Notebookcheck Logo

Bezpłynny układ hamulcowy typu brake-by-wire zapewnia niższe koszty utrzymania i lepszy zasięg dla pojazdów elektrycznych

ZF testował swój system brake-by-wire w BYD Han EV, chociaż firma nie potwierdziła jeszcze planów zainstalowania systemu w pojazdach produkcyjnych. (Źródło zdjęcia: ZF)
ZF testował swój system brake-by-wire w BYD Han EV, chociaż firma nie potwierdziła jeszcze planów zainstalowania systemu w pojazdach produkcyjnych. (Źródło zdjęcia: ZF)
Niemiecka firma ZF twierdzi, że brake-by-wire to przyszłość technologii hamowania pojazdów elektrycznych, reklamując zwiększenie zasięgu nawet o 17%. Suchy system wykorzystuje silniki elektryczne do generowania siły hamowania, w przeciwieństwie do płynu hydraulicznego. Firma chwali się również, że system ma krótszą drogę hamowania nawet o dziewięć metrów.
E-Mobility Launch Software

W miarę jak coraz bardziej wkraczamy w przyszłość pojazdów elektrycznych, trendy, takie jak software-defined-vehicle i sterowanie przewodowe stają się coraz bardziej popularne, ponieważ pozwalają producentom samochodów dostosowywać osiągi swoich pojazdów i nawet dodawać funkcje poprzez prostą aktualizację oprogramowania.

Niemiecka firma technologiczna z branży motoryzacyjnej, ZF Friedrichshafen AGwyobraża sobie hamowanie jako kolejną granicę sterowaną elektrycznie, dzięki brake-by-wire. Podstawowym założeniem nowej technologii jest zastąpienie systemu przewodów hydraulicznych, cylindrów, tłoków i pomp wspomagających prostym silnikiem elektrycznym i kilkoma płytkami drukowanymi.

Uproszczenie systemu oznacza, że kontrole serwisowe EV nie będą obejmować ani jednego płynu mniej, a konserwacja klocków hamulcowych będzie jedynym elementem regularnej konserwacji systemu.

ZF twierdzi, że ta nowa technologia hamowania - oprócz wyeliminowania złożonej serii komponentów, upraszczając w ten sposób kontrole serwisowe i montaż pojazdu - może znacznie poprawić wydajność pojazdów elektrycznych poprzez zmniejszenie oporu między tarczami hamulcowymi a klockami. Zmniejszenie oporu oznacza również mniejszą ilość generowanego pyłu hamulcowego.

Oprócz wzmianki o kontrolerze i silnikach sterujących uruchamianiem klocków hamulcowych, ZF nie wyjaśnia w swoim komunikacie prasowym, jak dokładnie działa ta technologia. To powiedziawszy, firma twierdzi, że system może korzystać z Integrated Braking Controlktóry umożliwia korzystanie z funkcji takich jak ESC i ABS, co oznacza, że jest to kompletny zamiennik układów hydraulicznych.

Co więcej, przy prędkościach do 100 km/h (62 mph), system ZF zachwala krótszą drogę automatycznego hamowania awaryjnego - do dziewięciu metrów (29,5 stopy) mniej niż w przypadku konwencjonalnych systemów. ZF twierdzi również, że wydajność systemu i współpraca między hamowaniem przewodowym a hamowaniem odzyskowym EV może zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego nawet o 17% w porównaniu z konwencjonalnymi systemami.

Dla tych, którzy martwią się o bezpieczeństwo i redundancję, firma ZF wzięła przykład z przemysłu lotniczego, powielając prawie wszystko, w tym zasilanie silnika, transmisję danych i przetwarzanie. ZF twierdzi również, że jest w stanie odtworzyć sprzężenie zwrotne hamowania hydraulicznego.

Ciekawie będzie zobaczyć tego rodzaju systemy brake-by-wire zainstalowane w nowoczesnych pojazdach elektrycznych i porównać ich skuteczność z obecnymi elektrycznymi wspomagaczami hamulców, które można znaleźć w większości pojazdów elektrycznych. Warto zauważyć, że Brembo wypuściło podobny system brake-by-wire w 2019 roku, ale system ten nadal wykorzystuje płyn hydrauliczny do uruchamiania klocków hamulcowych, a elektronika łączy tylko pedał z jednostką sterującą.

ZF nie ogłosił jeszcze żadnych partnerów w zakresie pojazdów produkcyjnych, ale testował system na BYD Han EV

System brake-by-wire firmy ZF wykorzystuje sygnały elektryczne i silniki do uruchamiania klocków hamulcowych. (Źródło zdjęcia: ZF)
System brake-by-wire firmy ZF wykorzystuje sygnały elektryczne i silniki do uruchamiania klocków hamulcowych. (Źródło zdjęcia: ZF)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 11 > Bezpłynny układ hamulcowy typu brake-by-wire zapewnia niższe koszty utrzymania i lepszy zasięg dla pojazdów elektrycznych
Julian van der Merwe, 2023-11-15 (Update: 2023-11-15)