Kiedy Yuzu, popularny emulator Nintendo 3DS, został zamknięty, Citra wkrótce podążyła za nim, najwyraźniej w wyniku działań prawnych, które Nintendo ogłosiło deweloperowi emulatora. Wkrótce potem, Azahar został ogłoszony jako nowy emulator Nintendo oparty na kodzie źródłowym Lime3DS, który z kolei opiera się na Citra, a dziś twórcy Azahar ogłosili pierwszy kandydat do wydania nowego emulatora 3DS.
Pierwszy kandydat do wydania Azahar to wersja oprogramowania, która według twórców posłuży jako podstawa dla przyszłych wersji funkcji. Zostanie ona wydana na Android, Linux, macOS i Windows w celu przetestowania, a jeśli w ciągu pierwszego tygodnia testów nie zostaną znalezione żadne istotne problemy, prawdopodobnie stanie się pierwszym stabilnym wydaniem. Można ją pobrać z repozytorium Azahar GitHub.
Coś takiego jak Lenovo Legion Go(obecnie $602.99 na Amazon) jest świetną opcją do emulacji 3DS, gdy jest używany w orientacji pionowej z odłączonymi kontrolerami.
Kandydat do wydania przynosi szereg interesujących funkcji, w tym hack o nazwie "Disable Right Eye Rendering", który zmusza emulator do renderowania grafiki w trybie monoskopowym - tj. tylko dla jednego oka - w celu potencjalnego zwiększenia wydajności o 50%. Prawdopodobnie będzie to konieczne tylko na urządzeniach o niskim poborze mocy Android, ale jest to przydatne narzędzie. Azahar pozwala również użytkownikom na bezpośrednie pobieranie gier ze sklepu Nintendo eShop, jeśli zainstalowane są pliki systemowe 3DS.
Aby uniknąć takiej samej sytuacji jak w przypadku Citry i Yuzu, Azahar zmusza użytkowników do korzystania z rzeczywistego Nintendo 3DS w celu wyodrębnienia plików gier za pomocą nowego narzędzia programowego o nazwie Artic. Azahar nie zapewnia żadnego sposobu na załadowanie zaszyfrowanych gier, więc pliki gier muszą najpierw zostać odszyfrowane, zanim będą mogły zostać załadowane do systemu. Częściowym powodem rezygnacji z obsługi zaszyfrowanych gier jest fakt, że obejście TPM i środków bezpieczeństwa było kluczowym argumentem w procesach przeciwko Yuzu i Citra.
Azahar udostępnia jednak użytkownikom klucze kryptograficzne, argumentując, że jest to wymagane do interoperacyjności i że "nie są one wystarczająco kreatywne, aby mogły być chronione prawem autorskim" Ułatwia to pracę użytkownikom końcowym, ponieważ nie będą oni musieli wyodrębniać kluczy ze swoich konsol.
Twórcy Azahar podkreślają, że celem Azahar nie jest umożliwienie piractwa, a większość komunikatów podkreśla, że użytkownicy powinni używać emulatora wyłącznie do tworzenia kopii własnych oryginalnych gier. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w niedawnym wpisie na blogu Azahar https://azahar-emu.org/blog/game-loading-changes/ na temat ładowania gier.