BYD zbliża się do marży brutto Tesli po wprowadzeniu na rynek masowy taniego Seagull EV
Drugi największy na świecie producent pojazdów elektrycznych wciąż depcze po palcach Tesli, rywalizując zarówno o floty samochodów do wynajęcia, jak i nabywców indywidualnych. Z bardziej zróżnicowaną flotą pojazdów elektrycznych i własną technologią baterii ostrzy, BYD jest prawdopodobnie najbardziej formidable bezpośrednim konkurentem Tesli, jak Elon Musk przyznał niedawno.
Firma rozwija się również w niszach, w których Tesla nie jest jeszcze obecna, takich jak przystępne cenowo kompaktowe pojazdy elektryczne przeznaczone na rynek masowy - luka w portfolio, która nie zostanie wypełniona przez Teslę przed ewentualną premierą Modelu 2 w przyszłym roku. BYD właśnie wprowadził swój pierwszy naprawdę przystępny cenowo samochód elektryczny dla masowego użytkownika - Seagull - którego topowy model kosztuje równowartość mniej niż 14 000 USD, a mimo to może pokonać ponad 200 mil na jednym ładowaniu.
Napędzany przez własną baterię typu blade firmy BYD strukturalny pakiet obudowujący ogniwa z chemią LFP, podobnie jak bazowa Tesla Model 3 lub Model Y, Seagull był podobno gwiazdą zamkniętego w tym tygodniu Shanghai Auto Show. To mówi wiele w motoryzacyjnym expo zdominowanym przez premiery EV zamiast samochodów napędzanych gazem, gdzie zadebiutowały pojazdy elektryczne o wysokiej wydajności, takie jak nowy ET7 firmy NIO.
Seagull otrzymał 10 000 zamówień w ciągu 24 godzin od rozpoczęcia przedsprzedaży, co wskazuje, że będzie to niezwykle popularny model dla BYD. Firma, w którą Warren Buffett zainwestował w 2008 r., odnotowała właśnie rekordowy 400-procentowy wzrost zysków rok do roku. BYD zarobił w pierwszym kwartale około 600 milionów dolarów, jadąc na skrzydłach sprzedaży tzw. New Energy Vehicle, które obejmują samochody zasilane bateriami i hybrydy plug-in.
Marża zysku BYD wynosząca 17,86% w tym ostatnim kwartale jest w rzeczywistości bliska marży brutto Tesli wynoszącej 19,3% w tym samym okresie styczeń-marzec, co jest wyczynem, który byłby nie do pomyślenia jeszcze w zeszłym roku. Tesla rozpoczęła jednak wojnę cenową, co było główną przyczyną nietrafionych szacunków marży zysku, które spowodowały spadek akcji firmy po opublikowaniu raportu.
BYD, pomimo logowania nieco niższej marży zysku niż w banerze dla EVs Q4, poinformował o dość stabilnej perspektywie i agresywnej prognozie, która może zobaczyć, że pokona Teslę w liczbach sprzedaży samochodów elektrycznych w tym roku, zwłaszcza jeśli Mewa nadal będzie się tak sprzedawać.