Notebookcheck Logo

CATL wypuszcza pierwszą szybko ładującą się baterię LFP na zimne dni, ale nie jest jasne, czy Tesla Model 3 lub Model Y ją otrzymają

Nowa bateria 4C LFP może zdemokratyzować szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych (zdjęcie: CATL)
Nowa bateria 4C LFP może zdemokratyzować szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych (zdjęcie: CATL)
W momencie, gdy Tesla próbuje obniżyć 40% udział chińskich firm produkujących baterie w swoim łańcuchu dostaw, pojawia się CATL z nowym pakietem LFP, który może osiągnąć zasięg 250 mil w 10 minut. Jest również znacznie lepiej działający w temperaturach ujemnych, ale nie jest jasne, czy i kiedy otrzymają go Model 3 i Model Y.
E-Mobility

Największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych, CATL, wyszedł dziś na scenę, aby ogłosić pierwszy na świecie akumulator LFP 4C do szybkiego ładowania, napędzany innowacjami w zakresie "materiałów, struktury i systemu", a nie jakimś przełomowym odkryciem chemicznym.

Akumulator, typu i chemii fosforanu żelaza, który CATL dostarcza Tesli do swoich podstawowych pojazdów Model 3 i Model Y, może zwiększyć zasięg o 400 km (~ 250 mil) w zaledwie 10 minut, biorąc je od 20% do 80% na szybkiej ładowarce. CATL przypomina, że szybkie ładowanie było do tej pory zarezerwowane dla pojazdów elektrycznych z wyższej półki, podczas gdy jego nowy wynalazek przeniesie to doświadczenie na rynek tańszych samochodów elektrycznych, na które może sobie pozwolić więcej osób.

Oprócz pierwszej w swoim rodzaju szybkości ładowania 4C dla baterii LFP, co oznacza, że teoretycznie można ją w pełni naładować w 15 minut, nowa bateria ShenXing znacznie lepiej radzi sobie w niskich temperaturach. CATL powiedział w ogłoszeniu, że nawet w temperaturach poniżej zera ogniwa LFP mogą być pompowane do 80% w ciągu 30 minut bez żadnych problemów.

Jest to bardzo znaczące osiągnięcie dla baterii żelazowo-fosforanowej i usuwa jedną z ostatnich wad chemii przed bateriami niklowymi, zgodnie z Elon Musk:

Akumulatory LFP ładują się wolniej w niskich temperaturach niż akumulatory NCA, a ich zasięg zmniejsza się nieco bardziej niż akumulatorów NCA w niskich temperaturach. Należy pamiętać, że zarówno NCA, jak i LFP radzą sobie gorzej w niskich temperaturach. Po prostu akumulatory LFP są bardziej narażone na działanie niskich temperatur niż akumulatory NCA. Podczas podróży i nawigacji do stacji doładowującej, samochód wstępnie rozgrzeje akumulatory. W pewnym stopniu złagodzi to problem wolniejszego ładowania, ale w przypadku akumulatorów LFP czas postoju na stacji doładowującej wydłuży się zimą o sześć lub siedem minut. Będzie to problem, jeśli planujesz korzystać z samochodu w taki sposób, że będziesz musiał często doładowywać go w niskich temperaturach. Nie będzie to miało żadnego znaczenia, jeśli zamierzasz po prostu ładować samochód przez noc w garażu.

Gęstość energii nowych ogniw LFP z elektrolitem o wysokiej przewodności pozwala na przejechanie do 700 km (438 mil) na jednym ładowaniu, dodaje CATL. Jest to jednak prawdopodobnie zbyt hojny wynik jak na chińskie warunki jazdy w USA. Zwykle jest on o około jedną trzecią krótszy od szacunków EPA, więc Model 3 lub Model Y wyposażony w pakiet ShenXing LFP prawdopodobnie będzie miał zasięg co najwyżej 300 mil.

Zgodnie ze swoim zwyczajem, CATL udoskonalił istniejącą technologię, zamiast dążyć do stworzenia prototypu laboratoryjnego, którego nie można wyprodukować na dużą skalę. Kiedy firma NIO zwróciła się do niej z prośbą o opracowanie półprzewodnikowego o zasięgu ponad 600 mil, firma podobno odmówiła, ponieważ miała zbyt wielu klientów i zamówień, by pozwolić sobie na marnowanie zasobów badawczo-rozwojowych na niszowy produkt. Następnie NIO zwróciło się do startupu WeLion i opracowało baterię, ale obecnie jest ona tak droga w produkcji, że NIO może jedynie wypożyczać tylko na dłuższe letnie wycieczki, co w pewnym stopniu uzasadnia ówczesną decyzję CATL.

W rekordowej baterii 4C LFP firmy CATL nadal znajdują się innowacje chemiczne, takie jak nanokrystalizowany materiał katody lub pierścień szybkich jonów drugiej generacji, które wspólnie przyczyniają się do ultrawysokiej przewodności systemu. Co więcej, CATL twierdzi, że "wielopoziomowa konstrukcja elektrod warstwowych pomaga osiągnąć idealną równowagę między szybkim ładowaniem a dużym zasięgiem".

Nie wiadomo jeszcze, czy i kiedy Tesla Model 3 lub Model Y, które wykorzystują baterie LFP CATL, zostaną zaktualizowane do generacji ShenXing. CATL twierdzi, że jego nowe ogniwa wejdą do masowej produkcji pod koniec roku, a na rynku pojawią się pojazdy z szybko ładującymi się akumulatorami LFP 4C na początku 2024 roku.

Nie ma jednak słowa o Tesli jako ewentualnym kliencie, mimo że producent samochodów ostrzegł, że może częściowo stracić nową ulgę podatkową dla pojazdów elektrycznych ulgę podatkowąw przyszłym roku ze względu na udział chińskich akumulatorów, które trafiają do jego pojazdów.

Pobierz ładowarkę ChargePoint 50A Home Flex EV na Amazon

CATL obiecuje 700 km zasięgu dzięki nowej baterii LFP
CATL obiecuje 700 km zasięgu dzięki nowej baterii LFP

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 08 > CATL wypuszcza pierwszą szybko ładującą się baterię LFP na zimne dni, ale nie jest jasne, czy Tesla Model 3 lub Model Y ją otrzymają
Daniel Zlatev, 2023-08-17 (Update: 2023-08-17)