Cybercab może być opłacalny przy cenie 15 000 USD, ponieważ Tesla demonstruje, jak robotaksówki będą czyszczone między przejazdami
Przy spadających cenach akumulatorów i przy podanej przez Teslę wydajności Cybercab na kWh akumulatora, autonomiczny pojazd Robotaxi może być opłacalny nawet przy cenie 15 000 USD.
Nie jest to cena, o której wspomniał Elon Musk podczas prezentacji Cybercab, kiedy powiedział, że będzie kosztować dwa razy więcej przed potencjalnymi dotacjami lub zachętami. Według analizy ARK Invest dotyczącej potencjału rynku robotaxi, może to być jednak znacznik, gdy jest produkowany na dużą skalę:
Tesla zasugerowała, że Cybercab będzie miał wydajność 5,5 mil/kWh. W połączeniu ze spadkiem kosztów baterii przewidywanym przez prawo Wrighta, wydajność ta sugeruje, że bateria może kosztować zaledwie 2300 USD. Zazwyczaj układ napędowy pojazdu stanowi około 20% całkowitego kosztu pojazdu, co sugeruje, że Cybercab może być opłacalny przy cenie 15 000 USD lub niższej.
Jest tu wiele założeń, a ARK jest znane z bycia cheerleaderką, ale nawet przy oczekiwanej cenie poniżej 30 000 USD z dotacjami, przeszkody stojące przed rozprzestrzenianiem się Cybercabów na ulicach publicznych mają niewiele wspólnego ze strategią cenową Tesli.
Przekonanie organów regulacyjnych, że autonomiczny pojazd bez kierownicy lub pedałów będzie bezpieczny, zajmie trochę czasu, mimo że Elon Musk powiedział, że wykorzysta swoje stanowisko szefa DOGE DOGE aby pomóc przyspieszyć proces regulacyjny, konflikt interesów czy nie.
Tesla planuje uruchomić usługę robotaxi z nienadzorowanym FSD jako projekt pilotażowy w Austin w czerwcu, ale flota będzie składać się z pojazdów Model Y Juniper lub Model 3, a nie Cybercabs, które dołączą najwcześniej w 2026 roku.
Istnieje wiele innych praktycznych kwestii do rozwiązania, takich jak bezprzewodowe ładowanie i czyszczenie Cybercab czyszczenie infrastruktura, również na te czasy między przejazdami, kiedy poprzedni pasażerowie zostawiają bałagan i nie ma kierowcy, który mógłby wyciągnąć dobry przenośny odkurzacz.
Tesla zdradziła teraz, że ma plan rozwiązania tych praktycznych kwestii i opracowała samoczyszczące rozwiązanie dla swojej floty Robotaxi. Robotyczne ramię może wejść do kabiny Cybercab i automatycznie wykryć, co należy wyjąć, wyrzucić lub odkurzyć.
Na koniec może nawet wypolerować smar z palców z wyświetlacza i pozwolić Cybercabowi udać się na następne wezwanie pasażera. Nie wiadomo jeszcze, jak to wszystko będzie działać w praktyce i gdzie będą znajdować się te wszystkie stacje czyszczące i ładujące Cybercab.