Blender 4.3 jest już dostępny z ogromnymi ulepszeniami wizualnymi i wydajnościowymi
Blender 4.3 przynosi kilka bardzo oczekiwanych zmian, które zwiększają możliwości programu w zakresie tworzenia efektownych wizualnie modeli 3D, animacji i wielu innych funkcji, z których Blender stał się znany. Chociaż lista aktualizacji jest ogromna, kilka kluczowych zmian dotyczy Eevee, silnika renderującego Blendera, ołówka, edytora wideo/kompozytora i interfejsu użytkownika.
Twórcy Blendera znacznie ulepszyli możliwości oświetlenia Eevee, silnika renderującego Blendera, wprowadzając łączenie światła i cieni, co zapewnia większą kontrolę nad sceną 3D. Dla użytkowników tworzących metalowe obiekty za pomocą węzła Metallic BSDF, Eevee ma dostęp do nowego trybu o nazwie "Physical Conductor", który wykorzystuje informacje laboratoryjne do określenia, w jaki sposób światło oddziałuje z prawdziwymi metalami, aby zapewnić bardziej realistyczne renderowanie obiektu użytkownika. Jednak funkcja ta nie jest jeszcze w pełni obsługiwana przez Eevee, ale tryb tworzy odpowiednik F82 Tint. Dodatkowo, nowy suwak wykorzystuje algorytm znany jako "Orn" do szorstkowania lub wygładzania powierzchni w celu dodania bardziej realistycznych cech obiektom takim jak cegła lub drewno. Aby zmaksymalizować fotorealistyczny potencjał projektu 3D, Blender wprowadził kompozycję wielościeżkową, aby umożliwić użytkownikom nakładanie warstw na efekty.
Ołówek Blendera otrzymał szereg nowych ulepszeń. Po pierwsze, pędzle są teraz niezależnymi zasobami, które użytkownicy mogą przenosić między projektami. Użytkownicy mogą również ustawić rozmiar pędzla w pikselach lub jednostkach rzeczywistych. Inne zmiany obejmują nowe narzędzie gradientu wypełnienia, które pomaga tworzyć gładsze gradienty, a wszystkie operacje ołówka są wielowątkowe, gdy tylko jest to możliwe. Zmiana wielowątkowości z pewnością zapewni znaczny wzrost wydajności.
Użytkownicy znajdą wiele ulepszeń jakości życia w sekwencerze wideo i kompozytorze. Łączenie i rozłączanie pasków stało się łatwiejsze, przyciąganie zostało ulepszone, a ogólna wydajność edytora jest szybsza i płynniejsza. W edytorze kompozycji wprowadzono te same ulepszenia, które można znaleźć w wieloprzebiegowych możliwościach kompozycji Eevees i otrzymano więcej opcji korekcji kolorów.
Wreszcie, interfejs użytkownika Blendera został ulepszony, aby był czysty i przyjazny dla użytkownika. Ikony są teraz w pełni SVG i mogą być nieskończenie skalowane. Maksymalna rozdzielczość została zwiększona do takiej, jaką jest w stanie obsłużyć pamięć systemu. Dzięki nowej świecącej krawędzi łatwiej jest znaleźć aktywne okno. Wreszcie, zwiększono wydajność wybierania kolorów.
Ta gigantyczna aktualizacja zawiera o wiele więcej. Dla zainteresowanych, oficjalny film z aktualizacji Blendera do wersji 4.3 szczegółowo opisuje wszystkie nowe funkcje.