BYD bliski otwarcia fabryki pojazdów elektrycznych w Kambodży
Globalna ekspansja BYD trwa w szybkim tempie, ponieważ chiński producent samochodów wybiera kolejną lokalizację produkcyjną za granicą. Firma ujawniła plany produkcji pojazdów elektrycznych w Kambodży, podążając śladami Forda i Toyoty.
BYD otworzył fabrykę w Tajlandii w 2024 roku, a teraz stara się ugruntować swoją pozycję w innym kraju Azji Południowo-Wschodniej. Firma prowadzi obecnie rozmowy z władzami w sprawie budowy zakładu produkcyjnego w Kambodży, a negocjacje są podobno na końcowym etapie.
Premier Kambodży Hun Manet ujawnił tę wiadomość, przewodnicząc ceremonii wręczenia dyplomów na Królewskim Uniwersytecie w Phnom Penh (RUPP). Hun powiedział, że ostateczna decyzja ma zapaść w 2025 roku.
Premier ma nadzieję przyciągnąć więcej producentów samochodów, z których niektórzy dostosowują swoje strategie produkcyjne w odpowiedzi na napięcia geopolityczne. Jego rząd chce zwiększyć eksport pojazdów i elektroniki do ponad 2 miliardów dolarów, generując przy tym ponad 22 000 nowych miejsc pracy.
Manet zapewnił potencjalnych inwestorów motoryzacyjnych, że Kambodża posiada niezbędne zasoby ludzkie do zasilania branż wymagających specjalistycznych umiejętności.
Komentując tę wiadomość, Natharoun Ngo Son, dyrektor krajowy EnergyLab w Kambodży, powiedział, że hostowanie centrów produkcji pojazdów elektrycznych jest szansą dla Kambodży na przekwalifikowanie lub podniesienie kwalifikacji siły roboczej i stworzenie lepiej płatnych miejsc pracy. Organizacja Natharouna planuje rozpocząć program podnoszenia kwalifikacji w celu obsługi przemysłu pojazdów elektrycznych w Kambodży w 2025 roku.
Ford rozpoczął produkcję w Kambodży w 2022 roku, a Toyota poszła w jego ślady w maju 2024 roku.
BYD rozpoczął sprzedaż swojego Shark 6 PHEV w Kambodży w październiku 2024 roku. Działalność BYD w zakresie nowych pojazdów energetycznych (NEV) nadal kwitnie, ze sprzedażą ponad 500 000 sztuk na całym świecie w październiku 2024 r., co stanowi piąty z rzędu miesiąc wzrostu. Aby wzmocnić swoje globalne dostawy, producent samochodów chce produkować pojazdy elektryczne w Meksyku, Brazylii, Pakistanie, na Węgrzech i w Turcji.
BYD sprzedaje szeroką gamę tańszych pojazdów elektrycznych, ale chce również wejść do segmentu luksusowego.