Bateria Nb do szybkiego ładowania i pracy w ekstremalnych warunkach zaprezentowana przez firmę Toshiba
Firmy Toshiba, Sojitz i CBMM jednocześnie wykorzystały prezentację autobusu do zaprezentowania nowego typu baterii. Energia elektryczna autobusu elektrycznego jest przechowywana w baterii litowej z anodą NTO.
NTO to skrót od niobu, tytanu i tlenu. Szczególnie niob stanowi tutaj różnicę. Pierwiastek z grupy metali przejściowych nie jest tak łatwy do uzyskania w czystej postaci, ponieważ zawsze jest łączony z innymi pierwiastkami jako minerał. Ale nie jest też bardzo rzadki, ponieważ mówi się, że jedno złoże w samej Brazylii zawiera około 460 milionów ton tego pierwiastka. To nie przypadek, że kraj ten jest również siedzibą trzeciego partnera CBMM.
Globalna dostępność tych baterii została ogłoszona równolegle na wiosnę 2025 roku. I chociaż gęstość energii wynosząca 130 watogodzin na kilogram nie jest zbyt porywająca, istnieją znacznie bardziej niezwykłe właściwości, które mają praktyczne zastosowanie.
Na przykład, proces ładowania od 10 do 80 procent powinien zakończyć się w zaledwie 10 minut. Mniejsze wersje są jeszcze szybsze. Ponadto bateria może być używana w zakresie od 0 do 100 procent, a po 10 000 cykli ładowania pozostaje 80 procent pojemności.
Nawet przy zasięgu 100 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora, możliwe byłoby przejechanie prawie 1 miliona kilometrów. Ponadto ryzyko pożaru i eksplozji powinno zostać zminimalizowane dzięki zmodyfikowanej konstrukcji.
Dopuszczalne temperatury pracy, które wahają się od -30 °C (-22 °F) do +60 °C (+140 °F) z anodą niobową, są również nie do pogardzenia. Powinno to wyeliminować potrzebę dodatkowego odpuszczania baterii w większości przypadków.
Bez konieczności chłodzenia lub podgrzewania i przy pełnym wykorzystaniu pojemności, mniej rekordowa, ale przynajmniej solidna gęstość energii jest nieco lepsza. Ciekawie będzie zobaczyć, w jakich ilościach i w jakich cenach bateria będzie dostępna.