Notebookcheck Logo

Ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych spadną nawet o 75 procent

Duże e-ciężarówki wymagają dużych (i niedrogich) akumulatorów. (Zdjęcie: MAN)
Duże e-ciężarówki wymagają dużych (i niedrogich) akumulatorów. (Zdjęcie: MAN)
Według kompleksowego badania, koszty systemów akumulatorowych i ogniw paliwowych prawdopodobnie zauważalnie spadną już w 2030 roku. Niezbędne warunki ramowe dla tego rozwoju są już w pewnym stopniu spełnione.
E-Mobility Science

Kalifornia zdecydowała o tym w 2036 r., a UE w 2040 r., przynajmniej w dużym stopniu: do tego czasu ciężarówki nie powinny już emitować żadnych emisji lub przynajmniej zmniejszyć tę liczbę o imponujące 90 procent.

Nawet Chiny planują zredukować emisje w sektorze transportu do niemal zera w dłuższej perspektywie, tj. do 2060 roku. Z pewnością stworzyłoby to zapotrzebowanie na bezemisyjne i typowo elektryczne napędy z akumulatorami lub ogniwami paliwowymi.

Ważny warunek zostałby zatem spełniony już teraz, aby zainicjować masowy spadek cen alternatywnych napędów, jak wskazuje badanie w Nature Energy wskazuje. Do tego dochodzą niezbędne inwestycje i dotacje na badania i produkcję.

To uruchomiłoby rozwój, który jest normalny dla rozwijającego się rynku. Łącznie przeanalizowano prawie 300 przykładów z 1500 punktami danych, co prowadzi do nieco innych wyników końcowych przy użyciu różnych metod. Trend jest jednak zawsze taki sam.

Począwszy od 2020 roku, ceny systemów akumulatorowych za kilowatogodzinę spadną z ponad 300 euro (330 dolarów) do 180 euro (200 dolarów) w 2030 roku i 100 euro (110 dolarów) w 2050 roku. Nawet przy mniej korzystnym rozwoju sytuacji, cena za kilowatogodzinę akumulatora wyniesie 115 euro (125 dolarów). Koszty nabycia spadną o dwie trzecie do trzech czwartych.

Jednakże, zgodnie z obecnymi prognozami, do 2030 r. spadną one prawie o połowę. Oczekuje się, że trend cenowy dla ogniw paliwowych będzie jeszcze bardziej ekstremalny. Począwszy od 2020 roku i ceny 540 euro (600 dolarów) za kilowatogodzinę, wartość ta spadnie do mniej niż 100 euro (110 dolarów) do 2050 roku. Będzie to mniej niż jedna piąta ceny początkowej.

W odniesieniu do obecnego samochodu elektrycznego z pojemnym 100-kilowatogodzinnym akumulatorem, ceny dla konsumenta końcowego mogłyby spaść o ponad 10 000 euro (11 000 USD) w latach 2020-2030. Do 2050 roku byłoby to nawet 20 000 € (22 000 $) mniej. Nie jest to mała oszczędność, jeśli weźmiemy pod uwagę, że bateria stanowi obecnie około połowy ceny zakupu.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 05 > Ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych spadną nawet o 75 procent
Mario Petzold, 2024-05-17 (Update: 2024-05-17)