Notebookcheck Logo

Cybertruck był początkowo stylizowany na Chevy El Camino, ponieważ projektanci Tesli sprzeciwili się ostatecznemu kształtowi Elona Muska i opracowali własny

Cybertruck miał kiedyś prototyp w stylu El Camino (zdjęcie: GM)
Cybertruck miał kiedyś prototyp w stylu El Camino (zdjęcie: GM)
Wczesne prototypy Cybertruck były stylizowane na Chevy El Camino. Elon Musk uznał projekt pierwszego elektrycznego pickupa Tesli w stylu Chevy Silverado za zbyt ortodoksyjny i chciał czegoś podobnego do Camino.
E-Mobility

Podczas gdy autor biografii Elona Muska już drażnił się, że CEO Tesli mocno naciskał na ostry projekt Cybertruckato dzisiejsze wydanie książki Waltera Isaacsona rzuca znacznie więcej światła na to, co się wydarzyło. Najwyraźniej Elon Musk i szef działu projektowego Franz von Holzhausen zaczęli kopać opony Cybertrucka już w 2017 roku podczas słynnych piątkowych spotkań w studiu burzy mózgów Tesli. Czekając na wskazówki od swojego CEO, von Holzhausen przyjrzał się modelom Forda, a nawet umieścił Chevy Silverado w studiu, aby zespół miał w zasięgu wzroku cel końcowy pod względem funkcjonalności.

Żadna z popularnych amerykańskich ciężarówek, takich jak Ford F-150 czy Silverado, nie przypadła jednak do gustu Elonowi Muskowi. Studiując ich "proporcje i komponenty", Musk przyznał, że szuka "bardziej ekscytującego, a może nawet zaskakującego" projektu. Zamiast od samego początku wymyślać futurystyczny projekt Cybertrucka, zespół najpierw zszedł na ścieżkę wspomnień. Elon Musk kupił Lotus Esprit z filmu o Jamesie Bondzie za fajny milion i umieścił go w studiu jako kolejny przykład tego, jak wygląda niekonwencjonalny wygląd. To wciąż był samochód sportowy, więc przyjrzeli się również projektom pickupów retro, które wyprzedzały swoje czasy, docierając do Chevroleta El Camino coupe z łóżkiem ciężarówki z lat 60-tych. Von Holzhausen był tak podekscytowany jego perspektywami, że zespół projektantów stworzył prototyp elektrycznego pickupa w stylu El Camino. Kiedy jednak był on gotowy, przeszli się wokół niego z Elonem Muskiem i obaj zgodzili się, że kształt El Camino był zbyt "miękki" dla tego, co mieli na myśli, czyli utylitarnego nadwozia, które krzyczało "autorytet pickupa".

Jednak nawet wtedy Musk nie doszedł do kanciastego projektu, który Tesla ogłosiła w 2019 roku. Zamiast tego zespół udał się do Petersen Automotive Museum, gdzie zamiast inspiracji zdał sobie sprawę, że "pickupy zasadniczo nie zmieniły się w swojej formie ani procesie produkcyjnym od osiemdziesięciu lat" i postanowił podejść do zadania w niekonwencjonalny sposób. Musk chciał teraz znaleźć wytrzymały materiał na karoserię pierwszego elektrycznego pickupa Tesli, a następnie przenieść projekt z tego miejsca do wszelkich nowych struktur i kształtów, na jakie pozwoliłby materiał. Te praktyczne rozważania doprowadziły do powstania ogromnego nadwozia ze stali nierdzewnej, które jest teraz gotowe dla Cybertrucka. Po tym, jak zespół bawił się aluminium, a nawet tytanem pod kątem trwałości, Musk miał moment eureki:

