Android 16, aby "zmusić" deweloperów do dostosowania swoich aplikacji do składanych telefonów i tabletów
Google wydaje się mieć zamiar uczynić korzystanie z aplikacji na urządzeniach z dużym ekranem o wiele lepszym, zaczynając od Android 16. Firma podejmuje kroki, aby aplikacje z irytującymi czarnymi paskami i niezoptymalizowanymi interfejsami użytkownika stały się przeszłością.
Jeśli mają Państwo doświadczenie w korzystaniu z Android tabletów lub składanych urządzeńzapewne zetknęli się Państwo z niezoptymalizowanymi aplikacjami o dziwnie wyglądającym interfejsie użytkownika z grubymi czarnymi paskami wokół krawędzi lub przyciskami/ikonami o niewygodnych rozmiarach i rozmieszczeniu. Dzieje się tak, ponieważ Google pozwala obecnie twórcom aplikacji na blokowanie orientacji i proporcji na urządzeniach z dużym ekranem, co pozwala aplikacji być "użyteczną" kosztem słabego doświadczenia użytkownika.
Aplikacje stracą użyteczność na tabletach Android 16 i urządzeniach składanych, jeśli nie zostaną odpowiednio dostosowane
Firma zaktualizowała Android 16's API odpowiedzialne za ustawianie orientacji i zmianę rozmiaru. Zmiana, która uniemożliwia programistom blokowanie orientacji i proporcji ich aplikacji na urządzeniach z dużym ekranem, została niedawno wprowadzona w Android 16 beta 1. Teraz system operacyjny rozciąga interfejs użytkownika aplikacji, aby zmusić ją do działania na pełnym ekranie. Zaktualizowane interfejsy API wymuszają również, aby aplikacja zawsze dostosowywała się do aktualnej orientacji telefonu/tabletu, zarówno pionowej, jak i poziomej.
Naturalnie sprawi to, że niezoptymalizowane aplikacje będą wyglądać dość źle na urządzeniach z dużym ekranem. Deweloperzy będą zatem musieli poprawnie je dostosować, korzystając z wytycznych dotyczących projektowania interfejsu użytkownika sugerowanych przez Google. W przeciwnym razie ich aplikacje mogą nawet stać się bezużyteczne, potencjalnie tracąc użytkowników.
Google twierdzi, że stworzenie aplikacji w pełni zoptymalizowanej pod kątem urządzeń z dużym ekranem może znacznie zwiększyć jej popularność. Jako przykład podano FlipaClip. W wyniku aktualizacji interfejsu użytkownika, narzędzie do animacji 2D zyskało 54% więcej użytkowników.