Baterie LFP o gęstości energii Modelu 3 mogłyby powstawać w nowej fabryce Gotiona w Michigan
Po przyjęciu tzw. ustawy o redukcji inflacji, w której rząd wprowadził liczne wymagania dotyczące dotacji "made in America" dla komponentów pojazdów elektrycznych dla komponentów i montażu pojazdów elektrycznych, ogłoszenia o budowie zakładów produkujących baterie w USA osiągnęły gorączkę
Najnowszym przykładem jest planowana amerykańska fabryka firmy Gotion, którą gubernator Gretchen Whitmer ocenia jako niezwykłe osiągnięcie dla rozwoju gospodarczego Michigan:
Inwestycja firmy Gotion o wartości 2,36 miliarda dolarów, tworząca 2350 dobrze płatnych miejsc pracy w Big Rapids, jest największym w historii projektem rozwoju gospodarczego w północnym Michigan i umocni nasz status jako globalnego centrum mobilności i elektryfikacji. Jestem dumny, że Republikanie i Demokraci pracowali ponad podziałami, aby zbudować nasz zestaw narzędzi rozwoju gospodarczego i upoważnić Michigan do konkurowania o każdy projekt i każde miejsce pracy....
Plany amerykańskiej fabryki Gotiona były ostatnio związane z Teslą i jej zasilanymi bateriami LFP bestsellerami Model 3 i Model Y, ze względu na gigantyczną planowaną moc produkcyjną zakładu na poziomie 200 GWh w latach 2023-2028. Volkswagen jest kolejnym kandydatem na akumulatory LFP produkowane w Michigan, ponieważ VW China ma większościowy udział w Gotion. Nie ma on jednak większościowego prawa głosu; co więcej, kiedy Gotion ogłosił swoje plany dotyczące amerykańskiej fabryki baterii, powiedział, że zakład będzie zaopatrywał "dużą notowaną na giełdzie firmę motoryzacyjną w Stanach Zjednoczonych" w baterie LFP.
Co ciekawsze, zespół badawczo-rozwojowy Gotiona stworzył baterie fosforanowe o gęstości energii 230 Wh/kg na poziomie ogniwa, z potencjałem do osiągnięcia 260 Wh/kg. Dla porównania, najlepsze, na co Tesla może liczyć od swoich obecnych dostawców w najbliższej przyszłości, to baterie fosforanowe 210 Wh/kg M3P firmy CATL
Ponadto, Gotion ma technologię "semi-solid battery ready, która oferuje gęstość energii do 360 Wh/kg i może być stosowana w EV o zasięgu 620 mil (1000 km). Nie jest jasne, czy będą one produkowane masowo w fabryce w Michigan, która wydaje się być jednak głównie dla ogniw LFP
Nawet jeśli fabryka Gotiona wytwarza tam jednak tylko baterie LFP i trójskładnikowe, oczekuje się, że ich gęstość energii będzie wyższa niż to, co obecnie stosuje Tesla i inni producenci notowani na giełdzie w USA, więc interesujące będzie śledzenie, kto będzie otrzymywał ogniwa energetyczne produkowane w Michigan.