CALB przedstawia strukturę baterii EV w kształcie litery U, która zapewnia większą gęstość energii z ogniw 4680 lub LFP oraz 10-minutowe ładowanie
Najlepsi na świecie producenci baterii do pojazdów elektrycznych wprowadzili innowacyjne technologie cell-to-pack (CTP) technologie, które wykorzystują powłoki jako część struktury podwozia. Tesla wykorzystuje taki strukturalny pakiet akumulatorów 4680 w wyprodukowanym w Teksasie Modelu Y w celu znacznego obniżenia kosztów dzięki lepszej objętościowej gęstości energii i znacznie mniejszej liczbie punktów spawania. Wadą jest to, że takie akumulatory CTP są prawie niemożliwe do naprawy, jednak oszczędności produkcyjnesprawia, że są one instalowane w coraz większej liczbie pojazdów.
Wygląda na to, że innowacje w zakresie pakowania ogniw akumulatorowych będą kontynuowane, ponieważ 7 największych na świecie producentów akumulatorów do pojazdów elektrycznych - CALB - ogłosiło dziś kolejny przełom w zakresie dalszego zwiększenia gęstości energii i szybkości ładowania. CALB wykorzystuje nową strukturę U-kształtną cylindrycznych ogniw, która zwiększa przewodność powłok o 50%.
"Dokonaliśmy przełomowej innowacji w strukturze baterii cylindrycznej poprzez wprowadzenie struktury typu 'U'"- powiedział wiceprezes CALB i dodał, że powodem badań była dłuższa ścieżka przepływu i gorsza przewodność obecnych stalowych powłok baterii tabless.
Spadek oporu i krótsza ścieżka przepływu przynoszą szybsze prędkości ładowania 6C, czyli 10-minutowe sesje na odpowiedniej ładowarce.
Typowa gęstość energii wyczynowych akumulatorów niklowych również wzrasta do 300 Wh/kg, podczas gdy gęstość energii niedrogich ogniw LFP idzie w górę do 200 Wh/kg. Dla porównania, przetestowana na stronie gęstość energii 4680 ogniw Tesli w Modelu Y wynosi 244 Wh/kg, podczas gdy bateria LFP Modelu 3 wyprodukowana przez CATL może osiągnąć około 160 Wh/kg.
Nowy przełom w strukturze baterii CALB pozwoliłby więc na mniej więcej 20% skok gęstości energii przy tych samych wymiarach stopy. Co równie ważne, struktura w kształcie litery U będzie znacznie tańsza w produkcji przy 70% redukcji stanowisk spawalniczych w porównaniu z obecnymi rozwiązaniami bez zakładek.
CALB zalicza do swoich klientów m.in. Hondę, ale dopiero okaże się, które marki i modele skorzystają z nowego systemu pakietów w pierwszej kolejności. Opracowany przez CATL akumulator Quilin typu cell-to-pack jest już produkowany masowo i zostanie uruchomiona w detalicznych EV w tym bieżącym kwartale.