BYD bije Tesla, stając się największym na świecie producentem EV, ponieważ nabywcy uciekają się do tańszych samochodów elektrycznych
Tesla poinformowała właśnie, że zwiększyła sprzedaż swoich pojazdów elektrycznych o 40% rok do roku, dobijając do kamienia milowego w postaci 1,31 mln dostaw z 1,37 mln wyprodukowanych, co samo w sobie stanowi wzrost o 47% w porównaniu z rokiem 2021. Liczba ta jednak rozminęła się z własnym celem Elona Muska, jakim jest co najmniej 50% wzrost sprzedaży EV. Tesla sprzedała w minionym kwartale 405 278 samochodów, w przeciwieństwie do 431 117 sztuk, których spodziewali się analitycy branżowi, pomimo hojnych bodźców na koniec roku, które rozdała za grudniowe dostawy.
Pomimo nieosiągnięcia oczekiwanych dostaw i 65% spadku kursu akcji w zeszłym roku, Tesla jest nadal najbardziej wartościowym producentem samochodów na świecie, z kapitalizacją rynkową równą kilku kolejnym firmom samochodowym razem wziętym. Według Russa Mouldaruss Mould, szef działu inwestycji w AJ Bell, uważa jednak, że "poprzednie zyski Tesli opierały się na dostarczaniu superszybkiego wzrostu" i może wystąpić dalsza presja na obniżenie ceny akcji po tym, jak nie udało się osiągnąć szacunków dotyczących dostaw pojazdów w 2022 roku.
Z dostaw w IV kwartale Tesla wysłała 388 131 tańszych sedanów Model 3 i SUV-ów Model Y, podczas gdy pozostałe 5% sprzedaży trafiło do drogich pojazdów użytkowych Model X i Model S. Trend w kierunku bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych w zeszłym roku przyniósł jednak korzyści nie komu innemu jak głównemu konkurentowi Tesli na tym polu - firmie BYD, która jest obecnie największym na świecie producentem pojazdów elektrycznych, strącając Teslę z tej szczególnej grzędy.
BYD właśnie poinformował o rekordowej liczbie sprzedanych samochodów elektrycznych w samym grudniu - 235 197 sztuk - co samo w sobie stanowi 4% wzrost w stosunku do dostaw listopadowych. BYD sprzedał rekordową liczbę pojazdów zasilanych bateriami flotom taksówkowym i rodzinom szukającym bardziej przystępnego transportu elektrycznego w zeszłym roku, aby zakończyć go z 1,83 mln dostaw EV, pokonując sprzedaż Tesli z dużym marginesem
Mówiąc o marżach, Tesla nadal zarabia najwięcej na jednym samochodzie w branżyśrednio około 10 000 USD, ponieważ BYD stawia na pojazdy takie jak Seal sedan, tańszy i bardziej pokładowy konkurent Modelu 3, aby zwiększyć swój udział w rynku. BYD pracuje również nad innowacjami w zakresie baterii, takimi jak tańsze i bezpieczniejsze blade pakiety, które może być dostarczanie do Tesli do instalacji w Model Y montowanych w Giga Berlin.