BYD i CATL rozpoczynają wojnę kosztową akumulatorów EV, która może pozwolić Tesli na kolejną obniżkę cen
Dwóch największych na świecie producentów baterii do pojazdów elektrycznych - CATL i BYD - podobno restrukturyzują swoje linie produkcyjne i wprowadzają technologie i praktyki obniżające koszty, aby obniżyć cenę swoich ogniw LFP do 0,04 USD/Wh. Jest to około połowa tego, co baterie EV kosztowały zaledwie rok temu i da producentom pojazdów elektrycznych wiele możliwości obniżenia ceny swoich samochodów i pobudzenia popytu w 2024 roku.
Być może podbudowana takimi perspektywami oszczędności kosztów produkcji, Tesla rozpoczęła nową rundę cen Modelu 3 i Modelu Y obniżając je nawet o 9% na ważnych rynkach, takich jak Europa. Inni producenci pojazdów elektrycznych również obniżyli swoje ceny, w tym Hyundai Ioniq 6na przykład, staje się teraz tańszy niż Tesla Model 3 Highland w USA.
CATL posiada obecnie ponad 37% rynku baterii, licząc Teslę jako jednego z największych klientów na ogniwa LFP, które są powodem, dla którego Model 3 stracił federalne dotacje na ulgi podatkowe w USA. CATL sprzedaje obecnie kwadratowe ogniwo LFP o pojemności 173 Ah, przystosowane do 30-minutowego ładowania 2C, jako produkt przeznaczony na rynek masowy, skierowany do pojazdów elektrycznych o wartości poniżej 30 000 USD. Znawcy branży potwierdzili, że "kilka firm samochodowych przejdzie na ten produkt w połowie 2024 roku".
Przypadkowo właśnie wtedy pojawi się Model Y Juniper który może być wyposażony w szybko ładującą się baterię LFP. Mogą to być również ramy czasowe, w których CATL będzie w stanie obniżyć koszty ogniw LFP o połowę w porównaniu z rokiem ubiegłym i na pewno znajdzie wielu nabywców w tej cenie. Jak na razie tylko CATL jest w stanie wyprodukować szybko ładującą się baterię LFP w takiej cenie, ponieważ bada swój łańcuch dostaw i metody produkcji, aby obniżyć koszty wszędzie tam, gdzie to możliwe.
BYD, który właśnie stał się największym na świecie producentem największym Producentem pojazdów elektrycznych, jest również pionowo zintegrowaną firmą, która produkuje własne baterie i posiada globalny udział w rynku wynoszący około 16%. Nie pozwoli, by wojna cenowa CATL o akumulatory EV pozostała bez odpowiedzi i podobno rozpoczęła własną rewizję procesu produkcyjnego.
"W 2024 r. będziemy nadal wzmacniać zarządzanie i kontrolę nad materiałami nieprodukcyjnymi, koncentrując się na redukcji kosztów i zwiększaniu wydajności" - czytamy w wewnętrznej notatce, która wyciekła z FinDreams, spółki zależnej zajmującej się produkcją akumulatorów. Tam, gdzie podążają ci dwaj bateryjni juggernauci, prawdopodobnie podążą inni, co pozwoli na dalsze obniżki kosztów produkcji i cen EV w 2024 roku.
Rozpoczęta przez CATL i BYD wojna cenowa na akumulatory jest również korzystna dla pojawienia się tych nieuchwytnych pojazdów elektrycznych poniżej 25 000 USD na rynku masowym, takich jak Tesla Model 2 które są podobno w przygotowaniu, ponieważ mówi się, że wykorzystują baterie LFP, aby pozostać na poziomie cenowym. Tesla ogłosi wyniki finansowe 24 stycznia, kiedy to, miejmy nadzieję, Elon Musk będzie w stanie ujawnić więcej informacji na temat przyszłego silnika wzrostu, jakim są niedrogie samochody elektryczne dla mas.
Proszę kupić ładowarkę ChargePoint Home Flex Level 2 50A EV na Amazon