Apple Samochód miał niestandardowy akumulator BYD LFP blade, zanim technologia stała się powszechna
Apple brał udział w opracowywaniu osławionego BYD Blade którą firma chciała wykorzystać w swoim samochodzie elektrycznym.
Zespół z Cupertino dostrzegł potencjał w fosforanie żelaza (LFP) pod względem bezpieczeństwa i wczesnych kosztów, ale chciał niestandardowego pakietu, który zapewni również większy zasięg na jednym ładowaniu.
BYD jest drugim co do wielkości producentem pojazdów elektrycznych i akumulatorów na świecie, a Apple rozpoczął współpracę ze swoim zespołem badawczo-rozwojowym już w 2017 roku. Firma wydała około 10 miliardów dolarów na Apple Samochód o nazwie Titan, zanim ostatecznie zdecydowała, że bardzo trudno będzie utrzymać przyzwoite marże zysku w branży samochodów elektrycznych.
Tak więc, Apple złomował przedsięwzięcie na początku tego roku, rozproszyła zespół do innych działów i unieważniła testy autonomicznej jazdy zezwolenia w kalifornijskim DMV na krótko przed wprowadzeniem przez Teslę Robotaxi tesli.
Apple według doniesień, BYD wniósł do BYD swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie niestandardowych zestawów akumulatorów i zarządzania temperaturą, podczas gdy BYD wniósł swój wkład w postaci technologii produkcji LFP. Technologia akumulatorów BYD Blade odgrywa obecnie kluczową rolę w nieubłaganym marszu w kierunku dominacji udziału w rynku pojazdów elektrycznych, ponieważ pozwala na stworzenie strukturalnego zestawu akumulatorów, który jest tańszy, bezpieczniejszy i ma wyższą gęstość energii niż poprzednie technologie pakowania ogniw.
To właśnie wzbudziło zainteresowanie Apple w pierwszej kolejności, mimo że pokazano mu raczej szczątkową wersję baterii BYD Blade. Ogniwa LFP opierają się na obficie występującym fosforanie żelaza, a nie na drogich metalach, takich jak nikiel czy kobalt, które znajdują się w akumulatorach dzisiejszych pojazdów elektrycznych.
Baterie LFP zostały przyjęte przez prawie wszystkich producentów samochodów, w tym Teslapomimo ich nieco niższej gęstości energii i gorszej wydajności ładowania w niskich temperaturach. Pakiety LFP można jednak ładować do pełna bez wyraźnego wzrostu szybkości degradacji baterii, podczas gdy CATL i BYD, najwięksi producenci takich ogniw, opracowali nowe generacje o gęstości energii graniczącej ze starszymi chemikaliami oraz szybsze ładowanie w niskich temperaturach.
Ogniwa LFP są również szeroko stosowane w systemach magazynowania energii i przenośnych elektrowniach https://www.amazon.com/BLUETTI-Portable-AC180-Generator-Off-grid/dp/B0C1SMJTDT lub bankach energii, które wymagają tańszych ogniw o długiej żywotności.
Oprócz chemii fosforanu żelaza, inwestycje Apple Car obejmowały ogniwa niklowe i alkaliczne, podczas gdy zespół Project Titan szybko dostrzegł potencjał w tak zwanych strukturalnych zestawach akumulatorów, które pozwalają na zamontowanie większej liczby ogniw na tej samej powierzchni, czyli to, co ostatecznie wprowadziła na rynek technologia BYD Blade.