowe porozumienie w sprawie krytycznych minerałów, które wzajemnie wyłącza ważne materiały do produkcji baterii EV z podatków eksportowych i synchronizuje ich procesy produkcyjne. W ten sposób akumulatory made-in-Japan, takie jak te, które Panasonic dostarcza Tesli, nominalnie kwalifikowałyby się do nowych ulg podatkowych dla samochodów elektrycznych w ramach ustawy o redukcji inflacji (IRA) bez konieczności czekania na skomplikowaną umowę o wolnym handlu, której wynegocjowanie może zająć lata.
Wymagania IRA dotyczące dotacji dla EV mówią, że kwalifikowałyby się tylko samochody elektryczne, których baterie są wykonane w co najmniej 40% z surowców pochodzących z USA lub krajów, z którymi ma ono umowę o wolnym handlu. Niestety, Stany Zjednoczone nie mają umów o wolnym handlu z sojusznikami takimi jak Japonia, UE czy Korea Południowa, które chcą rozwijać swój własny przemysł związany z samochodami elektrycznymi i bateriami. W związku z tym, na stronie pojawił się sprzeciw wobec potencjalnie niszczących subsydiów made-in-USA które sprawią, że ich pojazdy nie będą konkurencyjne na amerykańskim rynku, a także przekierowanie planów budowy fabryk baterii od.
Departament Skarbu wyda ostateczne wytyczne dotyczące ulgi podatkowej dla baterii EV w sprawie pozyskiwania materiałów i kwalifikowalności już w tym tygodniu, a docelowa umowa handlowa z Japonią zawiera wskazówki dotyczące ich treści. Skarb może uznać nowe porozumienie USA-Japonia w sprawie krytycznych minerałów za wystarczające do przyznania ulgi podatkowej dla pojazdów elektrycznych, takich jak Lexus RZ 450ena przykład, a podobne umowy są realizowane z Unią Europejską i Koreą Południową, jak również.