Apple A17 Pro: 3 nm SoC z akcelerowanym sprzętowo raytracingiem i obsługą USB 3.0 10 Gbps
Minęło już trochę czasu, odkąd Apple utknął na rodzinie 5 nm TSMC dla swoich smartfonowych SoC. Przejście nastąpiłoby wcześniej, gdyby N3 rozpoczął się zgodnie z harmonogramem. Niemniej jednak, Apple w końcu zaprezentował swój pierwszy w historii 3 nm SoC dla smartfonów, A17 Pro (a nie A17 Bionic, jak wcześniej sądzono). Dzieje się to kilka dni po tym, jak MediaTek zaprezentował swój pierwszy 3 nm AP.
Wcześniejsze przecieki mówiły, że A17 Pro zachowuje sześciordzeniową konstrukcję swojego poprzednika z dwoma wydajnymi i czterema wydajnymi rdzeniami. Apple potwierdził te plotki, ale nie ujawnił żadnych informacji na temat jego zegarów, stwierdzając jedynie, że jest o 10% szybszy niż jego poprzednik (a nie 47%). Zwiększa liczbę tranzystorów z 16 miliardów w A16 Bionic do 19 miliardów, co jest oczekiwane po dużej zmianie węzła.
A17 Pro wykorzystuje sześciordzeniowy procesor graficzny, który obsługuje raytracing wspomagany sprzętowo. Ściśle mówiąc, funkcja ta jest już od jakiegoś czasu dostępna w układach Qualcomm i MediaTek. To powiedziawszy, Apple przeniósł ją na inny poziom, ogłaszając, że Resident Evil Village, Resident Evil 4, Death Stranding i Assassin's Creed Mirage będzie można odtwarzać na iPhonie 15 Pro i iPhonie 15 Pro Max w przyszłym roku. Co więcej, procesor graficzny jest o 20% bardziej energooszczędny niż jego poprzednik.
Inne specyfikacje Apple A17 Pro obejmują silnik ProRes, dekodowanie AV1 i 12-rdzeniowy silnik neuronowy do zadań związanych ze sztuczną inteligencją. Dołączono również obsługę USB 3.0 (10 Gb/s), otwierając wiele nowych możliwości dla nowo dodanego portu USB-C. Nowe złącze GPU plus może potencjalnie zmienić iPhone'a 15 Pro/Pro Max w potężną maszynę do gier po podłączeniu do zewnętrznego wyświetlacza.