Dostawca Tesli drastycznie obniża ceny swoich baterii dla wszystkich innych
Dzięki spadającym kosztom rafinowanego litu, dostawca Tesli, który produkuje ogniwa do swoich pojazdów Model 3 i Model Y ze standardowej gamyznacznie obniża ceny swoich baterii, aby przykuć klientów na dłużej. CATL nie rozszerza jednak oferty na Teslę, ponieważ najwyraźniej uważa, że jej liczby sprzedaży w Chinach są zbyt małe.
największy na świecie producent baterii do samochodów elektrycznych próbuje zamknąć swoich głównych klientów, takich jak NIO czy Li Auto, w 3-letnie kontrakty na otrzymywanie 80% swoich baterii od CATL, w zamian za drastyczną obniżkę ich cen. Jak drastyczną? Cóż, przy obecnej cenie węglanu litu unosi się w okolicach 60 000 USD/t spot, CATL proponuje długoterminowy kontrakt za mniej niż 30 000 USD. Ta obniżka cen surowców do produkcji baterii o połowę doprowadziłaby do znacznego obniżenia kosztów baterii związanych z produkcją pojazdu dla głównych klientów CATL. Niedawno NIO skarżyło się, że koszt produkcji akumulatora 150 kWh do jego pojazdów o dużym zasięgu jest tak wysoki, że kosztuje prawie tyle, co jej sedan ET5, więc NIO będzie wynajmować baterię na 620 mil na letnie wycieczki w pierwszej kolejności, zamiast oferować bezpośrednią własność.
W zeszłym roku CATL ogłosił, że nie będzie sam ponosił skoków cen materiałów i komponentów do akumulatorówale zostaną one przeniesione na jego klientów, takich jak NIO, w postaci wyższych kosztów baterii. To sprawiło, że CATL osiągnął rekordowe marże wśród swoich konkurentów, ale zmusiło producentów samochodów, którzy zaopatrywali się w ogniwa wyłącznie w CATL, do szukania alternatywy i podpisania umowy z drugim lub nawet trzecim dostawcą. Dzięki obecnej ofercie, którą niektórzy już podpisali, CATL zamierza zablokować ich na długi czas i rozpocząć prawdziwą wojnę cenową w dziedzinie baterii, tak jak Tesla rozpoczęła ją w branży EV.
Jeśli chodzi o to, dlaczego CATL wykluczył Teslę z lukratywnej oferty dostarczania baterii, które są nawet dwukrotnie tańsze w ciągu najbliższych trzech lat, ostatnie komentarze Charliego Mungera dają wskazówkę. Według wiceprezesa Berkshire Hathaway, ich inwestycja BYD, w której dawno temu lobbował Berкshire, aby kupić udziały, sprzedaje się obecnie znacznie lepiej niż Tesla w Chinach, największym na świecie rynku EV.
"Tesla w zeszłym roku dwukrotnie obniżyła swoje ceny w Chinach. BYD zwiększył swoje ceny. Jesteśmy bezpośrednimi konkurentami. BYD tak bardzo wyprzedza Teslę w Chinach... to niemal śmieszne" - dodał Munger. Ponieważ CATL opiera swoją ofertę obniżenia cen baterii również na prognozach przyszłej sprzedaży, najwyraźniej spodziewa się, że NIO i inni juggernauci EV, których zalicza do swoich klientów, będą nadal przebijać Teslę, przynajmniej lokalnie.
Źródło(-a)
36 Kryptonpoprzez CNEVPost & CNBC