Bezpieczne, tanie, szybkie ładowanie: Bateria półprzewodnikowa Na-S staje się namacalna
Baterie z sodem i siarką są tańsze w produkcji, ponieważ oba pierwiastki są łatwo dostępne. Sód ma również wysoką przewodność, co dodatkowo zwiększa wydajność baterii.
Z drugiej strony, baterie półprzewodnikowe są uważane za szczególnie bezpieczne, a przede wszystkim można je ładować znacznie szybciej niż na przykład baterie litowo-jonowe. Mówi się, że możliwe jest naładowanie tej samej ilości energii w baterii półprzewodnikowej około dwa razy szybciej.
Niestety, produkcja i późniejsze praktyczne wykorzystanie takiej baterii wciąż wiąże się z poważnymi trudnościami.
Właśnie w tym miejscu pojawił się zespół badawczy z Uniwersytetu w Osace. Zgodnie z ich własnymi oświadczeniami, opracowali oni proces produkcyjny, który jest wydajny i odpowiedni do produkcji przemysłowej w przyszłości.
Elektrolit wykonany z sodu i siarki można łączyć z innymi pierwiastkami, aby jeszcze bardziej poprawić właściwości elektryczne i trwałość. Ponadto, możliwe było wytwarzanie elektrolitu pod normalnym ciśnieniem i w stosunkowo niskiej temperaturze 700 °C (1300 °F).
W testach z ogniwami energetycznymi zmierzono praktyczne napięcie od 1,2 do 2,4 V w temperaturze pokojowej. Gęstość energii jest również zbliżona do zakresu, jaki mogą zaoferować obecne akumulatory.
Zmierzone przewodnictwo jonowe w niektórych testach również osiągnęło wartości, które są już uważane za super przewodniki jonowe. Również w tym przypadku, oczywiście w temperaturze pokojowej. Do stałego elektrolitu dodano wolfram i antymon, aby osiągnąć 125 milisiemensów na centymetr. Przewyższa to zwykły kryształ jonowy miliard razy, a zwykły kwas akumulatorowy dziesięciokrotnie. Jednocześnie naukowcy byli w stanie osiągnąć 300 ładowań w ogniwie baterii, przy 75% pozostałej pojemności.
Dobre właściwości elektryczne, produkcja w umiarkowanych temperaturach, niedrogie materiały wyjściowe i stały elektrolit zapewniający bezpieczną obsługę, a przede wszystkim wysokie prądy ładowania i rozładowania. Ciekawie będzie zobaczyć, jakie dalsze postępy zostaną poczynione w dziedzinie półprzewodnikowych akumulatorów sodowych.