Notebookcheck Logo

Apple Vision Pro: Niewłaściwy produkt, w niewłaściwym czasie i w niewłaściwej cenie?

Apple Vision Pro: Proszę tylko nie nazywać go headsetem AR lub VR. (Źródło: Apple)
Apple Vision Pro: Proszę tylko nie nazywać go headsetem AR lub VR. (Źródło: Apple)
Premiera Apple Vision Pro zbliża się wielkimi krokami, a machina reklamowa Appleruszyła pełną parą. W przeciwieństwie do wielu poprzednich premier produktów Apple, Vision Pro nie jest "pewniakiem", ponieważ wkracza w segment, który pomimo potencjału, nigdy tak naprawdę nie zyskał popularności wśród konsumentów. I to jeszcze zanim przejdziemy do ceny początkowej wynoszącej 3500 USD.
Apple Wearable Virtual Reality (VR) / Augmented Reality (AR)
Opinion by Sanjiv Sathiah
Views, thoughts, and opinions expressed in the text belong solely to the author.

Applevision Pro jest nieuchronna, a urządzenie trafi do klientów w lutym dotrze do klientów od 2 lutego. Chociaż z pewnością niektórzy fani Apple z niecierpliwością czekają na to urządzenie, wydaje się, że nie ma takiego samego poziomu oczekiwania poprzedzającego wprowadzenie na rynek zupełnie nowego produktu Apple. Nawet jeśli Vision Pro jest prawdopodobnie najlepszym zestawem słuchawkowym AR/VR wyprodukowanym do tej pory, pytanie brzmi, czy to faktycznie coś zmienia? Kategoria ta zawsze miała potencjał. Jak powiedział CEO Apple Tim Cook w wywiadzie dla https://www.gq.com/story/tim-cook-global-creativity-awards-cover-2023 z GQ przed premierą Vision Pro w zeszłym roku:

To pomysł, że istnieje środowisko, które może być nawet lepsze niż tylko rzeczywisty świat - nałożenie na nie wirtualnego świata może być jeszcze lepszym światem. Jeśli może to przyspieszyć kreatywność, jeśli może po prostu pomóc w robieniu rzeczy, które robią Państwo przez cały dzień i tak naprawdę nie myśleli Państwo o robieniu ich w inny sposób.

Jednak nawet najbardziej udana firma w tej kategorii do tej pory, Meta's Reality Labs, nie odniosła dużego sukcesu. Firma straciła 3,7 miliarda dolarów w trzecim kwartale finansowym 2023 roku i z kwartału na kwartał traciła gotówkę. Z perspektywy Microsoftu zestawy słuchawkowe to ślepa uliczka. Nawet w obliczu zbliżającej się premiery Apple Vision Pro, firma właśnie ogłosiła, że rezygnuje z interfejsu Windows Mixed Reality wbudowanego w system Windows. Nie jest to dokładnie kategoria, którą konsumenci przyjęli. Apple może nie zawsze jako pierwsi wprowadzają produkt na rynek, ale są znani z "odkrywania na nowo" kategorii, naprawiając problemy, które były bolączkami konsumentów i radykalnie poprawiając ogólne wrażenia użytkownika w tym procesie. Jednak kiedy Tim Cook był mniej optymistyczny w kwestii zestawów słuchawkowych, powiedział to w wywiadzie dla The New Yorker w 2015 roku:

Zawsze uważaliśmy, że okulary nie były mądrym posunięciem, z punktu widzenia tego, że ludzie tak naprawdę nie chcieliby ich nosić. Były natrętne, zamiast spychać technologię na dalszy plan, w co zawsze wierzyliśmy. Zawsze myśleliśmy, że to będzie klapa i, jak Państwo wiedzą, jak dotąd tak jest.

