Bateria półprzewodnikowa, która osiągnęła gęstość energii 368 Wh/kg w prototypie o zasięgu 600 mil, zmierza do taniej masowej produkcji
Największy chiński producent samochodów, konglomerat SAIC, ogłosił, że utworzy spółkę joint venture produkującą baterie półprzewodnikowe z QingTao Energy, startupem, którego wysiłki badawczo-rozwojowe w tej dziedzinie od kilku lat wspierastartupem, którego wysiłki badawczo-rozwojowe w tej dziedzinie prowadzi od kilku lat.
QingTao i SAIC zakończyły testy akumulatorów półprzewodnikowych swoich pierwszych prototypów pojazdów elektrycznych i osiągnęły bardzo przyzwoitą gęstość energii 368 Wh/kg, znacznie powyżej średniej w obecnych samochodach elektrycznych, aczkolwiek niższą niż potencjał ogniw półprzewodnikowych 500 Wh/kg. Podczas gdy firmy chwaliły się, że pozwoliło to ich prototypowi na pokonanie 1083 km (673 mil) na jednym ładowaniu, zasięg ten został prawdopodobnie osiągnięty w chińskim cyklu testowym pojazdów lekkich (CLTC), który jest o około jedną trzecią bardziej hojny niż ocena EPA w USA.
Mimo to, 450 mil na jednym ładowaniu z bezpieczniejszą baterią półprzewodnikową, która wykazała zerowy przebieg termiczny podczas testów, jest godnym pochwały osiągnięciem, a SAIC zatwierdził teraz spółkę joint venture z QingTao do produkcji z dofinansowaniem w wysokości 137 mln USD. Startup zajmujący się produkcją akumulatorów zachowa 51% udziałów, co jest normą w przypadku spółek joint venture między producentami samochodów a producentami akumulatorów, podczas gdy SAIC wcześniej powiedział, że zamierza wprowadzić na rynek samochód elektryczny z akumulatorem półprzewodnikowym w 2025 roku.
Po stworzeniu akumulatora z półprzewodnikowym elektrolitem tlenkowym, celem spółki joint venture jest teraz skalowanie go do masowej produkcji po niskich kosztach, ponieważ w przeciwnym razie akumulatory półprzewodnikowe mogą być zbyt drogie, aby umieścić je gdziekolwiek indziej niż w samochodach elektrycznych klasy premium. Li Auto - jeden ze startupów EV w Chinach - niedawno wspomniał, że rozważał zastosowanie akumulatorów półprzewodnikowych w swoich samochodach elektrycznych, ale pakiet kosztowałby nawet 42 000 USDzniechęcając do wcześniejszego przyjęcia.
SAIC twierdzi w komunikacie prasowym, że nowe przedsięwzięcie produkcyjne zostało utworzone, aby umożliwić "tworzenie opłacalnych akumulatorów półprzewodnikowych nowej generacji dzięki tanim surowcom i innowacyjnej technologii, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego bezpieczeństwa akumulatorów".
Istnieje kilka innych takich przedsięwzięć lub projektów masowej produkcji baterii półprzewodnikowych w Chinach i w Europietorując drogę dla pierwszych samochodów elektrycznych z ogniwami półprzewodnikowymi, które pojawią się wcześniej, niż przewiduje to CATL. SAIC, na przykład, dąży do zainstalowania 100 000 pojazdów z baterią półprzewodnikową w 2025 roku, ale dopiero okaże się, w jakich modelach i po jakiej cenie detalicznej.