Appleskalowanie w górę Metal FX jest obsługiwane przez technologię AMD FidelityFX Super Resolution
Apple w ciągu ostatnich kilku lat położyła podwaliny pod wprowadzenie na swój sprzęt większej liczby gier AAA. Technologia Metal daje aplikacjom bezpośredni dostęp do procesora graficznego firmy na iPhone'ach, iPadach i komputerach Mac, aby zmaksymalizować wydajność grafiki. Niedawno firma wprowadziła nowy Zestaw narzędzi do przenoszenia gier na WWDC 2023, aby pomóc programistom w przenoszeniu gier stworzonych dla systemu Windows na iOS, iPadOS i/lub macOS. Firma wprowadziła również MetalFX, technologię skalowania grafiki, która została porównana do DLSS firmy Nvidia i AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) (FSR).
Apple opisuje MetalFX jako framework, który "integruje się z Metalem w celu przeskalowania obrazu o stosunkowo niskiej rozdzielczości do wyższej rozdzielczości wyjściowej w krótszym czasie niż renderowanie bezpośrednio do rozdzielczości wyjściowej" Oznacza to, że zasoby systemowe nie są obciążane renderowaniem obrazów w natywnych rozdzielczościach, co pozwala na tworzenie lepiej wyglądających gier, które działają również z wyższą liczbą klatek na sekundę. Jednak do tej pory w dużej mierze zakładano, że Apple opracował MetalFX we własnym zakresie. Jednak sprawdzenie przez Notebookcheck umów licencyjnych zawartych w oprogramowaniu Appleujawniło, że MetalFX opiera się na technologii FSR firmy AMD.
FSR została udostępniona przez AMD pod adresem na licencji open source MITco oznacza, że Apple prawdopodobnie nie płaci AMD nic za wykorzystanie jej w kodzie źródłowym MetalFX. Zgodnie z warunkami licencji, Apple musi jedynie potwierdzić jej wykorzystanie w swoim oprogramowaniu. Robi to (jak na zdjęciu poniżej) w sekcji prawnej swojego oprogramowania. Ponieważ MetalFX nie jest oprogramowaniem typu open source, sugeruje to, że Apple jeszcze bardziej ulepszył technologię AMD FSR, aby była bardziej dostosowana do jego platform i wymagań. Jednak, co nie jest zaskoczeniem, MetalFX zawiera skalowanie czasowe, skalowanie przestrzenne i techniki antyaliasingu, z których wszystkie są podstawowymi elementami technologii FSR firmy AMD.
Być może nie jest więc zaskoczeniem, że wiele nowych gier AAA na komputery PC, które niedawno pojawiły się (lub wkrótce pojawią się) na sprzęcie Apple, również obsługuje technologię FSR firmy AMD. Należą do nich między innymi Death Stranding, No Man's Sky, Resident Evil Village, Myst, Resident Evil 4, Assassin's Creed Mirage, Lies of P, Baldur's Gate 3 i The Medium. Niewątpliwie, deweloperom łatwiej byłoby portować tytuły, które obsługują AMD FSR i byłyby w stanie w pełni wykorzystać sprzęt i narzędzia Apple, które udostępniła deweloperom. Pomaga to również wyjaśnić, dlaczego w pełni rozwinięty tytuł gier na PC, taki jak Resident Evil Village, jest grywalny na napędzanym A17 Pro iPhone 15 Pro(odblokowany, odnowiony na Amazon od 1 044 USD).
Z perspektywy AMD - nawet jeśli nie otrzyma żadnych tantiem od Apple za wykorzystanie swojej technologii FidelityFX Super Resolution (i tylko subtelny napiwek do jej wykorzystania poprzez nazwanie swojego wariantu Metal "FX") - Applewykorzystanie technologii AMD FSR zachęca twórców gier AAA na komputery PC, którzy mogą rozważać przeniesienie tytułów na Applesprzęt do włączenia obsługi FSR dla komputerów PC od samego początku. To z kolei pomaga również zachęcić konsumentów do zakupu sprzętu AMD, niezależnie od tego, czy jest to tylko procesor graficzny AMD, czy kombinacja procesora i układu graficznego AMD. Z perspektywy Apple, im więcej deweloperów tworzy gry z AMD FSR, tym większe są szanse, że te same tytuły trafią na ich platformy. To wygrana dla Apple, wygrana dla AMD, wygrana dla deweloperów i wygrana dla graczy na platformach Apple.
Źródło(a)
Własne.