Vision Pro nie rozwiązuje wielu istniejących problemów z zestawami słuchawkowymi

Co rodzi pytanie; co dokładnie robi Apple Vision Pro, aby rozwiązać podstawowy problem z zestawami słuchawkowymi, że ludzie generalnie nie chcą przypinać komputera do twarzy? W oparciu o to, co widzieliśmy i słyszeliśmy do tej pory, Vision Pro nie robi nic, aby rozwiązać ten problem, ponieważ podobno jest dość ciężki. Podczas gdy Meta Quest 3 - najpopularniejszy zestaw słuchawkowy na rynku - jest całkowicie samodzielny i stosunkowo lekki, AppleVision Pro jest wystarczająco ciężki, aby uzasadnić włączenie "opcjonalnego" podwójnego paska na głowę z pętlą aby uczynić go bardziej wygodnym w noszeniu. Podczas gdy Meta Quest integruje swoją baterię z zestawem słuchawkowym, Apple Vision Pro wymaga dongelized battery puck, który podłącza się z boku urządzenia i musi być umieszczony w kieszeni użytkownika. Innymi słowy, komfort i praktyczność noszenia Vision Pro są nieoptymalne od samego początku. Jednak Cook początkowo argumentował, że ludzie tak naprawdę nie chcą nosić zestawu słuchawkowego, ponieważ są one nieporęczne - co by więc pomyślał o zestawie słuchawkowym, który wymagał podwójnie zapętlonych pasków na głowę dla wygody z zwisającym z niego krążkiem baterii?

Innym fundamentalnym zarzutem Cooka wobec zestawów słuchawkowych jest to, że technologia ta jest inwazyjna. Apple jak powiedział, zawsze wierzył w "zepchnięcie technologii na dalszy plan" Jednak Vision Pro kładzie tę technologię prosto na twarz użytkownika, tak jak każdy inny podobny zestaw słuchawkowy, który pojawił się wcześniej, popychając go na oślep do środowiska komputerowego jako jego uczestnika. Korzystając z wielu zestawów słuchawkowych AR i VR na przestrzeni lat (w tym niektórych oryginalnych prototypów Oculus w tamtych czasach), mogę zgłosić, że doświadczenie jest niewątpliwie fajne. Zanurzenie się w wirtualnym świecie może być ekscytujące, ponieważ zostajemy przeniesieni do innego świata. Ale zestawy słuchawkowe nie są czymś, co koniecznie chce się nosić przez cały czas lub tak często, zwłaszcza po tym, jak początkowy dreszczyk emocji minie.

To, co nie jest fajne w zestawach słuchawkowych, to choroba lokomocyjna, która może towarzyszyć niektórym doświadczeniom, lub fakt, że zestawy słuchawkowe, takie jak Vision Pro, szybko stają się niepraktyczne do ciągłego zakładania i zdejmowania. Co jest dlatego wiele zestawów słuchawkowych po prostu staje się e-odpadami jak niedawno wyjaśnił Microsoft w odpowiedzi na wiadomość, że wycofuje Windows Mixed Reality - tuż przed premierą Vision Pro. Wyłożenie 3500 dolarów może zniechęcić pierwszych użytkowników Vision Pro do oddania swoich zestawów słuchawkowych na złom, ale nie powinno to być jedyną motywacją do korzystania z urządzenia. Musi to być coś przyjemnego w użyciu, łatwego w użyciu i oferującego szeroki zakres przypadków użycia, które są w rzeczywistości bardziej atrakcyjne niż sposób, w jaki zwykle wchodzimy w interakcję z technologią do pracy i zabawy.

Obliczenia przestrzenne i AR/VR są takie same - pomimo tego, co mówi Apple

Nie ma również nic nowego w tym, co Apple nazywa swoim paradygmatem "obliczeń przestrzennych", pomimo prób firmy , aby przedstawić go jako różniący się w jakiś sposób od istniejących zestawów słuchawkowych AR i VR do istniejących zestawów słuchawkowych AR i VR. Tak nie jest - obliczenia przestrzenne i obliczenia AR/VR to jedno i to samo. Kiedy Apple zaprezentował Vision Pro w czerwcu ubiegłego roku, niewątpliwie spopularyzował ten termin, a czyniąc to, firma była zajęta próbą przywłaszczenia go sobie jako własnego. W okresie poprzedzającym premierę Vision Pro, Apple używała sloganu "Nadeszła era obliczeń przestrzennych", jak gdyby nigdy wcześniej nie istniała. Jednak termin ten został po raz pierwszy zdefiniowany prawie dwie dekady temu, a Qualcomm, Microsoft i Meta używały tego terminu w ciągu ostatnich kilku lat do opisania swoich wysiłków w zakresie AR i VR, ponieważ są one rzeczywiście formami obliczeń przestrzennych.

