Autopilot Tesli i FSD są teraz 6 razy bezpieczniejsze niż ludzcy kierowcy, którzy wyłączają je, aby wysyłać SMS-y ze swoich telefonów
Podczas ostatniego kwartalnego wezwania Tesli, Elon Musk przekazał wiadomość, że flota jego własnych pojazdów zadebiutuje na rynku bez nadzoru FSD w Austin w Teksasie w czerwcu tego roku.
Najprawdopodobniej będą to nowo wybite model Y z 2026 r Juniper i Model 3 z zestawami AI4 (Hardware 4.0) i aktualizacją FSD 13, która pozwoli im poruszać się po ulicach miasta bez kierowcy w środku.
Będzie to pilotażowa flota testowa płatnych Robotaxi która umożliwi obecnym właścicielom Tesli, a także dwumiejscowym Cybercabom Cybercabswskoczyć na platformę w przyszłym roku.
Aby jednak uzyskać pozwolenie na nienadzorowane FSD, tj. takie, które nie wymaga kierowcy w samochodzie, Tesla będzie musiała wykazać, że jej autonomiczne systemy jazdy są bezpieczniejsze niż człowiek, nawet w stanach o luźnych ramach regulacyjnych, takich jak Teksas.
Być może dlatego na krótko przed ogłoszeniem wyników zespół ds. sztucznej inteligencji Tesli ogłosił najnowsze statystyki bezpieczeństwa Autopilota i FSD, które Elon Musk następnie zacytował przed inwestorami:
W czwartym kwartale odnotowaliśmy jeden wypadek na każde 5,94 miliona przejechanych kilometrów, podczas których kierowcy korzystali z technologii Autopilot. W przypadku kierowców, którzy nie korzystali z technologii Autopilot, odnotowaliśmy jeden wypadek na każde 1,08 miliona przejechanych kilometrów. Dla porównania, najnowsze dostępne dane NHTSA i FHWA (z 2023 r.) pokazują, że w Stanach Zjednoczonych co około 702 000 mil dochodziło do wypadku samochodowego.
Oczywiście statystyki te nie rozróżniają mil miejskich i autostradowych, a Elon powiedział, że samochody są 8 razy bezpieczniejsze niż ludzie, obliczając wskaźnik na podstawie danych NHTSA, a nie 6-krotnej przewagi bezpieczeństwa, która pochodzi z własnego porównania mil Autopilota Tesli.
W każdym razie Elon powiedział, że ludzie jeżdżący z włączonym FSD muszą teraz faktycznie go wyłączyć, aby sprawdzić wiadomości lub e-maile, więc z zadowoleniem przyjęliby uruchomienie nienadzorowanego FSD, nawet właściciele starszych Tesli, które zostaną
zaktualizowane do komputera HW4 za darmo, jeśli kupią FSD."Jesteśmy w tej przewrotnej sytuacji, w której ludzie będą wyłączać autopilota, aby komputer na nich nie krzyczał, sprawdzać wiadomości tekstowe, kierując samochodem kolanem i nie wyglądając przez okno" - wyjaśnił Musk.
Zapytany, kiedy spodziewa się masowego wprowadzenia FSD bez nadzoru po pilotażu w Austin w czerwcu, Elon powiedział, że Stany Zjednoczone będą na dobrej drodze do wprowadzenia tej funkcji w tym roku, a następnie Chiny i Europa powinny podążyć za nimi do końca 2026 roku.
W Europie wyzwania są głównie regulacyjne, wyjaśnił, ponieważ organy Komisji spotykają się, aby decydować o takich funkcjach w określonych odstępach czasu, podczas gdy w Chinach przeszkodą jest głównie geopolityka i złożone lokalne przepisy drogowe.
W Chinach, które są gigantycznym rynkiem, mamy pewne wyzwania, ponieważ obecnie nie pozwalają nam na przesyłanie filmów szkoleniowych poza Chiny. Z kolei rząd USA nie pozwoliłby nam prowadzić szkoleń w Chinach. Jesteśmy więc w pewnym kłopocie. To trochę jak dylemat. Więc już teraz rozwiązujemy ten problem, dosłownie oglądając filmy przedstawiające ulice w Chinach, które są dostępne w Internecie, aby je zrozumieć, a następnie wprowadzając je do naszego szkolenia wideo, tak aby publicznie dostępne filmy przedstawiające znaki drogowe i przepisy ruchu drogowego w Chinach mogły być wykorzystywane do szkolenia, a następnie umieszczania ich w bardzo dokładnym symulatorze. W ten sposób będzie szkolić przy użyciu SIM dla pasów dla autobusów w Chinach. Nawiasem mówiąc, pasy autobusowe w Chinach były największym wyzwaniem w pracy FSD w Chinach, ponieważ pasy autobusowe są bardzo skomplikowane. Istnieją dosłownie godziny w ciągu dnia, w których można tam przebywać, a w których nie. A jeśli przypadkowo wjedzie Pan na pas autobusowy w niewłaściwym momencie, natychmiast otrzyma Pan automatyczny mandat. Tak więc pasy dla autobusów w Chinach to wielka sprawa. Zamierzamy więc umieścić to w naszym symulatorze, trenować nad tym. Samochód musi wiedzieć, jaka jest pora dnia, odczytać znak. Tak czy inaczej, rozwiążemy to.
Podczas gdy w Chinach Tesla ma dużą konkurencję, która wymyśla własne rozwiązania wspomagające kierowcę, które pozwalają ich samochodom na przykład odwiedzać stacje wymiany baterii i samodzielnie wymieniać pakiety, a nawet już tam działają robotaksje, Europa i Stany Zjednoczone będą najlepsze dla nienadzorowanego FSD.
Czy przełoży się to na zapierające dech w piersiach zyski z technologii autonomicznej jazdy, które Elon od lat przewiduje dla Tesli i właścicieli jej samochodów, dopiero się okaże.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon