Click-to-Cancel: Nowe orzeczenie FTC zakazuje oszukańczych praktyk subskrypcyjnych
Wiele osób jest zbyt dobrze zaznajomionych z obręczami, rozmowami telefonicznymi i mylącą semantyką związaną z próbą anulowania subskrypcji lub członkostwa. Na szczęście, aby zwrócić użytkownikom ich czas i pieniądze, FTC ogłosiła zasadę, która wymaga od firm, aby anulowanie rejestracji było tak proste, jak rejestracja. Po opublikowaniu przepisu w Rejestrze Federalnym, firmy będą miały 180 dni na dostosowanie się do niego, a po tym czasie mogą spotkać się z reperkusjami za zwodnicze praktyki.
Orzeczenie to będzie miało wpływ na praktycznie każdą firmę stosującą praktyki Negative Option. Najbardziej znanym przykładem jest promocja "darmowego okresu próbnego", która wymaga od użytkowników wprowadzenia informacji o płatności, zanim firma przyzna im dostęp do usługi. W ramach orzeczenia firmy muszą również zapewnić, że język otaczający ich usługę jest prosty i zgodnie z prawdą przedstawia to, co użytkownik otrzymuje podczas rejestracji. Co więcej, FTC wymaga, aby jeśli użytkownik zarejestruje się online, musiał mieć możliwość anulowania rejestracji online. FTC idzie o krok dalej i orzeka, że nawet jeśli użytkownik rejestruje się w usłudze osobiście, musi istnieć opcja anulowania przez telefon lub online.
To orzeczenie było oczekiwane od dłuższego czasu. Problem zapominania o anulowaniu subskrypcji i członkostwa nie tylko kosztował miliony użytkowników pieniądze za niechciane usługi, ale jak na ironię doprowadził do tego, że firmy pobierają opłaty za anulowanie usług za użytkownika. Miejmy nadzieję, że w miarę jak FTC będzie poszerzać swoją wiedzę na temat gospodarki cyfrowej, zobaczymy więcej środków ochronnych, które będą chronić użytkowników przed nieuczciwymi praktykami biznesowymi.