Nic więc dziwnego, że niewiele z tego, co Apple pokazał z doświadczeń "obliczeń przestrzennych" oferowanych przez zestaw słuchawkowy Vision Pro do tej pory, w jakikolwiek sposób zasadniczo różni się od doświadczeń AR / VR, które już widzieliśmy od innych producentów zestawów słuchawkowych. Inni producenci również pokazali użytkowników noszących swoje zestawy słuchawkowe w scenach, w których ludzie komunikują się z innymi w wirtualnych środowiskach, wchodzą w interakcje z wieloma monitorami, które owijają się wokół użytkowników za pomocą fizycznych lub wirtualnych klawiatur i myszy, oglądają filmy, grają w gry, medytują i tak dalej. Wszystko to są doświadczenia związane z obliczeniami przestrzennymi 3D, a interpretacje Apple są przewidywalnie bardziej dopracowane, jeśli w ogóle.

Co nowego w Vision Pro?

Nowością jest to, że Vision Pro zawiera szeroką gamę technologii bardziej zaawansowanych niż te, które wcześniej widzieliśmy w zestawie słuchawkowym. Wierność wizualna wrażeń Vision Pro została przeniesiona na zupełnie nowy poziom dzięki wyświetlaczom micro-OLED, z których każdy zapewnia rozdzielczość lepszą niż 4K dla każdego oka. EyeSight to nowatorska funkcja, która wykorzystuje zewnętrzny wyświetlacz wbudowany w daszek zestawu słuchawkowego do wyświetlania oczu/wyrazu twarzy użytkownika obserwatorom z zewnątrz. Bez wątpienia visionOS będzie najbardziej dopracowanym i wyrafinowanym interfejsem użytkownika zestawu słuchawkowego do tej pory, co w połączeniu z podejściem bez kontrolera Apple, które wykorzystuje ruchy dłoni i oczu, bez wątpienia robi wrażenie. Są one monitorowane przez wysokowydajne czujniki śledzące z danymi przetwarzanymi przez nowy układ R1 w celu zminimalizowania opóźnień, podczas gdy system operacyjny i aplikacje są zasilane przez układ Apple M2.

Ale oczywiście wszystko to wiąże się ze znaczną premią cenową w porównaniu z niemal każdym zestawem słuchawkowym na rynku, wynoszącą 3500 USD. Co więcej, wiele z początkowych ofert to aplikacje 2D na iPada oraz treści wideo i gry prezentowane w środowisku 3D. Użytkownicy iPhone'a 15 Pro będą mogli tworzyć własne treści wideo 3D do oglądania za pomocą Vision Pro. Jednak przy tak wysokiej cenie zestawu słuchawkowego i jego premierze ograniczonej tylko do rynku amerykańskiego w 2024 r. - i bez gwarancji, że Apple będzie w stanie wyprowadzić zestawy słuchawkowe z ich obecnej niszy na rynku - nie jest jasne, czy programiści z całego serca przyjmą platformę. Rzeczywiście, wczesne zainteresowanie deweloperów było niewielkie a najnowszy komunikat prasowy Apple https://www.apple.com/newsroom/2024/01/apple-vision-pro-available-in-the-us-on-february-2/ nie wskazuje na żadne nowe, zabójcze aplikacje stworzone specjalnie dla tego urządzenia.

Pozostają jednak wyzwania i nie wszyscy dyrektorzy Apple są przekonani

Jak jednak wspomniano wcześniej, nic, co Apple wnosi do Vision Pro, nie rozwiązuje fundamentalnych problemów, które sprawiły, że użytkownicy noszący słuchawki stali się czymś więcej niż niszowym rynkiem. Dzieje się tak dlatego, że zakładanie ich i zanurzanie się w cyfrowym świecie, a następnie wychodzenie z niego w kółko, dość szybko się nudzi. Proszę też nie zapominać o wyzwaniach, z jakimi borykali się nawet producenci telewizorów 3D, próbując nakłonić ludzi do regularnego zakładania stosunkowo lekkich okularów - moda na szybko wygasła ponieważ szerszy rynek konsumencki uznał nawet to za zbyt duży kłopot.

Podczas gdy Apple wyeliminował nieporęczne kontrolery z doświadczenia użytkownika dzięki nowemu systemowi śledzenia oczu i gestów, nie ma sugestii, że cokolwiek z tego sprawia, że bycie produktywnym jest łatwiejsze niż po prostu otwarcie laptopa lub uruchomienie komputera Mac w celu wykonania pracy. być może "chłodniej", ale niekoniecznie łatwiej lub lepiej.W rzeczywistości, Mark Gurman z Bloomberga posuwa się nawet do stwierdzenia, że wirtualna klawiatura Vision Pro - krytyczny element interfejsu i doświadczenia użytkownika - jest niezwykle niezgrabna w użyciu i "jest całkowicie spisana na straty"."

