Bezpieczny wodór: Niemiecka firma eliminuje ryzyko wybuchu i otrzymuje dofinansowanie w wysokości 72,5 mln euro
Transportowanie wodór jest ryzykowny, ponieważ jest on wysoce wybuchowy. Kolejnym wyzwaniem jest przechowywanie ciekłego paliwa, które szybko paruje. Niemiecka firma opracowała obecnie proces bezpiecznego i taniego transportu alternatywnego nośnika energii i otrzymała dofinansowanie w wysokości 72,5 miliona euro - 70% od niemieckiego rządu Rządu niemieckiego i 30% od Wolnego Państwa Bawarii.
Plan zakłada produkcję około 1800 ton zielonego wodoru w bawarskim regionie Dunaju do 2028 roku. W lutym 2024 r. Komisja Europejska uznała projekt Green Hydrogen@Blue Danube za "ważny projekt stanowiący przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania" (IPCEI) w ramach inicjatywy wodorowej "Hy2Infra".
Dzięki technologii LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carrier) duże ilości zielonego wodoru z całego świata mogą być transportowane bezpieczniej i taniej za pośrednictwem istniejącej infrastruktury dla paliw płynnych paliw płynnych (np. cysternami, koleją, statkami żeglugi śródlądowej).
Wodór jest chemicznie związany z trudnopalnym olejem benzylotoluenowym, dzięki czemu jest bezpieczniejszy i tańszy w transporcie niż olej napędowy. Wodór jest uwalniany w punkcie dostawy, a olej nośny może być ponownie wykorzystany do przechowywania i transportu paliwa.
Technologia LOHC będzie ważnym elementem w szybkim i zrównoważonym osiągnięciu ambitnych celów klimatycznych Bawarii, Niemiec i Europy.
- Daniel Teichmann, założyciel i dyrektor zarządzający Hydrogenious LOHC Technologies
Ponadto Hydrogenious zbuduje w 2025 r. największy na świecie magazyn wodoru oparty na LOHC, który będzie w stanie zaopatrywać lokalnych klientów przemysłowych w płynne paliwo. W przyszłości może on być wprowadzany do sieci rurociągów, takich jak HyPipe Bavaria, a także planowane jest połączenie z niemiecką siecią wodorową.
Federalny minister gospodarki i ochrony klimatu, dr Robert Habeck, oraz bawarski minister gospodarki, rozwoju regionalnego i energii, Hubert Aiwanger, wręczyli Hydrogenious LOHC decyzję o dofinansowaniu w wysokości 72,5 mln euro we wtorek w Erlangen:
Dzisiaj rozpoczyna się prawdziwie pionierski projekt w dziedzinie ciekłych organicznych nośników wodoru, który będzie pilotował infrastrukturę wodorową opartą na LOHC na dużą skalę w celu zaopatrzenia regionów w zielony wodór, które nie są podłączone do głównej sieci wodorowej. Cieszę się, że w ramach IPCEI promujemy w Erlangen tę młodą technologię Hydrogenious LOHC, która w istotny sposób przyczyni się do rozwoju gospodarki wodorowej Compact solar-powered reactor for easy hydrogen production developed , a tym samym będzie miała znaczący wpływ na transformację branży.
- Robert Habeck