Autonomiczna jazda z Raspberry Pi: Zespół uniwersytecki buduje autonomiczny samochód wyścigowy
Zaskakujące hamowanie awaryjne lub hamowanie widmo na autostradzie, błędnie odczytane znaki drogowe i plakaty reklamowe interpretowane jako sceny drogowe. Doniesienia o systemach wspomagania stosowanych obecnie na naszych drogach są czasem zabawne, a czasem przyprawiają o gęsią skórkę.
Można by pomyśleć, że równie dobrze lub nawet lepiej sprawdziłby się system domowej roboty. Nie można wykluczyć, że zespół Ampere z Uniwersytetu Santa Catarina w Brazylii wpadł na ten sam pomysł.
Seria wyścigów Formula SAE Brazil daje studentom możliwość zmierzenia się na torze z samodzielnie opracowanymi pojazdami elektrycznymi i napędzanymi ogniwami paliwowymi. Doświadczeni inżynierowie i programiści są pod ręką, aby pomóc im w dalszej optymalizacji technologii i identyfikacji błędów.
Kategoria z samojezdnymi samochodami wyścigowymi została uwzględniona od 2023 roku. Pierwszym pojazdem, który wziął udział w zawodach był prototyp AMP-223.
Jego centrum sterowania to Raspberry Pi 3 Model B. Komputer jednopłytkowy został wprowadzony na rynek w 2016 roku i nadal można go kupić między innymi w sklepie Amazon.
Do monitorowania trasy wykorzystano szerokokątną kamerę Luxonis OAK D-W, która ma własną płytkę drukowaną i pomaga wykrywać obiekty.
Trzeba przyznać: Pokonanie trasy w tym miejscu było znacznie łatwiejsze niż przedostanie się przez ruch miejski w Lexington. Niebieskie i żółte pachołki wyznaczają granice trasy. Oprogramowanie wykorzystuje je do narysowania trasy, dla której następnie określane jest optymalne zachowanie kierowcy. Całość stanowi więc wyzwanie, aczkolwiek bez innych użytkowników dróg czy wprowadzających w błąd znaków reklamowych.
Jest jednak nadzieja na przyszłość, jeśli zespół studentów będzie w stanie wykorzystać stare Raspberry Pi do samodzielnego kierowania elektrycznym samochodem wyścigowym po torze testowym. Być może Raspberry Pi 5 wystarczy, by przynajmniej dogonić obecne autopiloty.
Film pokazuje, jak autonomiczny samochód wyścigowy pokonuje swoje pierwsze okrążenie: