Chińscy naukowcy osiągnęli gęstość energii 400 Wh/kg w nowej baterii do dronów zdolnej do pracy w temperaturach poniżej zera
Naukowcy z Chińskiej Akademii Nauk (CAS) z powodzeniem przetestowali najnowocześniejszy system baterii litowych w dronie klasy przemysłowej z kompozytowymi skrzydłami. Nowy system zwiększył gęstość energii drona do 400 watogodzin na kilogram, co doprowadziło do solidnego 20-40-procentowego wzrostu wydajności podczas testów lotniczych w hrabstwie Changhai w Dalian.
Zespół opracował tę przełomową baterię w Dalian Institute of Chemical Physics. Imponujące jest to, że bateria działa dobrze w szerokim zakresie temperatur, od -40°C do 60°C (-40°F do 140°F). Sam dron, zaprojektowany przez Shenyang Institute of Automation, wykonał wszystkie kluczowe manewry podczas trzygodzinnego lotu testowego, w tym start, wznoszenie, lot z dużą prędkością i lądowanie.
Profesor Chen Zhongwei, który kierował projektem baterii, wskazał na kilka kluczowych przełomów, które umożliwiły to wszystko. Zespół wykorzystał innowacyjne trójskładnikowe materiały katodowe o wysokiej zawartości niklu i precyzyjnie dostrojone anody z kompozytu krzemowo-węglowego, aby zwiększyć pojemność baterii. Wymyślono również specjalny elektrolit o bardzo niskiej temperaturze, który wykorzystuje rozpuszczalniki i dodatki o niskiej temperaturze zamarzania, aby utrzymać ruch jonów, nawet gdy jest zimno.
Konstrukcja akumulatora obejmuje nowy separator kompozytowy, który znacznie lepiej radzi sobie z ciepłem i działa dłużej, a także chłodny wielowarstwowy system, który pomaga zarządzać ciepłem i utrzymuje wszystko ciasno upakowane. Wszystkie te drobne ulepszenia sprawiły, że bateria jest o wiele bardziej wydajna i stabilna.
Ogólnie rzecz biorąc, pomyślne przetestowanie tego systemu akumulatorów o wysokiej gęstości energii jest znaczącym krokiem naprzód dla technologii dronów, zwłaszcza dla bezzałogowych statków powietrznych, które muszą dobrze działać w trudnych warunkach.
Źródło(a)
InterestingEngineering (w języku angielskim)