Bezemisyjna ciężarówka na wodór pobiła rekord świata w pokonaniu najdłuższego dystansu na jednym tankowaniu
Accelera, oddział amerykańskiej firmy Cummins, ustanowiła nowy Rekord Guinnessa w kategorii najdłuższego dystansu pokonanego przez samochód z elektryczny samochód ciężarowy z wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV) bez tankowania. Rekord został osiągnięty za pomocą firmowej ciężarówki H2Rescue, prototypu Kenworth T370 zaprojektowanego specjalnie do misji reagowania kryzysowego.
Ciężarówka pokonała imponujący dystans 1 806 mil (2 900 kilometrów), czyli mniej więcej odległość z Berlina w Niemczech do Porto w Portugalii. Podczas podróży zużyła 168 kilogramów wodoru z początkowego 175-kilogramowego napełnienia, wytwarzając zerową emisję dwutlenku węgla (CO2). Dla porównania, ciężarówka napędzana silnikiem wysokoprężnym wyemitowałaby około 664 funtów (300 kilogramów) CO2 na tym samym dystansie.
Zasilana silnikiem na ogniwa paliwowe i 250-kilowatowym (kW) silnikiem trakcyjnym, ciężarówka H2Rescue była testowana w rzeczywistych warunkach, w tym w godzinach szczytu. Podczas podróży pojazd utrzymywał prędkość od 80 do 88 kilometrów na godzinę i napotykał różne temperatury w zakresie od 15°C do 26°C.
Ciężarówka H2Rescue jest wynikiem współpracy między Accelera, Dyrekcją Nauki i Technologii Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego USA, Departamentem Energii USA i Departamentem Obrony USA. Partnerstwo to podkreśla rosnący potencjał wodorowych ogniw paliwowych w transporcie ciężkim i zastosowaniach związanych z reagowaniem kryzysowym.
Pomimo tego znaczącego osiągnięcia, wodór jako paliwo alternatywne wciąż stoi przed wyzwaniami, w szczególności związanymi z kosztami. Według danych Independent Commodity Intelligence Services (ICIS) na 2023 r., paliwo wodorowe do pojazdów FCEV kosztuje obecnie od 7 do 8 EUR za kilogram, w zależności od czynników takich jak miejsce produkcji, źródło energii i ostateczne zastosowanie. Eksperci przewidują jednak, że w przyszłości ceny mogą spaść do około 4 EUR za kilogram, dzięki czemu wodór stanie się bardziej konkurencyjny w stosunku do tradycyjnych olejów napędowych.
Źródło(a)
Accelera by Cummins (w języku angielskim), Independent Commodity Intelligence Services (w języku angielskim)