Istnieją również sceptycy Vision Pro w samym Apple. Jak donosi New York Times https://www.nytimes.com/2023/03/26/technology/apple-augmented-reality-dissent.htmlwczesny entuzjazm dla koncepcji lekkiego zestawu słuchawkowego (bardziej zbliżonego do zwykłych okularów), który mógłby zastąpić iPhone'a, ostatecznie ustąpił miejsca obawom o jego cenę, użyteczność i fakt, że rynek zestawów słuchawkowych jeszcze się nie rozwinął. Mimo że projekt był reklamowany wewnętrznie jako kolejna wielka rzecz, pracownicy opuścili projekt po tym, jak zaczął ewoluować w coś bardziej zbliżonego do zwykłego zestawu słuchawkowego AR / VR, który wszyscy znamy - choć z typowym stylem Apple. Nie trzeba dodawać, że odejście pracowników z flagowego projektu z powodu braku entuzjazmu dla niego nie jest obiecujące. Mówi się, że nawet jeden z najlepszych poruczników Cooka, szef technologii sprzętowej Johny Srouji https://www.bloomberg.com/news/features/2023-05-18/apple-s-mixed-reality-headset-may-define-tim-cook-s-legacy?embedded-checkout=true porównał Vision Pro do "eksperymentu naukowego", według Bloomberga.

Obliczenia przestrzenne zawsze miały potencjał, ale...

Łatwo jest zrozumieć, dlaczego branża technologiczna była podekscytowana możliwościami obliczeń przestrzennych / AR / VR w ciągu ostatniej dekady. Nałożenie cyfrowej warstwy na świat fizyczny, jak w przypadku rzeczywistości rozszerzonej, oferuje ogromny potencjał we wszystkim, od nawigacji po dostarczanie w czasie rzeczywistym informacji o tym, co widzisz. Podobnie VR oferuje niezwykle wciągające doświadczenia, w których użytkownik może stać się częścią akcji. Jednak do tej pory przełożenie koncepcji z dostępną technologią na produkt, który konsumenci faktycznie będą chcieli nosić, było nieuchwytne. Apple teraz, podobnie jak Meta, zainwestował miliardy dolarów w pogoń za tym marzeniem. "Wizja" Vision Pro, jako czegoś, co pewnego dnia może zastąpić iPhone'a, jest bardzo odległa.

Steve Jobs powiedział kiedyś"Jestem tak samo dumny z wielu rzeczy, których nie zrobiliśmy, jak z tych, które zrobiliśmy. Innowacja to mówienie "nie" tysiącom rzeczy" Cytat ten, rozpatrywany w kontekście Vision Pro, nabiera nowego znaczenia. Chociaż trudno jest obstawiać przeciwko Apple, można odnieść wrażenie, że nawet jeśli Vision Pro oferuje obiecującą technologię, to tak naprawdę nie jest ona bardziej obiecująca niż cokolwiek innego, co już widzieliśmy. Z paskami nad głową wymaganymi dla wygody i dongelized battery pucks, można odnieść wrażenie, że nie było pilnej potrzeby, aby Vision Pro został wprowadzony na rynek teraz i w obecnej formie. To nie jest tak, że jest to gorący segment rynku lub że istnieje jakakolwiek oczywista korzyść dla tego segmentu w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Albo że technologia jest naprawdę gotowa do realizacji wizji.

I właśnie dlatego Vision Pro wygląda i sprawia wrażenie, jakby był niewłaściwym produktem, w niewłaściwym czasie i za niewłaściwą cenę.

Apple (śmiesznie) wyobraża sobie użytkowników Vision Pro wchodzących w interakcje z innymi, gdy mają go włączonego. (Źródło: Apple)
Apple (śmiesznie) wyobraża sobie użytkowników Vision Pro wchodzących w interakcje z innymi, gdy mają go włączonego. (Źródło: Apple)
Vision Pro wymaga do zasilania ważącego klucza sprzętowego z baterią. (Źródło: Apple)
Vision Pro wymaga do zasilania ważącego klucza sprzętowego z baterią. (Źródło: Apple)

Źródło(a)

Własny

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > Apple Vision Pro: Niewłaściwy produkt, w niewłaściwym czasie i w niewłaściwej cenie?
Sanjiv Sathiah, 2024-01-13 (Update: 2024-08-15)