Notebookcheck Logo

Baterie sodowe stają się mniej atrakcyjne wraz ze spadkiem cen litu, ponieważ CATL planuje licencjonowanie technologii

bateria sodowa drugiej generacji oferuje gęstość 200 Wh/kg (zdjęcie: CATL)
bateria sodowa drugiej generacji oferuje gęstość 200 Wh/kg (zdjęcie: CATL)
CATL zmierza w kierunku licencjonowania technologii baterii, aby pomóc producentom samochodów w lokalnej produkcji i obecnie prowadzi rozmowy z kilkunastoma z nich. Fabryka baterii LFP Forda jest obecnie na najbardziej zaawansowanym etapie.
E-Mobility

Najwięksi na świecie producenci akumulatorów do pojazdów elektrycznych CATL i BYD realizują swoje plany dotyczące ogniw sodowo-jonowych, pomimo drastycznego spadku cen litu spadek cen litu sprawił, że baterie sodowe stały się mniej atrakcyjne z finansowego punktu widzenia.

BYD ogłosił już, że buduje fabrykę akumulatorów sodowych, a teraz CATL potwierdził, że będzie kontynuował prace nad drugą generacją tej technologii.

Baterie sodowe pierwszej generacji są już stosowane w samochodach elektrycznych i oferują gęstość energii do 160 Wh/kg, czyli znacznie mniej niż baterie litowe. CATL wykorzystuje je jednak w hybrydowych projektach AB, które oferują to, co najlepsze z obu światów.

"Łącząc akumulatory sodowo-jonowe z litowo-jonowymi w tym samym zestawie, można nadrobić niewystarczającą gęstość energii akumulatorów sodowo-jonowych na tym etapie, a także wykorzystać zalety akumulatorów sodowo-jonowych w zakresie dobrej wydajności przy dużych mocach i niskich temperaturach, a tym samym opracować więcej scenariuszy zastosowań" - mówi CATL.

Druga generacja baterii sodowo-jonowych osiągnie jednak gęstość energii 200 Wh/kg, co uczyni je realnym samodzielnym konkurentem dla chemii zależnej od litu.

CATL oświadczył, że jest również gotowy do licencjonowania swoich technologii akumulatorowych i know-how w zakresie produkcji z każdym ważnym interesariuszem, niezależnie od tego, czy jest to firma produkująca samochody elektryczne, czy konkurencyjny producent akumulatorów. zgadza się że chiński przemysł pojazdów elektrycznych nie cierpi z powodu nadpodaży, a w rzeczywistości brakuje wysokiej jakości projektów produkcji akumulatorów:

W miarę jak świat zwiększa wysiłki na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi, nadal istnieje ogromny potencjał wzrostu rynku, np. oczekuje się, że w 2024 r. na całym świecie zostanie sprzedanych około 16,7 mln osobowych pojazdów elektrycznych, prognozuje BNEF. Wysokiej jakości i efektywne moce produkcyjne są nadal ograniczone. Co więcej, wiele ogłoszonych zakładów nie zostało wdrożonych i nie jest jasne, czy ogłoszone moce produkcyjne zostaną faktycznie osiągnięte.

Dlatego CATL prowadzi rozmowy z wieloma producentami samochodów i firmami zajmującymi się magazynowaniem energii, w tym z Tesla, Ford i GMaby licencjonować swoją technologię baterii w ramach programu LRS (License Royalty Service).

Spośród nich, fabryka baterii LFP Forda w Marshall, MI, jest na najbardziej zaawansowanym etapie rozwoju, wskazuje CATL. Ford znalazł się jednak w gorącej wodzie kąpany w związku ze strategią chińskiej fabryki akumulatorów, jeśli chodzi o federalne ulgi podatkowe dotacje.

Tesla jest podobno mądrzejsza, jeśli chodzi o kontakty z CATL na terenie USA i będzie pozyskiwać sprzęt i know-how od chińskiego producenta baterii tylko w celu uspokojenia Białego Domu i jego ulgi podatkowe ulg podatkowych.

Program LRS został zaprojektowany właśnie po to, aby pomóc producentom samochodów w szybkim zwiększeniu lokalnej produkcji baterii przy minimalnym zaangażowaniu CATL. Byłoby to również opłacalne, ponieważ niektóre z najbardziej praktycznych innowacji w zakresie akumulatorów do pojazdów elektrycznych w ostatnim czasie pochodzą od CATL.

Oprócz tanich i gęstych energetycznie Pakietów LFPcATL opracowuje również ogniwa sodowo-jonowe a nawet planuje rozpocząć masową produkcję baterii półprzewodnikowych w 2027 r., więc stabilne partnerstwo licencyjne może przynieść korzyści tylko Tesli, Fordowi i GM, NIOi wszystkim innym klientom.

"CATL kładzie duży nacisk na baterie półprzewodnikowe, pracuje nad nimi od lat, a ostatnio zainwestował znacznie więcej i pozostaje liderem w tej dziedzinie" - potwierdził rzecznik firmy.

Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 05 > Baterie sodowe stają się mniej atrakcyjne wraz ze spadkiem cen litu, ponieważ CATL planuje licencjonowanie technologii
Daniel Zlatev, 2024-05- 6 (Update: 2024-05- 6)