Budżet na rozwój Black Myth Wukong podkreśla przewagę konkurencyjną Chin nad USA
Pierwszy zwiastun gry Black Myth: Wukong zadebiutował w sierpniu 2020 roku. Cztery lata później, po wielu oczekiwaniach i szumie, gra oficjalnie ukazała się na PS5 i PC 20 sierpnia 2024 roku i szturmem podbiła branżę gier.
W ciągu zaledwie trzech dni Black Myth: Wukong sprzedał się w oszałamiającej liczbie 10 milionów egzemplarzy, a w ciągu dwóch tygodni liczba ta wzrosła do 18 milionów. Tytuł podobno osiągnął 20 milionów sprzedanych egzemplarzy, a szacuje się, że w pierwszym roku po premierze będzie to 30-40 milionów.
Liczby te są ogromnym sukcesem Game Science, twórców Black Myth: Wukong, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę całkowite koszty produkcji związane z grą.
Według dyrektora finansowego Game Sciencewyprodukowanie Black Myth: Wukong kosztowało "ponad 300 milionów juanów". Przy obecnym kursie wymiany, 300 milionów RMB to 42,39 miliona dolarów. Sama w sobie jest to całkiem pokaźna suma. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę koszt tytułów AAA produkowanych na Zachodzie, to Black Myth: Wukong zawstydza takie firmy jak Sony czy Ubisoft.
Budżet Black Myth: Wukong stanowi ułamek gier takich jak Concord
Aby zestawić 42,39 miliona dolarów kosztów rozwoju Black Myth: Wukong w perspektywie, proszę wziąć pod uwagę, że Gigantyczna porażka Sony, Concord, kosztowała około 400 milionów dolarów. Nawet po poniesieniu tak wysokich kosztów, Sony nie było w stanie dostarczyć dobrej gry i musiało zamknąć projekt po zaledwie dwóch tygodniach.
Podobnie, God of War Ragnarok, tytuł dla jednego gracza, taki jak Black Myth: Wukong, ma zgłoszony koszt produkcji w wysokości około 200 milionów dolarów. Jednak w przeciwieństwie do God of War Ragnarok jest sukcesem finansowym Sony, ponieważ gra sprzedała się w około 15 milionach egzemplarzy w swoim debiutanckim roku.
Wreszcie, najnowsza gra najnowsza gra Halohalo Infinite, której koszt szacuje się na setki milionów. Niestety, tytuł ten nie odniósł tak dużego sukcesu, jak chciał tego Microsoft.
Widzimy tutaj pewien schemat. Tytuły AAA tworzone przez zachodnie studia kosztują szalenie dużo pieniędzy. Pieniądze, których w wielu przypadkach studia nigdy nie będą w stanie odzyskać.
W tym miejscu należy zadać pytanie: dlaczego koszt produkcji Black Myth: Wukong jest stosunkowo niski?
Powody niskich kosztów produkcji Black Myth: Wukong
Największym możliwym powodem tak dużej rozbieżności między kosztem rozwoju Black Myth: Wukong a czymś takim jak God of War Ragnarok jest różnica w wynagrodzeniach między programistą w Chinach a USA. W oparciu o szacunki dostępne w Internecie, twórca gier w Chinach zarabia około 43 255 USD roczniew porównaniu do $86,200 na rynku amerykańskim.
Innymi słowy, zatrudnienie twórców gier jest w Chinach 2x tańsze niż w USA, co przekłada się na ogromne oszczędności dla studiów.
Dodatkowo, chińskie władze znane są z oferowania ogromnych dotacji w celu zwiększenia produkcji. Dotyczy to również branży gier wideo, ponieważ Hangzhou, miasto, w którym znajduje się siedziba Game Science, zapewnia 100 milionów RMB (14,13 miliona dolarów) rocznego finansowania dla branży gier wideo.
Wreszcie, Game Science korzysta również z ulg podatkowych, o czym wspomniał dyrektor finansowy studia.
Wszystko to razem sprawia, że chińscy deweloperzy mogą tworzyć tytuły AAA, takie jak Black Myth: Wukong, za ułamek kosztów ponoszonych przez studia takie jak Ubisoft.