BYD podwaja zysk dzięki rekordowej sprzedaży pojazdów elektrycznych, zbliżając się do Tesli
Tesla odnotowała w minionym kwartale rekordową sprzedaż pojazdów elektrycznych, dzięki wojnie cenowej, którą rozpoczęła na początku roku. Oszałamiająca produkcja prawie 480 000 pojazdów była bezprecedensowa, ponieważ Elon Musk wyznaczył 1,8-2 mln sztuk jako możliwy do osiągnięcia cel w tym roku. Firma odnotowała również prawie 25 mld USD przychodów i dość wyraźnie pobiła szacunki analityków dotyczące zysku na akcję, mimo że marża brutto nieco spadła z powodu obniżki cen i wydatków inwestycyjnych.
Zysk operacyjny Tesli w II kwartale w wysokości 2,4 mld USD spadł jednak nieznacznie rok do roku, czego Wall Street nie doceniło, mimo że Elon Musk powiedział, że wahania marży mogą być tymczasowe. Akcje spadły w kolejnych notowaniach, ponieważ wielu inwestorów zaczęło realizować zyski po gwałtownym wzroście cen akcji w ciągu ostatnich kilku tygodni przed zyskiem.
Główny konkurent Tesli, BYDpodał rekordową prognozę zysku w wysokości 1,64 mld USD za kwartał, osiągając tę samą 18% marżę brutto, co Tesla. Jeszcze bardziej uderzające jest to, że w przeciwieństwie do Tesli, jej zysk operacyjny wzrośnie o 192% - 225% rok do roku, zgodnie z zapowiedzią zysków. Dzieje się tak pomimo wojny cenowej Tesli i wynika głównie z drastycznego wzrostu sprzedaży "nowych pojazdów energetycznych", co dla BYD oznacza głównie samochody na baterie i niektóre hybrydy.
W tej chwili Tesla nadal nie ma pionowej integracji BYD, ponieważ firma wspierana przez Buffetta jest zarówno drugim co do wielkości producentem pojazdów elektrycznych na świecie, jak i kolejnym największym producentem akumulatorów do pojazdów elektrycznych po CATL. W ten sposób może skorzystać na spadku cen litu lepiej niż Tesla - która z kolei odnotuje prawie 1 miliard dolarów oszczędności na spadku cen litu w tym roku - oraz z synergii w produkcji zarówno samochodów, jak i ich akumulatorów.
Niedawno na stronie BYD Seal został nawet zdemontowany w Japonii, aby dowiedzieć się, jak "przyszły lider EV" go wyprodukował i podsumować, jak Toyota i inne lokalne firmy zaczynają akceptować nieuchronność ery pojazdów elektrycznych. BYD wypuścił również na rynek masowy Seagull EV z bardzo przystępnymi cenami jako kontrapunkt dla ewentualnego Tesla Model 2a także odświeżoną wersję BYD Seal przeznaczony jako bezpośredni Model 3 Highland konkurenta, gdy tylko się pojawi.