Notebookcheck Logo

Bateria sodowo-jonowa CATL zbliża się do gęstości energii LFP przy niższych kosztach produkcji masowej

Bateria Na-ion drugiej generacji CATL osiąga poziom wydajności LFP (źródło zdjęcia: CATL)
Bateria Na-ion drugiej generacji CATL osiąga poziom wydajności LFP (źródło zdjęcia: CATL)
Największy na świecie producent baterii wydał aktualizację dotyczącą planów masowej produkcji drugiej generacji baterii sodowo-jonowych. Najwyraźniej zespołowi badawczo-rozwojowemu CATL udało się osiągnąć przełom w gęstości energii akumulatorów sodowo-jonowych.
E-Mobility

Podczas ostatniego kwartalnego spotkania z inwestorami, największy na świecie producent baterii Contemporary Amperex Technology (CATL) przedstawił aktualne informacje na temat planów produkcji ogniw sodowo-jonowych.

Gdy druga generacja baterii sodowo-jonowych CATL zostanie skalowana do masowej produkcji, koszty produkcji będą znacznie niższe niż w przypadku obecnie najbardziej przystępnej chemii baterii, czyli tanich ogniw fosforanowo-żelazowych (LFP).

Co jeszcze ważniejsze w aktualizacji rozwoju baterii sodowo-jonowych CATL, to twierdzenie, że ogniwa Na-ion zbliżają się teraz do gęstości energii wszechobecnej chemii baterii LFP, która rządzi zarówno w powerbankach o mocy 200 W, jak i pojazdach elektrycznych na rynku masowym.

Była to główna przeszkoda przed szerszym zastosowaniem akumulatorów sodowo-jonowych, ponieważ takie ogniwa są obecnie wykorzystywane głównie w projektach magazynowania energii na poziomie pojazdu elektrycznego lub sieci energetycznej, które nie wymagają wysokiej gęstości energii.

Niedawna zapowiedź pierwszego powerbanku sodowo-jonowego wskazuje jednak, że sytuacja wygląda coraz lepiej, jeśli chodzi o masowe przyjęcie tej technologii, a jeśli największy na świecie producent baterii CATL robi postępy w jej rozwoju, wkrótce pojawią się konkurencyjne koszty.

Aktualizacja baterii sodowo-jonowych CATL jest znaczącym wydarzeniem nie dlatego, że stwierdza, że produkcja ogniw bez litu będzie tańsza niż chemia LFP, ale dlatego, że uważa ich masową produkcję za nieuniknioną, mówiąc, że"po osiągnięciu przyjęcia na dużą skalę, baterie sodowo-jonowe będą miały pewną przewagę kosztową nad bateriami LFP"

CATL stał się największym na świecie producentem baterii właśnie dlatego, że jest bardzo konserwatywny w szacunkach dotyczących komercjalizacji nowych technologii. W przeciwieństwie do startupów goniących za przełomowymi rozwiązaniami w dziedzinie baterii półprzewodnikowych lub sodowo-jonowych, które skutkują butikowymi i zbyt drogimi pakietami, CATL najpierw rozważa potencjał masowej produkcji nowej chemii baterii lub technologii pakowania.

Kiedy NIO zwróciło się do niego z prośbą o partnerstwo w zakresie baterii z 95% stałym elektrolitem, CATL szydził z zasobów, które musiałby oderwać od realizacji bieżących zamówień dla wielu klientów. Następnie NIO opracowało akumulator 150 kWh półprzewodnikową baterię, która znajduje się w jego ET7 sedan, ale CATL miał rację, że pakiet stał się zbyt drogi, a NIO jest teraz wynajmuje na dłuższe letnie wycieczki.

Nie oznacza to, że CATL nie ma dziesięcioletniego doświadczenia w opracowywaniu baterii półprzewodnikowych, ale ostrzega że ich masowa adopcja nastąpi dopiero po 2027 roku. To wcześniej niż poprzednio 2030 ale CATL woli grać bezpiecznie, a coś podobnego wydaje się być w grze z jego baterią sodowo-jonową technologii akumulatorów sodowo-jonowych.

Mimo że gęstość energii akumulatorów sodowo-jonowych CATL najwyraźniej zbliża się do akumulatorów LFP, firma najwyraźniej nie spieszy się z udoskonaleniem chemii, mając na uwadze to, co będzie możliwe do masowej produkcji po niskich kosztach.

Źródło(a)

CATL przez Gasgoo

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 03 > Bateria sodowo-jonowa CATL zbliża się do gęstości energii LFP przy niższych kosztach produkcji masowej
Daniel Zlatev, 2025-03-21 (Update: 2025-03-21)