BYD zmierzy się z Teslą Model 2 w meksykańskiej fabryce pojazdów elektrycznych, ponieważ USA obawiają się kolejnego Giga Szanghaju
W zeszłym roku Tesla ogłosiła że jej najnowsza Gigafactory zostanie zbudowana w meksykańskim stanie Nuevo Leon w pobliżu granicy z Teksasem. Powinien być gotowy do drugiej fazy produkcji nadchodzącego taniego pojazdu elektrycznego Tesli na rynek masowy, wstępnie nazwanego Model 2z początkowymi partiami pochodzącymi z Giga Texas.
Rząd USA obawia się jednak, że Tesla próbuje replikować swoją wydajną fabrykę Giga Shanghai w Meksyku, wraz z całą rozległą chińską siecią dostawców, która się z tym wiąże. Chińscy producenci części samochodowych znaleźli już tylne wejście na rynek amerykański poprzez swoje meksykańskie spółki zależne i unikają ceł dzięki lokalnym fabrykom i bezpośrednim inwestycjom.
Import chińskich części wyprodukowanych w Meksyku po raz pierwszy przekroczył w ubiegłym roku 1 miliard dolarów, ale chińskie firmy chcą również skorzystać z amerykańskich dopłat do pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Najnowszy krok w tym kierunku wykonał nie kto inny jak BYDnajwiększego na świecie producenta pojazdów elektrycznych. BYD aktywnie poszukuje fabryki pojazdów elektrycznych na meksykańskiej ziemi, w tym w Nuevo Leon, gdzie Tesla Giga Mexico nabiera kształtu.
Dzięki takiej fabryce BYD może nie tylko sprzedawać swoje samochody elektryczne w USA, ale może nawet zbierać amerykańskie ulgi podatkowe na zieloną energię, ponieważ będzie spełniać wszystkie obecne wymogi umowy o wolnym handlu. Dlatego też administracja prezydenta Bidena aktywnie bada, jak zapobiec zalewowi produkowanych w Meksyku chińskich pojazdów elektrycznych, akumulatorów lub części samochodowych poprzez różne inicjatywy wykraczające poza cła.
Rząd USA jest najwyraźniej gotowy nawet zakazać chińskich pojazdów elektrycznych ze względów bezpieczeństwa narodowego i przygotował projekt ustawy, która ograniczyłaby "inteligentne" samochody od chińskich producentów, niezależnie od kraju, w którym są montowane. Dlatego też replika Tesli Giga Shanghai w Nuevo Leon niepokoi Biały Dom, który musi znaleźć równowagę między ograniczeniem ukrytego importu z Chin a tłumieniem innowacji, konkurencyjności lub produktywnych inwestycji amerykańskich firm.
Krajowy menedżer BYD w Meksyku podkreślił, że "produkcja zagraniczna jest niezbędna dla międzynarodowej marki", więc dwaj główni producenci pojazdów elektrycznych na świecie mogą w pewnym momencie walczyć z meksykańskimi fabrykami budującymi tanie pojazdy elektryczne na rynek masowy, takie jak Tesla Model 2 i BYD Seull BYD Seagulloba oparte na chińskich dostawcach.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon