Apple może wkrótce obsługiwać aplikacje sideloadingowe w iOS
Bitwa między iOS a Android szaleje od półtorej dekady w tym momencie, a istnieją mocne strony każdej platformy. Jedną z kluczowych zalet Android jest jej otwarta natura, która pozwala na łatwiejsze zarządzanie plikami i możliwość sideload aplikacji, lub instalowania aplikacji poza oficjalnym sklepem z aplikacjami lub repozytorium. Jednak Apple może wkrótce wyrównać to pole gry, umożliwiając użytkownikom sideload aplikacji w iOS.
Ta plotka pochodzi od Marka Gurmana, zauważonego analityka Apple, który ma dość dobre wyniki w swoich prognozach. Według Gurmana, Apple wprowadzi sideloading, aby dostosować iOS do unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA), która wchodzi w życie latem przyszłego roku. DMA ma na celu wprowadzenie większej konkurencji na rynkach zdominowanych przez tak zwanych "Gatekeeperów", którzy posiadają przytłaczający udział w rynku lub w inny sposób ustanowili praktyki antykonkurencyjne.
Apple dMA zalicza się do tej kategorii. Obecnie jedyną oficjalną metodą instalowania aplikacji na iPhonie lub iPadzie jest sklep Apple's App Store. Jeśli aplikacja nie jest dostępna w App Store, nie można jej zainstalować na urządzeniu z systemem iOS lub iPadOS (przynajmniej nie bez pewnych nieoficjalnych obejść)
Apple bierze 30% udziału w przychodach z każdej aplikacji zakupionej za pośrednictwem App Store, co oznacza, że Apple zbiera przychody z każdego wycenionego oprogramowania (tj. nie darmowego), które jest zainstalowane na iPhonie lub iPadzie.
Ta praktyka została wysunięta na pierwszy plan w 2020 roku, kiedy Epic, firma stojąca za Fortnite, pozwała Applepo tym, jak kolos z Cupertino zakazał Fortnite z App Store za zbieranie przychodów ze sprzedaży poza ustalonymi kanałami Apple' Apple ostatecznie zbanował konto deweloperskie Epic. (Jako ciekawostka, Google również zbanowało Fortnite z Play Store na Android za obchodzenie swoich systemów sprzedaży)
Wprowadzenie sideloading na iOS stworzyłoby ciekawy problem dla tego, co od dawna było głównym źródłem przychodów dla Apple. Jest mało prawdopodobne, że sideloading drastycznie wpłynąłby na przychody Apple z App Store; w końcu sideloading jest powszechnie postrzegany jako praktyka niszowa na Android ze względu na kwestie bezpieczeństwa nieodłącznie związane z instalowaniem aplikacji przez nieoficjalny kanał.
Sideloading w iOS byłby również dość dramatyczną zmianą dla Apple. Dyrektor generalny firmy, Tim Cook, słynny quipped że jeśli użytkownicy "chcą sideload, [oni] mogą kupić Android telefon" z powrotem w 2021
.
Jeśli Apple rzeczywiście wprowadzi sideloading do iOS, Gurman uważa, że będzie on ograniczony do rynku UE, ponieważ tam właśnie obowiązuje obecnie jedyna regulacja, która dotyka tego tematu. Oznaczałoby to, że iPhone'y sprzedawane w Stanach Zjednoczonych, Azji i innych regionach nie będą mogły być sideloadowane, dając europejskiemu światu iOS kluczową przewagę nad innymi regionami.
Istnieją metody instalacji nieoficjalnych aplikacji na iOS. Prawdopodobnie najpopularniejszą z nich jest AltStore, projekt autorstwa Rileya Testuta. AltStore wykorzystuje sposób działania kont deweloperskich i licencji Apple, aby umożliwić użytkownikom iPhone'a instalację do trzech nieoficjalnych aplikacji na ich urządzeniach. Są jednak pewne poważne wady. Po pierwsze, aplikacje wygasają co 7 dni i muszą być odnowione przez podłączenie do komputera z oprogramowaniem AltServer w tym czasie. Użytkownicy są też tak naprawdę ograniczeni do dwóch zainstalowanych aplikacji, ponieważ AltStore zajmuje jeden ze slotów
Oficjalna metoda sideloading może złagodzić te wady i być kolejnym krokiem w umożliwieniu konsumentom, którzy kupują iPhone'a do korzystania z ich urządzenia, jak chcą.