Mniej więcej w tym samym czasie Musk zachwycił się możliwością stworzenia statku rakietowego z lśniącej stali nierdzewnej. Zdał sobie sprawę, że może to również sprawdzić się w przypadku pickupa. Karoseria ze stali nierdzewnej nie wymagałaby malowania i mogłaby wytrzymać część obciążenia konstrukcyjnego pojazdu. Był to naprawdę nieszablonowy pomysł, sposób na ponowne przemyślenie tego, czym może być pojazd. Pewnego piątkowego popołudnia, po kilku tygodniach dyskusji, Musk przyszedł i po prostu ogłosił: "Zrobimy to wszystko ze stali nierdzewnej" Charles Kuehmann był wiceprezesem ds. inżynierii materiałowej zarówno w Tesli, jak i SpaceX. Jedną z zalet Muska było to, że jego firmy mogły dzielić się wiedzą inżynierską. Kuehmann opracował ultra twardy stop stali nierdzewnej, który był "walcowany na zimno", a nie wymagał obróbki cieplnej, co Tesla opatentowała. Był on na tyle wytrzymały i tani, że mógł być stosowany zarówno w ciężarówkach, jak i rakietach. Decyzja o zastosowaniu stali nierdzewnej w Cybertrucku miała istotny wpływ na konstrukcję pojazdu. Stalowe nadwozie mogło służyć jako konstrukcja nośna pojazdu, zamiast pełnić tę rolę przez podwozie. "Stwórzmy wytrzymałość na zewnątrz, zróbmy z niej egzoszkielet, a wszystko inne podwieśmy od wewnątrz" - zasugerował Musk. Zastosowanie stali nierdzewnej otworzyło również nowe możliwości w zakresie wyglądu ciężarówki. Zamiast używać maszyn tłoczących, które rzeźbiłyby włókno węglowe w panele nadwozia o subtelnych krzywiznach i kształtach, stal nierdzewna preferowałaby proste płaszczyzny i ostre kąty. Pozwoliło to - i w pewnym sensie zmusiło - zespół projektowy do zbadania pomysłów, które były bardziej futurystyczne, ostrzejsze, a nawet szokujące...

Patrząc na zdjęcia na tablicach, Musk zwrócił uwagę na te, które miały futurystyczny, cybernetyczny wygląd. Niedawno ustalili projekt Modelu Y, crossoverowej wersji Modelu 3, a Musk został wyperswadowany z niektórych swoich bardziej radykalnych i niekonwencjonalnych sugestii. Po bezpiecznej grze z Modelem Y, nie chciał, aby stało się tak z projektem pickupa. "Bądźmy odważni" - powiedział. "Zaskoczmy ludzi" Za każdym razem, gdy ktoś wskazywał na zdjęcie, które było bardziej konwencjonalne, Musk odpychał i wskazywał na samochód z gry wideo Halo lub w zwiastunie nadchodzącej gry Cyberpunk 2077 lub z filmu Ridleya Scotta Blade Runner. Jego syn Saxon, który jest autystyczny, zadał niedawno nietypowe pytanie, które odbiło się szerokim echem: "Dlaczego przyszłość nie wygląda jak przyszłość?" Musk wielokrotnie cytował pytanie Saxona. Jak powiedział zespołowi projektowemu w ten piątek: "Chcę, aby przyszłość wyglądała jak przyszłość" Pojawiło się kilka głosów sprzeciwu sugerujących, że coś zbyt futurystycznego się nie sprzeda. W końcu chodziło o pickupa. "Nie obchodzi mnie, że nikt tego nie kupi" - powiedział pod koniec sesji. "Nie robimy tradycyjnej, nudnej ciężarówki. Zawsze możemy zrobić to później. Chcę zbudować coś fajnego. Na przykład, nie opieraj mi się" Do lipca 2019 r. von Holzhausen i Morris zbudowali pełnowymiarową makietę futurystycznego, wstrząsającego, cybernetycznego projektu z ostrymi kątami i diamentowymi fasetami. W pewien piątek zaskoczyli Muska, który jeszcze jej nie widział, umieszczając ją na środku podłogi salonu obok bardziej tradycyjnego modelu, który rozważali. Kiedy Musk wszedł przez drzwi prowadzące z fabryki SpaceX, jego reakcja była natychmiastowa. "To jest to!" - wykrzyknął. "Uwielbiam to. Robimy to. Tak, to jest to, co zamierzamy zrobić! Tak, w porządku, gotowe"

Podczas gdy inspirowany Cyberpunkiem 2077, Halo i Blade Runnerem pojazd otrzymał przydomek "Cybertruck", który natychmiast się przyjął i stał się oficjalnym tytułem modelu, "większość ludzi w tym studiu go nienawidziła", potwierdza von Holzhausen. Do tego stopnia, że kilku inżynierów Tesli zbuntowało się i "zaczęło potajemnie pracować nad alternatywną wersją" projektu.

Musk pokochał jednak cyberpunkowego Cybertrucka do tego stopnia, że sprzeciwiał się każdemu pomysłowi, który złagodził kanciasty kształt Cybertrucka lub poprosił o badania marketingowe z nieustępliwym "Nie robięgrup fokusowych". Tesla ustaliła projekt Cybertrucka w sierpniu 2019 r., kiedy zespół musiał "zebrać się, pracować dwadzieścia cztery siedem i zebrać się wokół tej daty", aby zaprezentować go w listopadzie.

Pobierz biografię Elona Muska autorstwa Waltera Isaacsona na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 09 > Cybertruck był początkowo stylizowany na Chevy El Camino, ponieważ projektanci Tesli sprzeciwili się ostatecznemu kształtowi Elona Muska i opracowali własny
Daniel Zlatev, 2023-09-13 (Update: 2023-09-13)