Cybertruck jest najbrzydszym pojazdem w pamięci znanego projektanta Ferrari i BMW, a Lucid Air zbiera pochwały
Frank Stephenson, główny projektant legendarnych samochodów, od Forda Escorta Cosworth po Maserati Quattroporte z nowym MINI lub Fiatem 500 pomiędzy nimi, jest zdania, że Cybertruck to prawdziwa abominacja projektowa. "Nigdy nie myślałem, że pewnego dnia zobaczę coś tak brzydkiego", mówi w wywiadzie bez mielenia słów, "ale tak jest".
Według Stevensona, który stworzył również wygląd BMW X5, Ferrari F430 czy supersamochodu McLaren P1, wszystkie samochody wyglądają teraz bardzo podobnie. To dlatego, że producenci samochodów dążą do szokowania, aby zwiększyć świadomość marki, dodaje, podczas gdy szkoły projektowania stawiają całkowicie na technologię cyfrową, zamiast używać jej jako narzędzia obok starego dobrego ołówka i papieru.
Tak właśnie działają teraz szkoły projektowania. Projektanci zatracili sztukę rzeźbienia i nawiązywania intymnych relacji ze swoimi projektami, doskonalenia i dalszego rozumienia linii i cech charakteru, które sami narysowali. Teraz głównie wpisują zestaw poleceń w oprogramowaniu, a komputer daje im kształt, który wygląda jak samochód, nad którym następnie pracują. To jest źródło problemu niektórych wątpliwych projektów samochodów, które widzieliśmy w ostatnich latach...
Producenci samochodów uważają, że odważne, szokujące projekty budzą zaufanie do ich marki i produktu. Zakładają, że konsumenci w końcu podchwycą ich sposób myślenia. Moim zdaniem nie jest to dobry sposób na sprzedaż produktu konsumentom.
Pan Stephenson nie jest jedyną osobą, która uważa, że kanciasty Cybertruck jest brzydki ze względu na to, że stara się przekazać brutalizm pracującej ciężarówki i wyróżnić się z reszty tłumu pickupów, ale także z reszty dotychczasowych jajowatych kształtów Tesli.
Właściwie, Główny projektant Tesli, Franz von Holzhausen wyjaśnił niedawno, że linie Cybertrucka cięte toporem w rzeczywistości pochodzą z materiału, który Elon Musk dał swojemu zespołowi do pracy, a mianowicie ze stali nierdzewnej:
Można ją łamać i formować tylko w jednym kierunku. Przy grubości stali nierdzewnej, której używamy, nie można wykonywać złożonych krzywizn ani innych rzeczy. Doprowadziło nas to więc do projektu, który był naprawdę płaski, naprawdę uproszczony, a także był szansą na przełamanie paradygmatu tego, czym były pickupy przez ostatnie 60 lub 70 lat. To samo dotyczy kształtu trzech pudełek, a my po prostu pomyśleliśmy, że z punktu widzenia aerodynamiki pomocny byłby również zakryty tył ze spadzistym dachem. Co dziwne, może na to nie wyglądać, ale Cybertruck jest niezwykle aerodynamicznym pojazdem.
Po przeciwnej stronie brzydoty Cybertrucka, mówi Frank Stephenson, jest inny pojazd elektryczny jednej z konkurencyjnych amerykańskich firm Tesli, Lucid Air. Nazwał on Air jednym z najpiękniejszych samochodów, jakie ostatnio pojawiły się w branży motoryzacyjnej, nie zważając na zdigitalizowane szkoły projektowania.
Jednak pomimo kontrowersyjnego wyglądu, Cybertruck ma obecnie ponad 1,8 miliona zamówień przedpremierowych w toku. Niestety, Tesla będzie w stanie wyprodukować tylko ułamek tej liczby rocznie, przynajmniej początkowo, więc popyt nie jest dokładnie jej problemem, bez względu na wygląd ciężarówki. Chyba że ogłosi niebotycznie wysoką cenę Cybertruck we wrześniu, kiedy Elon Musk powiedział, że elektryczny pickup prawdopodobnie zostanie wypuszczony na rynekto znaczy.