Audi RS4 Quattro pokonuje Teslę Model 3 Performance w testach zimowych pomimo imponujących wyników EV
Audi RS4 i Tesla Model 3 Performance to dwa najlepsze rodzinne samochody wyczynowe na rynku i oba są wyposażone w bardzo wydajne systemy napędu na wszystkie koła. Niedawny zimowy test wydajności przeprowadzony przez Tyre Reviews na YouTubeujawnia jednak, że system quattro AWD Audi z łatwością pokonuje dwusilnikową konfigurację Modelu 3 Performance.
Oprócz rakietowych osiągów na prostej, samochody elektryczne stanowią atrakcyjną perspektywę w warunkach niskiej przyczepności, ponieważ mogą dokładniej i szybciej modulować moc i moment obrotowy, który koła przenoszą na podłoże.
Warto obejrzeć pełny film, który można znaleźć na końcu artykułu, ale w skrócie, Tyre Reviews przeprowadza szereg testów na śniegu i lodzie, a jedynym momentem, w którym Tesla wygrywa z Audi, jest śnieżny wyścig drag z włączoną kontrolą trakcji. Gdy tylko kontrola trakcji zostanie wyłączona - lub maksymalnie stłumiona w przypadku Tesli - Audi zyskuje znacznie większą przyczepność i wyprzedza Teslę.
Kolejne testy obejmowały podobny test przyspieszenia na lodzie, śnieżną wspinaczkę na wzgórze o nachyleniu 20%, podczas której oba samochody wypadły znakomicie, oraz test prowadzenia na małym torze. W tym ostatnim Audi osiągnęło najlepszy wynik, uzyskując 72,9 sekundy na torze jako najszybszy czas. Czas ten spadł do 77 sekund po ponownym włączeniu kontroli trakcji i stabilności (ESC)
W międzyczasie Tesla nie była daleko w tyle, osiągając 74,1 sekundy na tym samym torze, choć nie chodzi tylko o to, że Audi było szybsze, bardziej kontrolowane i przewidywalne. Ta przewidywalność i prowadzenie sprawiają, że Audi jest świetne do jazdy po torze, pozwalając kierowcy zdecydować, jak daleko chce popchnąć samochód.
Oprogramowanie i systemy wspomagające Tesli nie są tak wyrafinowane jak Audi. To powiedziawszy, Model 3 Performance jest również znacznie lepszy w hamowaniu na śniegu, konsekwentnie przyspieszając od 50 do 0 km/h o dwa metry szybciej.
Co ważne, prezenter Jonathan Benson zauważa również, że chociaż Tesla nie pozwala wyłączyć wszystkich systemów wspomagania trakcji i kontroli stabilności, to pozwala dostroić wszystko z dużo większą szczegółowością niż Audi, dzięki sterowanym programowo silnikom elektrycznym.
Część zwycięstwa Audi w tym przypadku prawdopodobnie sprowadza się do prostoty systemu mechanicznego i 40-letniego doświadczenia Audi w budowaniu samochodów z systemami quattro AWD do rajdów i wyczynowych samochodów konsumenckich.
Obecna generacja Audi quattro korzysta z automatycznie blokującego się centralnego mechanizmu różnicowego, który automatycznie blokuje się w przypadku poślizgu i rozdziela moment obrotowy 50/50 między przednią i tylną oś, chociaż w razie potrzeby pozwala na przeniesienie do 75% momentu obrotowego na jedną z osi.
Proszę kupić samochód RASTAR 1/14 Audi R8 RC lub zestaw konstrukcyjny LEGO Speed Champions 1985 Audi Sport Quattro S1 na Amazon.